• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The French Musical Cultural Model in Twentieth-century Japan: A Reappraisal of Mitsukuri Shūkichi as a Starting Point

Research Project

Project/Area Number 20K00234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

Yasukawa Tomoko  北里大学, 一般教育部, 准教授 (70535517)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords箕作秋吉 / 和声理論 / ロマン・ロラン / ヴァンサン・ダンディ / フーゴー・リーマン / 五度和声理論 / ポール・クローデル / 小泉文夫 / 日本の音階 / 異文化共存 / ペンタトニック / 和声 / 洋楽研究 / 五音音階 / 日本和声 / ヴァグネリスム / ドビュッシスム / 20世紀日仏交流 / ブルゴー=デュクドレー / 音楽学 / 20世紀フランス / サン=サーンス / 古楽復興 / 20世紀日本 / 西洋音楽受容 / 池内友次郎 / フランス音楽
Outline of Research at the Start

19世紀後半~20世紀初頭にかけてフランスにおいて構築された音楽の理論・批評・教育のネットワーク的システムが、20世紀初頭の日本にいかなる影響を与えていたかを具体的に跡付ける。1930~50年代の日本では、和声理論や音楽教育の分野でドイツとフランスのモデルを中心とした「折衷型」が定着した。フランスの事例は日本の音楽文化組織形成にきわめて重要な貢献をしたにもかかわらず、適切に評価されていない。そこで、折衷的な「日本和声」理論を主張し、国際的に発信していた箕作秋吉の再評価を出発点に、フランス音楽文化モデルを正当に評価することによって、日本の音楽文化の独自性がどこに在るのかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

During the four-year research period, I was able to carry out a wide range of substantial research activities, which culminated in the co-authored article ‘Cultural Pluralism in Mitsukuri Shukichi’s Theory of Godowasei (Quintal Harmony): Toward a Musical League of Nations,’ published in "Musicology" in March 2024.

Mitsukuri's theory of Quintal Harmony has attracted much attention abroad in recent years, but its true significance had not yet been clarified. By focusing on the composer's cultural-political activities and the ‘theoretical transition’ from the pre-war to the post-war period, rather than proving the novelty and significance of the theory itself, the study revealed that Mitsukuri's theory of harmony was a theory construction aimed at ‘cross-cultural coexistence’, which aimed at harmonising people from opposing positions and countries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本国内だけでなく海外に向けても発表された箕作秋吉の音楽理論と音楽作品は、第二次世界大戦に向かう時期の日本を象徴する事例であったこともあり、国内外の研究者の立場によって様々な読み解きがなされていた。しかし「音楽」または「音楽理論」という対象の抽象性から、そうした読み解きの多くは、研究者自身の国や立場を反映した主観的な価値判断を伴う結論であった。本研究成果の学術的意義は、英語圏に軸足をもつ香港在住の研究者と、主にフランス語圏を研究対象とする日本人研究者の共同研究により、国際的かつ多角的な視野で発表を行い、結論を導けたことであり、研究方法の再考や思考の転換を促すという意味でも社会的意義をもつ。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 香港中文大学(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 香港中文大学(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 箕作秋吉の五度和声理論にみる異文化共存ー音楽の国際連盟を目指して2023

    • Author(s)
      安川智子・張恵玲
    • Journal Title

      音楽学

      Volume: 69 Pages: 81-96

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] (研究ノート)カミーユ・サン=サーンスにとっての「古楽」と「古典」── ピリオド奏法研究の先駆者として(その2)2022

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      日本チェンバロ協会年報

      Volume: 6 Pages: 90-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] (研究ノート)カミーユ・サン=サーンスにとっての「古楽」と「古典」──ピリオド奏法研究の先駆者として(その1)2021

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      日本チェンバロ協会年報

      Volume: 5 Pages: 80-85

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスにおけるワーグナー受容と古代ギリシア悲劇再創造への道──新たなる音楽劇を求めて2021

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      ワーグナーシュンポシオン

      Volume: 10 Pages: 41-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽理論上の術語の伝播過程における翻訳とその影響関係 ──フーゴー・リーマン『音楽事典』の独・英・仏語版を例に2021

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 26 Pages: 21-41

    • NAID

      130008134831

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フランスにおけるワーグナー受容と古代ギリシャ悲劇再創造への道──新たなる音楽劇を求めて2021

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      ワーグナーシュンポシオン

      Volume: 10 Pages: 53-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Sang Tong and Mitsukuri Shukichi: Hidden Agenda in the Name of Harmony2023

    • Author(s)
      Wai-Ling Cheong, Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      International Musicological Society Regional Association for East Asia (IMSEA),The 7th Biennial Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ポール・デュカスの《アリアーヌと青ひげ》ーレヴィ=ストロースの「ブリコラージュ」概念を用いた神話論理的解釈2023

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      文学と音楽のポリフォニー 近現代のフランスオペラをめぐって
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ペンタトニック和声の可能性ー理論と実践の試みと「東洋風」からの脱却2023

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      20世紀日本と西洋音楽理論(第2部:相互文化主義と「洋楽」研究の現在ー東西二元論とその超克)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Imperialism vs Musical Modernism in Japan (1930s-1950s)2022

    • Author(s)
      Wai Ling CHEONG, Tomoko YASUKAWA
    • Organizer
      Royal Musical Association 58th Annual Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Vers la theorie de l’harmonie basee sur les gammes : Francois-Auguste Gevaert avant et apres Bourgault-Ducoudray2021

    • Author(s)
      Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      L'histoire au service de la creation : reflexions critiques sur le legs de Louis-Albert Bourgault-Ducoudray
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言葉、空間、音楽のリズムとジャンルの創造 ──クローデル/オネゲルの《火刑台上のジャンヌ・ダルク》考2021

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      クローデル・セミナー2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] In Dialogue with tradition and Riemann: Mitsukuri’s theory of Japanese harmony2021

    • Author(s)
      Wai Ling, Cheong; Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      International Conference, Vlado S. Milosevic: Tradition as Inspiration
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Riemann and Hindemith made Indigenous: The “Nationalization” of Harmony in Japan and China2021

    • Author(s)
      Wai Ling, Cheong; Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      10th European Music Analysis Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Path to Harmonic Theory Based on Scales: Francois Auguste-Gevaert Before and After Bourgault-Ducoudray2021

    • Author(s)
      Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      International conference: Louis-Albert Bourgault-Ducoudray
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音楽理論上の術語の伝播過程における翻訳とその影響関係 ──フーゴー・リーマン『音楽事典』の独・英・仏語版を例に2020

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子
    • Organizer
      日本音楽学会第71回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ベートーヴェンとフランスの1920年代 ──ロマン・ロランへの共鳴?2020

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      日本音楽学会第71回全国大会(シンポジウム「100年前のベートーヴェン」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 古楽復興活動とclarte ──カミーユ・サン=サーンスにとっての「古楽」と「古典」2020

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      日本音楽学会第71回全国大会(シンポジウム「カミーユ・サン=サーンスとクラルテ概念──多面的音楽家像を越えて」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ベートーヴェンと大衆文化ー受容のプリズム2024

    • Author(s)
      沼口隆・安川智子・齋藤桂・白井史人編
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      春秋社
    • ISBN
      9784393932315
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] オペラの時代ー音楽と文学のポリフォニー2024

    • Author(s)
      荒木善太・和田惠里・福田美雪編、澤田肇・稲田隆之・安川智子・林信蔵著
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801007963
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] クローデルとその時代2023

    • Author(s)
      大出敦編
    • Total Pages
      378
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801007246
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「音楽と自然」「革命以降のフランス音楽における宗教性」『キリスト教文化事典』2022

    • Author(s)
      キリスト教文化事典編集委員会(編)・安川智子(分担執筆)
    • Total Pages
      790
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307151
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 相互文化主義と「洋楽」研究の現在ー東西二元論とその超克2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi