Project/Area Number |
20K00498
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02040:European literature-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
KOBAYASHI EKIKO 広島大学, 人間社会科学研究科(文), 教授 (60571065)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | ゴットホルト・エフライム・レッシング / クリスチャン・フェーリクス・ヴァイセ / 啓蒙喜劇 / 作劇法 / ハンブルク演劇論 / 性格喜劇 / 感動喜劇 / 児童演劇 / 喜劇の受容 / ドイツ啓蒙時代後期の俳優の活動 / 博愛精神 / ヴァイセの青少年向け演劇 / ヴァイセの児童演劇 / 『若い学者』 / 『女嫌い』 / 『ミンナ・フォン・バルンヘルム』 / 『アマーリア』 / 博愛精神とユートピア / 変装の手法 / 『ハンブルク演劇論』 / 啓蒙喜劇の作劇法 / レッシング / ディドロの演劇論 / 演技論 / ヴァイセ / 啓蒙時代後期のドイツ喜劇と受容 / レッシングの喜劇 / C. F. ヴァイセの演劇 / 喜劇の作劇法 |
Outline of Research at the Start |
本研究では①レッシングの『ハンブルク演劇論』を理論的支柱とし、演技・俳優論、喜劇論、悲劇論を検討し、主に②レッシングの喜劇と③ヴァイセの喜劇や児童演劇における作劇法と感情描写の特徴を比較する。ドイツ啓蒙時代後期を代表する二人の技法と影響関係を探る。④俳優によるレッシング劇や文学の舞台化の実際と、ヴァイセ作品がコッツェブーやシェーネマンらによって大衆演劇として広く受容されていたことを実証的に解明する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to examine and compare the dramaturgy and the reception of Lessing's and C.F.Weisse's comedies. Lessing improved the characterization influenced by Diderot. His comedies appeal to audiences’reason. The structure of "Minna von Barnhelm" is calculated and elaborate. Weisse adapted popular topics in his dramas, in which virtue and charity are praised. He wrote many short comedies for children with easy episodes and music. Financial assistance of friends, philanthropy and Divine Providence are common themes in their comedies, such as Lessing's "Der Freigeist"(1749),"Minna von Barnhelm"(1767), Weisse's "Amalia"(1765), "Die kleine Aehrenleserinn”(1777) and "Gute Kinder der Aeltern groesster Reichtum"(1780). In order to stage Lessing's comedies, Mrs. Neuber, Ekhof, Ackermann etc. made strenuous efforts at the reform of theatrical performances, which improved the status of the actors. Ekhof valued Weisse's "Matrone von Ephesus" and Kotzebue made it part of his repertoire.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はドイツ啓蒙時代後期を代表するレッシングとC.F.ヴァイセの喜劇の魅力を、作劇法と同時代における受容の観点から分析した。レッシングは文学・演劇史で重視される劇作家だが、ヴァイセこそ当時の人気作家であった。数多いレッシングの草稿喜劇は周到な準備と推敲の跡を示す。ヴァイセは官吏の仕事の合間に執筆し、流行に乗った喜劇を量産して大衆の人気を博した。 レッシングには古典喜劇の高い評価が与えられている一方、ヴァイセの喜劇は忘れ去られてきた。後者も博愛精神や感傷的で感動させる喜劇や先駆的な児童演劇によって啓蒙時代の観客の心をつかんでいたことを確かめることができた。論文と翻訳書が成果の一端である。
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