• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a filming assistance tool to replicate the camera work of others and its application as Visual media education.

Research Project

Project/Area Number 20K00253
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionAkita University of Art

Principal Investigator

Hagihara Kenichi  秋田公立美術大学, 大学院, 准教授 (30512628)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飛谷 謙介  長崎県立大学, 情報システム学部, 准教授 (50597333)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsメディアリテラシー / ワークショップ / メディアアート / 映像表現 / カメラワーク / メディア教育 / 教材開発 / 教育教材 / 美術教育
Outline of Research at the Start

本研究では、映像メディア環境の変化に対応した学習支援ツールや授業プログラムの開発を目的とする。その際、動画撮影者の身体性の表れであるカメラワーク(対象を追うカメラの動き)に着目し、動画撮影者の動作を記憶・再現する撮影補助ツールを開発する。さらに、当該ツールを用いたメディア表現・受容能力の育成を促進する、実用性の高い教育プログラムを作成する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the physicality of camera operators following subjects with their cameras and developed a filming apparatus to record these camera work movements. Additionally, it explored the effectiveness of utilizing this apparatus in lesson plans. Specifically, three types of devices were developed. Using these devices, lesson plans aimed at improving media expression and receptivity skills were created, and simulated lessons and extracurricular workshops were conducted at educational institutions. The background of the research was to address the lack of teaching tools to cope with the diversifying expression methods due to changes in the video media environment. Based on this, new educational methods beyond video content production were proposed. As a result of the implementation, it was confirmed that learning expression techniques through camera work contributes to the enhancement of students' creativity and technical skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

映像メディア教育の現場では、映画やTV番組等の商用コンテンツ制作の方法論や使用機材に基づいた指導法が実施されることが多く、新しい映像メディアに対応する教育教材や教具に関する研究は不足している。視聴環境の大きな変化により、学習者が普段から接する映像コンテンツと、授業で習得する制作技法との間に隔たりが生じつつあり、学習意欲が希薄になる傾向が確認されている。そのため、より今日的な映像教育の実践を目的とした、学習支援ツールや授業プログラムが必要である。本研究課題の成果は、学習者の授業へのより積極的な関与を促し、メディア表現・受容能力の育成を支援する一助になり得る。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 特集3IAMAS ARTIST FILE #07ウィデオー/からだと情報 出展作家インタビュー:2022

    • Author(s)
      萩原健一(分担)
    • Journal Title

      情報科学芸術大学院大学紀要

      Volume: 14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育における映像メディア教育のための実空間映像編集『うご板』2024

    • Author(s)
      萩原健一
    • Organizer
      日本映像学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 共同制作によるアニメーション壁画『うご板』の実践 「未来の山口の授業 at school」で の取り組み2023

    • Author(s)
      萩原健一
    • Organizer
      日本アニメーション学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 未来の山口の授業 at School 2023 成果展

    • URL

      https://www.ycam.jp/events/2023/yamaguchis-future-classes-2023-showcase/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi