• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

異文化間の話し合いにおける参加者の変容プロセスの解明―対話能力の育成を目指して

Research Project

Project/Area Number 20K00715
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

森本 郁代  関西学院大学, 法学部, 教授 (40434881)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇佐美 洋  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (40293245)
柳田 直美  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (60635291)
嶋津 百代  関西大学, 外国語学部, 教授 (90756868)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords対話能力 / 異文化コミュニケーション / 話し合い / 異文化間コミュニケーション
Outline of Research at the Start

本研究は、異なる文化的背景を持つ参加者による話し合いにおいて、相互理解と学習の深化を促す対話のプロセスを明らかにし、文化を越えた対話能力の育成のためのプログラムの開発に必要な実証的知見を得ることを目的とする。対話とは、意見や価値観のすり合わせであり、対話能力は、異文化に対するステレオタイプ的な見方を脱し、自他に対する見方や信念、価値判断、意味付けを変容させ相互理解を深化させる変容的学習のプロセスを通して育成される。本研究では、①対話における変容的学習のメカニズムの解明と、②話し合いにおいて、自他に対する見方や信念、意味付けに対する批判的省察を促し変容的学習を起こす教育的介入の方法の検討を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、異なる文化的背景を持つ参加者による話し合いにおいて、相互理解と学習の深化を促す対話のプロセスを明らかにし、文化を超えた対話能力の育成のためのプログラムの開発に必要な実証的な知見を得ることである。
2023年度は、これまでに収録した異文化間の話し合いのデータおよびインタビューデータの分析を中心に行った。まず、2021年度に収録した問題解決型の話し合いに参加した文化背景の異なる大学(院)生が、議論中にどのような違和感や葛藤を経験し、それが自身の参加行動にいかに影響したのかを探究した。
さらに、日中韓の学生3人による別の7グループによる、社会課題の解決策を議論する話し合いでは、異文化出身の学生たちの話し合いの分析を通して、異文化性が相互行為においてどのように立ち現れ、それが相互行為にどの様な帰結をもたらしているのかを分析した。
以上の結果から、多文化共生の鍵となる異文化間コミュニケーションにおいて、参加者は多様なアインデンティティで臨んでいると同時に、日本社会に浸透する「外国人」や「上下関係」、「言語」に関するイデオロギーからも影響を受けていることが判明した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2023年度は研究代表者が9月より在外研究に従事しているため、研究分担者らとのミーティングや研究会の開催の調整がやや難しくなり、分析の進捗に影響した。

Strategy for Future Research Activity

研究代表者が8月末に帰国するため、時差の影響がなくなり、以前と同じペースでの研究会や打ち合わせを企画している。また、研究代表者および分担者、研究協力者のほとんどが8月に開催される国際日本語教育研究大会に参加して本研究に関連する成果を発表する予定であり、そこで対面での打ち合わせを行い、9月以降の研究会および打ち合わせのアジェンダを決定する予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (56 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 13 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] 教育活動における「気づき」の質を問い直す : 「掘り下げ」「拡張」という観点から2023

    • Author(s)
      宇佐美洋・文野峯子
    • Journal Title

      Language, Information, Text

      Volume: 30 Pages: 1-14

    • DOI

      10.15083/0002008438

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2008438

    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Awareness and Learning of Participants in Community Development Discussions: From the Analysis of Intergenerational Dialogues2023

    • Author(s)
      森本郁代
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Regional Policy Studies

      Volume: 30 Issue: 0 Pages: 32-41

    • DOI

      10.32186/ncs.30.0_32

    • ISSN
      1348-5539, 2434-1576
    • Year and Date
      2023-03-25
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 接触場面におけるコミュニケーション方略を母語話者はどのように学習するか―自治体における非母語話者窓口対応の縦断調査から―2023

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      待遇コミュニケーション研究

      Volume: 20 Pages: 83-97

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教育実習に関する研究の動向と展望―2010年以前を中心に―2023

    • Author(s)
      栁田直美
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 11 Pages: 9-17

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 育成可能性からみる「態度」概念の再整理―「日本語教育人材に必要な態度」をめぐって―2022

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 181 Pages: 96-110

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者の相互行為能力ー会話分析からのアプローチ―2021

    • Author(s)
      森本郁代
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 24 Pages: 146-152

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日本語の国際化」は何を目指そうとするのか―「国語に関する世論調査」に見られる理念の欠如―2021

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 40(2) Pages: 104-114

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教師の実践的コミュニケーション能力に関する覚書2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      関西大学 外国語学部紀要

      Volume: 第25号 Pages: 69-77

    • NAID

      40022724571

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 話し合いの可能性:異質な他者との対話を通した学習とは2020

    • Author(s)
      村田和代・水上悦雄・森本郁代
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 第23巻第1号 Pages: 37-52

    • NAID

      130007923518

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 裁判員裁判の評議のリアリティ:裁判官によるファシリテーション技法の分析から2024

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい価値創出のための「評価」2024

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      大阪YMCA日本語教育センター 日本語教師のためのじっくり学ぶ講座
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「伝わる」だけで大丈夫? ~伝えることの前と後に配慮すべきこと~2024

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      港区 伝わる日本語シンポジウムー協働でつくる「伝わる」日本語ー
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 話し合いに対する評価の観点の異文化比較:異文化間対話能力の育成に向けて2023

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      2023年度北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部研修事業 日本語・日本語教育研修会2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協働作業における「転移可能な気づき」とは2023

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      豪州日本研究学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基礎的な日本語教育において何を目指し, 実践をどう評価するかを考える2023

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      自己表現と対話で学びを促進するオンライン基礎日本語教育普及事業:「生活」を活動分野とする日本語教師のための研修
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] <やさしい日本語>による公的なお知らせ文書の書き換えに関する研究―日本語教育と自治体との連携事例―2023

    • Author(s)
      栁田直美・太田陽子・奥野由紀子
    • Organizer
      港区伝わる日本語シンポジウム『協働でつくる「伝わる」日本語』
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] “With reluctance, I humbly venture to say one thing”: Creative use of Japanese honorifics in the performance of linguistic rituals and Face Threatening Acts2023

    • Author(s)
      Momoyo Shimazu (with Andrew Barke)
    • Organizer
      The 18th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 差異から生まれる問い―日米国際共修テレコラボレーションの実践報告―2023

    • Author(s)
      嶋津百代(熊谷由理と共同発表)
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会/国際繋生語大会(JSAA-ICNTJ 2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] VUCA時代の日本語教師に求められる資質・能力・態度2023

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      千葉大学国際教育センター主催 2022年度日本語教育研修会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体性を支える省察」の意味と意義を考える2023

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      令和4年度日本語学校教育研究大会(日本語教育振興協会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「評価」の本質を再考する2023

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      大阪YMCA日本語教育センター 日本語教師のためのじっくり学ぶ講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「気づき」の質を問うためのケーススタディ―「内への深化」「外への拡張」を目指して ―2023

    • Author(s)
      宇佐美洋,文野峯子
    • Organizer
      言語文化教育研究大会 第9回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The U.S. - Japan Online Magazine Project: International Telecollaboration as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      2023 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日米国際共修における「母語話者」意識の考察:日本人学生は日本語学習者との「接触」から何を学ぶのか2022

    • Author(s)
      熊谷由理・嶋津百代
    • Organizer
      第25回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自治体職員対象やさしい日本語研修の実践報告―書き換えの変容に着目して―2022

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育実習における実習生の言語観・言語教育観の変容過程―教育現場の多様性に対する姿勢に着目して2022

    • Author(s)
      栁田直美・太田陽子
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 協同型作文教育支援システムの設計2022

    • Author(s)
      山口昌也,北村雅則,森 篤嗣,栁田直美
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Shinnyushain: Reconciling Personal Identity, Professional Identity, and Cultural Ideology2022

    • Author(s)
      Andrew Barke & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      Association for Asian Studies (AAS)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語「母語話者」教師のメタ・オートエスノグラフィー2022

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2022 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異なる他者との話し合いに見られる他者の視点や立場への志向2021

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      地域政策学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師に必要な会話の知識とはなにか―雑談場面「ほめる・愚痴る・経験を語る」の分析から―2021

    • Author(s)
      張承姫・山本真理・森本郁代
    • Organizer
      第30回小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 実践における「評価」を考える2021

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      地域日本語教室での対話的な日本語活動につなげるための基礎日本語教育実践研究事業 基礎日本語教育実践研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語教育における「態度」概念を構造化する2021

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      第30回小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Systemising attitude constructs and examining their trainability in language education(「態度」概念の再構成: 言語教育において「態度」は扱い得るか?)2021

    • Author(s)
      USAMI Yo
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 遠隔環境におけるプレゼンテーション練習支援手法の検討2021

    • Author(s)
      山口昌也・北村雅則・森 篤嗣・栁田直美
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィッシュボウル方式のディスカッション練習における学習者のビデオアノテーション結果の分析2021

    • Author(s)
      山口昌也・栁田直美
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい時代の日本語教育人材育成のための連携・意義・教育観―「日本語教師教育者ネットワーク」の活動から―2021

    • Author(s)
      嶋津百代・北出慶子・杉本香・中谷潤子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities2021

    • Author(s)
      Andrew Barke & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      The 17th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 声と役割とアイデンティティを再構築する「居場所」の発見―ある短期移民女性の解釈的オートエスノグラフィー―2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      EAJS 2021 16th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか―2021

    • Author(s)
      嶋津百代&アンドリュー・バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 2021 Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Virtual Exchange on Pre-service Teachers’ Beliefs on the Use of Technology in Education2021

    • Author(s)
      Hisae Matsui & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      The 4th APVEA Conference: Asia Pacific Virtual Exchange Association 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2021 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の相互行為能力-会話分析からのアプローチ2020

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      第二言語習得研究会第31回全国大会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語教育における「技能」「態度」の意味を再考する2020

    • Author(s)
      宇佐美洋
    • Organizer
      一橋日本語教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ2024

    • Author(s)
      神吉宇一・嶋津百代・森本郁代・山野上隆史・義永美央子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究4 自由に話せる会話シラバス2024

    • Author(s)
      俵山雄司・栁田直美・澤田浩子・宮永愛子・石黒圭・永井涼子・堤良一・山内博之
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249338
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] ことばの教育と平和―争い・隔たり・不公正を乗り越えるための理論と実践2023

    • Author(s)
      嶋津百代・佐藤慎司
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] A Transdisciplinary Approach to Chinese and Japanese Language Teaching: Collaborative Pedagogy Across Languages, Disciplines, Communities, and Borders2023

    • Author(s)
      Nobuko Chikamatsu, Li Jin, Junko Mori, Keiko Ikeda, Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781003266976
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「日本人の日本語」を考える2022

    • Author(s)
      庵 功雄、宇佐美 洋
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307649
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本語プロフィシェンシー研究の広がり2022

    • Author(s)
      鎌田 修、由井 紀久子、池田 隆介、佐藤慎司、嶋津百代
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育2022

    • Author(s)
      村田和代、松下達彦、池田麻衣子、秦かおり、嶋津百代、熊谷由理、吉田悦子、中村香苗、チャプル・ジュリアン、横溝紳一郎、岡本能里子、柳瀬陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411656
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] オンライン国際交流と協働学習2022

    • Author(s)
      村田晶子(編)嶋津百代
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ナラティブでひらく言語教育2021

    • Author(s)
      北出慶子・嶋津百代・三代純平
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517318
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ともに生きるために―ウェルフェア・リングイスティクスと生態学の視点からみることばの教育2021

    • Author(s)
      尾辻恵美・熊谷由理・佐藤慎司
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107740
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding2021

    • Author(s)
      Troy McConachy & Anthony J. Liddicoat (eds.) Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] これからの話し合いを考えよう2020

    • Author(s)
      佐藤徹・田中富雄・岡本能里子・服部圭子・中川雅道・杉岡秀紀・宗田勝也・佐野亘・森本郁代・香取一昭・野村恭彦・中村香苗・村田和代
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410024
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi