• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Mindfulness-based Training Program for Music Performance Anxiety

Research Project

Project/Area Number 20K00236
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

OTERA Masako  日本大学, 芸術学部, 教授 (70581049)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords演奏不安 / パフォーマンス不安 / マインドフルネス / 音楽学生 / 芸術系学生 / 心理的スキルトレーニング / メンタルトレーニング / 混合研究 / mPEAK / 心理的介入
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、音楽学生の演奏不安のトレーニングとしてマインドフルネスに基づく心理プログラムを開発し、その効果を検証することである。具体的には、音楽学生を対象にMindful Performance Enhancement, Awareness & Knowledge(mPEAK)を実施し、受講者の演奏不安に関連する主観的感覚と演奏不安への向き合い方における変化について、質問紙調査とインタビュー調査を用いて明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to apply mPEAK, a mindfulness program originally developed for athletes, to music performance anxiety in music students and to examine its effectiveness. Two versions of the program, online and in-person, were created and studies were conducted to test their effectiveness, although the research schedule was delayed due to the pandemic. Some of the research results have been reported and the results of this study will continue to be published as useful knowledge for music students suffering from music performance anxiety.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学術的にはマインドフルネスの応用範囲を広げ、演奏不安に対する新たなアプローチ方法を提供するものであり、社会的には音楽学生のメンタルヘルス支援に寄与するという点において意義がある。また、mPEAKのようなプログラムが広く普及することで、音楽以外の分野においてもストレスマネジメントの手法として活用される可能性があり、学術と実践の両面において新たな展開を期待することができる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 音楽学生の健康と健康増進教育の現状と展望2023

    • Author(s)
      大寺雅子
    • Journal Title

      音楽知覚認知研究

      Volume: 28(2) Pages: 123-131

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] マインドフルネスに基づくトレーニングプログラムに参加した音楽学生の演奏不安にまつわる体験の変化2023

    • Author(s)
      大寺雅子
    • Organizer
      第45回中国四国学生相談研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi