Exploring Partial Productivity of Constructions in Conversation
Project/Area Number |
20K00680
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02080:English linguistics-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Kihara Emiko 神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (30611371)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
濱野 寛子 名古屋学院大学, 経済学部, 講師 (50756971)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 幼児 / 学習者 / 構文学習 / 会話における構文 / グッドイナフアプローチ / 構文の部分的生産性 / グッドイナフ・アプローチ / 幼児と大人 / L2学習者 / 認知的アクセシビリティ / L2習熟度 / engagement / 日本人学習者 / 日本人母語話者 / 構文の学習 / 構文の獲得 / 構文の運用 / 記憶 / L2能力 / 会話の目的 / 繰り返しと響鳴の頻度 / 子供の構文学習 / 馴染みのないコンテクスト / 構文の創造的使用 / 学習者談話分析 |
Outline of Research at the Start |
2人以上による会話を分析するとわかることであるが、「構文を知っていること(言語知識)」と「構文を使えること(言語運用)」の間には、特に学習者や幼児のなかでは、大きな隔たりがある。そこで本研究では、言語を習得中の学習者によって実際に発話された構文を分析することで、「会話という実践の場で使用される構文」の動的な側面を探索的に考察する。
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Outline of Final Research Achievements |
We found out that 1) when L2 learners (children and students) select constructions during conversation, they are subject to many factors (beside the knowledge of constructions) such as error prediction, adjustment of coverage, accessibility to constructions, and purpose of conversation. Additionally, it is found out that 2) adults tend to select constructions based on their past experience, that is, familiarity to constructions. These results suggest that children and learners do not have enough experience, compared with adults, so that they are influenced by their ability, skills, and circumstances.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本プロジェクトの結果を受けて、最終年度にAdele Goldberg氏を招聘し、国際シンポジウムを開催した。その結果、幼児、大人、学習者も構文の選択と産出時にはグッドイナフアプローチ (Goldberg and Ferreira 2022) をとることがあることが明らかになった。今後は、話者(幼児、学習者、大人)がどのような場面でグッドイナフアプローチをとる傾向があるのかを分析していく必要があることが確認された。
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Report
(4 results)
Research Products
(17 results)