• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Semantic and Pragmatic Studies on Japanese Compound Sentences and Sentence Chains

Research Project

Project/Area Number 20K00596
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02060:Linguistics-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Hashimoto Osamu  筑波大学, 人文社会系, 教授 (30250997)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 二郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50400057)
大島 資生  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (30213705)
安部 朋世  千葉大学, 教育学部, 教授 (00341967)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsディスコース / 複文 / 従属節 / 単文連鎖 / 文の接続 / 作文教育 / 接続詞の学習 / 連文 / ディスコース文法 / 接続詞 / 接続詞の習得 / 遠隔共起 / 談話 / 文連鎖 / 複文産出の発達 / 日本語文法 / 引用節 / 修飾節 / 談話文法
Outline of Research at the Start

本研究は日本語の複文に対する多様なアプローチのうち、談話における文連鎖との関係に 焦点を置いて行う研究である。現在までの複文研究の成果を参照しつつ、あらたな段階として「複文と文連鎖との共通点・相違点」という観点からの解明を行う。
2つの出来事を表現する際には大別して複文という1つの文であらわす手段と、2つの単文であらわす手段との2種類があるが、その2種類のどちらの手段が採用されるかについての各種条件について、これまでなされていない組織的な分析をおこなう。また、見いだされた各種条件について、意味論的・語用論的諸理論の検討・他言語との対照を通して、その意味づけ・位置づけを行う。

Outline of Final Research Achievements

In this project, we were able to gain new knowledge in each of the areas we had planned. The three main objectives of this study were to elucidate the basic properties of the language blocks that constitute compound and monosentence chains, to compare compound and monosentence chains in each category and clarify their behavior, such as interchangeability, and to clarify the acquisition and use of grammatical items related to these compound and monosentence chains. The first point is particularly about the behavior of compound sentences and quoted clauses, the second point is particularly about the relationship between cause and effect clauses and the corresponding monosentence chains, and the third point is about the acquisition of the remote co-occurrence of conjunctions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文章、ディスコースの構成原理は、文の内部構造の構成原理より解明が遅れているが、本研究によって解明すべき文章、ディスコースの構成原理のうち、「潜在的に多数並んでいる命題群のうち、どこを単文とし、どこをつなげて複文として産出する(できる)のかについて、部分的ながら明確な知見を得たことが学術的意義として重要である。
また、習得研究の側面としては、接続詞の遠隔共起について、そのメタ認知、メタ認知の表出と運用能力がトレーニングによってどうか可能であること、語彙は少ないものの、特定語彙の遠隔共起にとってトレーニングの適正時期を明らかにしたことが学術的・社会的義として重要である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 視点現象としての現代日本語のアスペクト・テンス試論(続)2023

    • Author(s)
      大島資生
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 519-11 Pages: 1-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「低程度で肯定的な可能性・蓋然性をあらわす副詞「ワンチャン」の発生」2022

    • Author(s)
      橋本修、安部朋世、落合哉人
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language and Culture(日本言語文化)

      Volume: 59 Pages: 7-17

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校生、大学生の論理的文章における語彙運用上の課題2022

    • Author(s)
      永田里美、田中佑、安部朋世、橋本修、矢澤真人
    • Journal Title

      明星大学研究紀要 教育学部

      Volume: 12 Pages: 31-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bridge Between English and Japanese Classes Based on the Analysis of Metalanguage of Elementary School Students2021

    • Author(s)
      西垣 知佳,物井 尚子, 星野 由子,橋本 修他
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 21 Issue: 01 Pages: 176-191

    • DOI

      10.20597/jesjournal.21.01_176

    • NAID

      40022558171

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Complement Distribution and Complement Factivity of "NO"2021

    • Author(s)
      Hashimo,Osamu・Kikuchi,Sonomi
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language and Culture(日本言語文化)

      Volume: 56 Pages: 7-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [ト+ソウ+動詞]型の引用表現―「さっさと帰れ」と、そう言った―2021

    • Author(s)
      阿部二郎
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 60 Pages: 36-45

    • NAID

      120007175047

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「~ト」引用句と副詞的指示表現「ソウ」 : 複文と文連鎖の比較に関する理論的前提2020

    • Author(s)
      阿部二郎
    • Journal Title

      札幌国語研究

      Volume: 25 Pages: 10-19

    • NAID

      120006941614

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Multipul Simple Sentences or a Single Complex Sentence?2020

    • Author(s)
      橋本修、安部朋世、菅野倫正
    • Journal Title

      韓国日本言語文化学会

      Volume: 53 Pages: 5-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「ので」「から」の使い分け再考2023

    • Author(s)
      橋本修・安部朋世
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会2023年度春季韓中日国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 接続表現の組み合わせによる文章構成に関する生徒の気づき2023

    • Author(s)
      安部朋世・橋本修・永田里美・田中佑
    • Organizer
      第 144回 全国大学国語教育学会 2023 年春期大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的文章に対する評価の様相-高校生の意見文を対象として-2023

    • Author(s)
      永田里美・田中佑・安部朋世・橋本修・ 矢澤真人
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第142回東京大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 受容する文章と産出する文章の難易度比較2021

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修
    • Organizer
      2021年度日中韓三国日本言語文化に関する国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi