• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring Partial Productivity of Constructions in Conversation

Research Project

Project/Area Number 20K00680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02080:English linguistics-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Kihara Emiko  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (30611371)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱野 寛子  名古屋学院大学, 経済学部, 講師 (50756971)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords幼児 / 学習者 / 構文学習 / 会話における構文 / グッドイナフアプローチ / 構文の部分的生産性 / グッドイナフ・アプローチ / 幼児と大人 / L2学習者 / 認知的アクセシビリティ / L2習熟度 / engagement / 日本人学習者 / 日本人母語話者 / 構文の学習 / 構文の獲得 / 構文の運用 / 記憶 / L2能力 / 会話の目的 / 繰り返しと響鳴の頻度 / 子供の構文学習 / 馴染みのないコンテクスト / 構文の創造的使用 / 学習者談話分析
Outline of Research at the Start

2人以上による会話を分析するとわかることであるが、「構文を知っていること(言語知識)」と「構文を使えること(言語運用)」の間には、特に学習者や幼児のなかでは、大きな隔たりがある。そこで本研究では、言語を習得中の学習者によって実際に発話された構文を分析することで、「会話という実践の場で使用される構文」の動的な側面を探索的に考察する。

Outline of Final Research Achievements

We found out that 1) when L2 learners (children and students) select constructions during conversation, they are subject to many factors (beside the knowledge of constructions) such as error prediction, adjustment of coverage, accessibility to constructions, and purpose of conversation. Additionally, it is found out that 2) adults tend to select constructions based on their past experience, that is, familiarity to constructions. These results suggest that children and learners do not have enough experience, compared with adults, so that they are influenced by their ability, skills, and circumstances.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本プロジェクトの結果を受けて、最終年度にAdele Goldberg氏を招聘し、国際シンポジウムを開催した。その結果、幼児、大人、学習者も構文の選択と産出時にはグッドイナフアプローチ (Goldberg and Ferreira 2022) をとることがあることが明らかになった。今後は、話者(幼児、学習者、大人)がどのような場面でグッドイナフアプローチをとる傾向があるのかを分析していく必要があることが確認された。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) Book (2 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 国立台湾大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 構文の学習と部分的生産性の条件付け要因の探索的研究2022

    • Author(s)
      木原恵美子・巽智子・濱野寛子
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 構文の学習と部分的生産性の条件付け要因の探索的研究2021

    • Author(s)
      木原恵美子・巽智子・濱野寛子
    • Journal Title

      日本認知言語学会第22回全国大会 Conference Handbook

      Volume: 22 Pages: 18-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 話者の活動経験が事物の数え方に影響を与える可能性2022

    • Author(s)
      濱野寛子
    • Organizer
      国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜかー学習者と母語話者の違いー」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] L2英語学習者による響鳴ー構文のファンネル構造ー2022

    • Author(s)
      木原恵美子
    • Organizer
      国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜかー学習者と母語話者の違いー」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 質問と返答のやりとりの学習と発達的変化ー日本語親子会話コーパスの分析からー2022

    • Author(s)
      巽智子
    • Organizer
      国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜかー学習者と母語話者の違いー」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Choosing good-enough constructions2022

    • Author(s)
      Adele Goldberg
    • Organizer
      国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜかー学習者と母語話者の違いー」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] L2英語学習者による3人会話にみられる繰り返し2021

    • Author(s)
      木原恵美子
    • Organizer
      第22回日本認知言語学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 会話の流れを学習するー子供の「うん」の使用の発達的変化ー2021

    • Author(s)
      巽智子
    • Organizer
      第22回日本認知言語学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 助数詞の選択における話者地震の活動経験の関与についてーSNS関連の数え方に注目して2021

    • Author(s)
      濱野寛子
    • Organizer
      第22回日本認知言語学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 第一言語取得研究の紹介2021

    • Author(s)
      巽智子
    • Organizer
      神戸大学国際文化学研究科研究推進センター(Promis) セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語学習者の言語処理プロ セス:言語産出における文法の役割2021

    • Author(s)
      濱田真由
    • Organizer
      神戸大学国際文化学研究科研究推進センター(Promis) セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学論考2023

    • Author(s)
      木原恵美子
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 言えそうなのに言わないのはなぜかー構文の制約と創造性2021

    • Author(s)
      木原恵美子・巽智子・濱野寛子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410793
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜか ー学習者と母語話者の違いー」

    • URL

      https://www.solac.kobe-u.ac.jp/explainmethis-workshop2022.html/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Adele Goldberg教授 招聘ビデオ講演

    • URL

      https://www.solac.kobe-u.ac.jp/explainmethis2022-movie.html/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム「言えそうなのに言わないのはなぜかー学習者と母語話者の違いー」2022

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi