• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Fundamental Study on Grammar Education Incorporationg Data-Driven Learning

Research Project

Project/Area Number 20K00704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Hori Keiko  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70420809)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 李 在鎬  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
ヨフコバ四位 エレオノラ  富山大学, 学術研究部教養教育学系, 教授 (10512410)
加藤 恵梨  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70770311)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデータ駆動型学習 / 実践授業 / コーパス / 学習者コーパス / 文法 / 日本語教育 / Data-Driven Learning / 協働学習 / 協働 / 機能語用例文データベース「はごろも」 / コーパスデータ / ICT / 自律学習
Outline of Research at the Start

データ駆動型学習(Data-Driven Lerning:DDL)とは,学習者自身がコーパスから抽出した多くの例文を見て,言語の特徴を「発見」する学習方法である。ICTを取り入れた発見学習として,学習者の主体的な学びや学習者同士の協働学習を引き出すことができ,批判的思考力,創造性を涵養する高い効果が望める。本研究は文法学習に焦点を当て,ウェブツールの例文参照状況やDDLを参考にした文作成に学習者レベルがどのように関連するかを調査分析し,実際の授業に協働学習と自律学習をバランスよく取り入れるモデルを提案する。また,学習者が作成した文をコーパス化し,ウェブツールに加え,さらなる学習に役立てる。

Outline of Final Research Achievements

We conducted a practical study to explore ways of integrating data-driven learning (DDL) into grammar teaching, together with a revised web tool to support DDL through educational mediation. The practical study implemented and compared three different approaches over one semester. The results showed that the bottom-up approach, in which learners examine example sentences in a corpus and examine their features before producing a sentence, is more effective in facilitating the acquisition of metalinguistic knowledge about language use than the top-down approach, in which learners use the web tool to examine the meaning and features of a sentence before producing it Potential was shown to be possible.

Furthermore, the web tool Hagoromo, a database of functional word examples, was improved, and words for meaning and usage were scrutinised and organised into three hierarchies. Furthermore, these organised categories are now accessible under the tab 'semantic categories'.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

DDLは,データを学習者自身が見て、言語の特徴を発見する学習であり,「答えのない問題に解を見出していくための批判的、合理的な思考力をはじめとする認知的能力(文部科学省2012)」の涵養につながる。
英語教育ではDDLの実践研究が多く,Boulton & Cobb (2017)は64件の研究を対象としたメタ分析で大きな全体的な効果があったと述べている。しかし,日本語教育においては,語彙学習の実践報告が見られるものの,文法学習においては実践研究は堀(2020,2022)以外には見られない。
本研究が日本語教育の文法教育分野にDDLを取り入れるる方法を示すことは,意義あることである

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] オンライン環境におけるデータ駆動型学習(DDL)3年間のふり返り―グループ活動を中心に―2024

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 36 Pages: 5-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Incorporating data-driven learning (DDL) method into grammar education : an experimental case from ‘Japanese Literacy’ class2023

    • Author(s)
      ヨフコバ四位 エレオノラ
    • Journal Title

      富山大学教養教育院紀要

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 49-60

    • DOI

      10.15099/00022252

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/19837

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 異文化間能力の育成を目指す作文コーパス分析2023

    • Author(s)
      村田裕美子,李在鎬,Divna Trickovic
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 34-3 Pages: 220-235

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 上級日本語学習者の文法項目に対する認知度と誤用の関連について2023

    • Author(s)
      加藤恵梨
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 29-2 Pages: 44-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学術場面での口頭発表における課題問いかけ表現「でしょうか疑問文」の使用実態:コーパス調査と授業実践に基づいて2021

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      ユライ・ドブリラ大学プーラ 哲学科ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 133-156

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「きっかけ談話」のOPIにおける有効性と応用― 学習者と母語話者のコーパス調査から―2021

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      日本語プロフィシェンシー研究

      Volume: 9 Pages: 50-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育文法をめぐって2020

    • Author(s)
      ヨフコバ四位エレオノラ、稲葉和栄、久保田美子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 33 Pages: 85-108

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 文法の教育および自律学習2024

    • Author(s)
      ヨフコバ四位エレオノラ
    • Organizer
      タイ国日本語教育研究会第36回年次セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] データ駆動型学習DDLを取り入れた文法授業の実践研究2023

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ジグソー法を取り入れたデータ駆動型学習の実践研究2022

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機能語用例文データベース『はごろも』を利用したオンライン授業における実践の試み2022

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      第7回学習者コーパス・ワークショップ&シンポジウム「コーパスは日本語指導に役立つかーデータ駆動型学習DDLの活用を考えるー」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 機能語用例文データベース『はごろも』を利用した日本語教育へのDLL導入の試み2022

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      英語コーパス学会DDLSIG「2022年度オンラインシンポジウム授業に活用するDDLの実際ー小学校から大学まで」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] やさしいニュースをめぐるディスカッションへの質問リスト導入の効果2021

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      筑波大学CEGLOC日本語・日本事情遠隔教育拠点シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 機能語用例文データベース『はごろも』を利用した例文作成2021

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      公開シンポジウム「データ駆動型学習DDLを取り入れた言語教育」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「第12章 日本語学習は本当に必要か」(村田 晶子, 神吉 宇一 (編))『テクノロジーは日本語学習をなくすのか』2024

    • Author(s)
      李在鎬
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357133
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 自動詞と他動詞の教え方を考える2020

    • Author(s)
      江田 すみれ、堀 恵子
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248386
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 機能語用例文データベース「はごろも」

    • URL

      https://www.hagoromo-text.work/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] データ駆動型学習DDLを取り入れた言語教育2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi