Project/Area Number |
20K00247
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | コーパルワニス / 補色対比 / インプリマトゥーラ / 消失遠近法 / 空気遠近法 / 補色を生かした配色 / マジックランタン / コーパルメディウムの素材特性 / 光沢度の比較 / 乾燥速度の比較 / 乾性油の混合比率 / 夜景絵画 / アトキンソン・グリムショー / コーパルペインティングメディウム |
Outline of Research at the Start |
夜景絵画を大々的に制作したアトキンソン・グリムショー(Atkinson Grimshaw :1836~1893)の作品に着目し、油絵具を用いた夜景絵画の制作法のポイントを明確化する。近年本研究者が行った調査の結果、1880年代のグリムショーの夜景絵画は1860年代の初期作品における配色や古典的技法を素地としながらも、制作過程から見た画面構成法が異なることを明らかにした。本研究では調査実例の乏しい1870年代の作品の実見調査とこれまで未着手であった試料作製による技法分析を行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the technical characteristics of night scene paintings by Atkinson Grimshaw, a British painter the 19th-century. In this study, we confirmed that there was a technics complementary color and imprimatur in the early works of the 1860’s and specified those technics are also within night scene paintings of the 1870’s. Those things are arranged as two academic papers. In particular, the possibility of using copal varnish, which had been pointed out in previous studies, was proved by using sample production. and the utility of this traditional painting medium was showed. In addition, a sample work was painted based on the knowledge gained by examination. Therefor some points for painting night scenes with oil paints were shown from point of the processes.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
油絵具を用いた夜景絵画の描画法ついて、制作過程に焦点を当てた技法書は少ない。本研究では、グリムショーの作品の分析を踏まえ、描画のポイントを実践を示すことができた。これは、第三者が夜景絵画の制作を行う際の一つの参考例となりうると考える。 本研究代表者が調べた限り、グリムショーの夜景作品を収蔵する美術館やギャラリーは少なく、当然認知度も低いといえる。本研究では、我が国におけるグリムショーの絵画の魅力を学会論文を通して発信することができた。
|