• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive research on measuring educational effectiveness of ICT-enhanced classes

Research Project

Project/Area Number 20K00718
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionSeinan Gakuin University (2021-2023)
Hokkaido University (2020)

Principal Investigator

YAMADA Tomohisa  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (90549148)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 秀明  筑波大学, 人文社会系, 准教授 (70802627)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsICT / 教師教育 / ICTリテラシー / オンライン授業 / VR / 教育効果 / 費用(コスト)
Outline of Research at the Start

日本語教育領域において、テクノロジー活用の意義を示す理論的研究や実証的研究は極めて少ない。この現状を踏まえて、本研究では、ICTと日本語教育における次なる一歩を踏み出すために、ICTを使った授業の効果を実証的に検証することを試みる。その際に、既存の研究では触れられてこなかった「費用(コスト)」という観点を加えた教育効果を測るための指針の開発を行う。最終的には、教育現場にいる教師が自分自身で教育効果とコストを予測できるようになり、ICTをどのように使用するか、または使用しないかの判断を下せるようになるための基礎情報の提供を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to construct a linkage model focusing on ICT, classes, and teachers. At the beginning of the study, a face-to-face survey was not feasible due to the prevalence of COVID-19, but interviews were conducted focusing on teachers' use of ICT in that environment. As a result, we were able to construct a decision-making model for Japanese language teachers' use of ICT with reference to 1) teachers' adaptation to the environment based on affordance theory and 2) the Technological Acceptance Model.
Regarding 1), we found that teachers become more aware of their own behavior due to environmental changes. Regarding 2), we found that study time for ICT use is included in the cost (expense) that was initially set forth in the study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

COVID-19による教育現場の変化について、本研究は実地調査を行い、ICT活用において教師にどのような影響が見られるかを検証した。結果、教師は強制的な環境変化が起こるとICTを積極的に使用することが分かった。すなわち自由意志ではなく強制力が使用への原動力となるということである。また、ICT使用に関しては、無意識のうちに「コスト」を計算している傾向も見えた。コスト、すなわち費用と時間であるが、既存の研究においては、ICTを使うことが前提となってきている。一方で本研究は、使用を躊躇する教師の情意面に焦点を当てて研究を行い一定の知見を得られたため、今後の教師教育発展の一助となることが期待できる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (33 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 28 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Japan Foundation/ELTE University(ハンガリー)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] The Chinese University of Hong Kong/Priceton University/香港科技大学(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Japan Foundation Bangkok(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Japan Foundation London(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] テクノロジーと日本語教育の在り方に関する考察-学習者・教師・学習環境の視点から-2023

    • Author(s)
      伊藤秀明,山田智久,熊野七絵
    • Journal Title

      日本語教育支援システム研究会 第10回国際研究集会(CASTEL/J 2023) 予稿集

      Volume: 10 Pages: 6-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者と日本語教師のビリーフを探る ―インドネシアでのフォーカス・グループによるパイロット調査から―2022

    • Author(s)
      久保田美子 , 阿部新 , 星摩美 , 山田智久
    • Journal Title

      海外日本語教育学会

      Volume: 14 Pages: 37-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Japanese Language Learning Content Using Immersive Virtual Reality2022

    • Author(s)
      ITO, Hideaki
    • Journal Title

      Inter Faculty

      Volume: 11 Pages: 253-260

    • DOI

      10.15068/0002003303

    • ISSN
      1884-8575
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2003303

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] From Yasashii Nihongo in non-disaster times towards a plurilingual language education approach: an outlook from the perspective of “reasonable accommodation”2021

    • Author(s)
      Hideaki Ito , Alexander Tokarev
    • Journal Title

      F1000Research

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] From Native-speaker Likeness to Self-representation in Language: Views from the Acquisition of Japanese Transitive and Intransitive Verbs2021

    • Author(s)
      Ito Hideaki
    • Journal Title

      Acta Linguistica Asiatica

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 25-36

    • DOI

      10.4312/ala.11.1.25-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 同期型オンライン授業を学生はどのように受け止めているのか~比較日本文化論の学生アンケート調査から~2021

    • Author(s)
      山田智久
    • Journal Title

      小樽商科大学言語センター広報 Language Studies

      Volume: 29 Pages: 25-32

    • NAID

      120007191423

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ICT使用に関する教師の意思決定について ~Technology Acceptance Modelを中心に~2024

    • Author(s)
      Tomohisa YAMADA
    • Organizer
      Generative artificial intelligence for teaching Languages Other Than English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教師のICTとの関わり方2024

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      中東欧日本語教育研修会2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] テクノロジーと教師の未来 ~授業の本質を捉えよう~2024

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和5年度 第5回日本語教育研修会(日本台湾交流協会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語教育におけるICTの活用と日本語教師の役割2023

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和5年度現職日本語教師研修プログラム普及事業「生活者としての外国人」に対する日本語教師【初任】研修
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アフターコロナ時代のICT活用を考える2023

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和5年度ボランティアスキルアップ講座(福岡県国際交流センター)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] テクノロジーと日本語教育の在り方に関する考察-学習者、教師、学習環境の視点から-2023

    • Author(s)
      伊藤秀明, 山田智久, 熊野七絵
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)第10回国際研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンラインによる日本語の教え方-双方向性を重視した授業へ向けて-2023

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      日本語学習支援者研修(公益財団法人 京都市国際交流協会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ウィズコロナにおけるオンライン日本語教育実証事業2023

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和3年度補正予算事業「ウィズコロナにおけるオンライン日本語教育実証事業」 実践報告会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これから海外で教えるあなたへ-今、求められるスキル・資質・心得を考える-2023

    • Author(s)
      山田智久 , 平田未季 , 副田恵理子
    • Organizer
      令和4年度文化庁日本語教育人材の研修プログラム普及事業
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【基調講演】オンラインを生かした日本語教室運営へ向けて2023

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和4年度「生活者としての外国人」のための日本語教室空白地域解消推進事業 「日本語教室開設に向けた研究協議会」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【招待講演】日本語教師のICTリテラシーを考える2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      2021年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【招待講演】 オンラインで日本語を教える~知っておきたい大事なこと~2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      京都市国際交流協会オンライン日本語セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【招待講演】教育現場の変化を考える~これからのことばの教師に必要なこと~2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      九州大学人文科学研究院附属言語運用総合研究センター
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【口頭発表】Translanguaging in online collaborative learning class.2022

    • Author(s)
      Tomohisa Yamada
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 【招待講演】 日本語教師とICTの親和性~技術受容モデルの観点から~2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      筑波大学CGLOC第1回日本語教育とICT活用を考える<理念編>
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【セミナー】 オンライン授業と教師の態度-理論と実践-2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      2022年度 広島大学海外日本語教師ブラッシュアップ・セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【セミナー】地域日本語教育におけるICTの活用と教師の役割2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和4年度文化庁普及事業「生活者としての外国人」に対する日本語教師【初任】研修
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育におけるICTの活用2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      国際交流基金関西国際センター勉強会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【セミナー】テクノロジーに負けない教師を目指そう!2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和4年度日本語ボランティアスキルアップ講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【セミナー】学習者のやる気を引き出すアクティブ・ラーニング2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      令和4 年度 日本語教育人材の研修プログラム普及事業 就労者に対する日本語教師【初任】研修
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 今だからこそ、もう一度考えたい オンライン授業の魅力と課題2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      一般社団法人アクラス日本語教育研究所 第10回アクラスZOOM寺子屋
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン授業の活かし方を考える ~立体的な授業をつくるために~2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      文化庁委託ウィズコロナにおけるオンライン日本語教育実証事業 JR西日本コミュニケーションズ日本語教師研修会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語学習環境とレジリエンス2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      九州大学大学院人文科学研究院附属言語運用総合研究センター 社会連携特別セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] テクノロジー活用から考える学習環境と日本語教師2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      大阪大学 シンポジウム「自律学習に基づくオンライン日本語学習コミュニティの形成過程」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教師のICTリテラシーを考える2022

    • Author(s)
      山田智久、伊藤秀明
    • Organizer
      2021年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ワークショップ 断捨離 私の授業に本当に必要なものは?2022

    • Author(s)
      山田智久、伊藤秀明
    • Organizer
      2021年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育現場の変化を考える~これからのことばの教師に必要なこと~2022

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      九州大学人文科学研究院附属言語運用総合研究センター社会連携特別セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 私たちは何を指針に授業を組み立てているのか~教師のビリーフからの振り返り~2021

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      フランス日本語教師会勉強会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語学習デジタルリソースのコストパフォーマンスについての検討2021

    • Author(s)
      伊藤秀明、山田智久
    • Organizer
      筑波大学 シンポジウム「日本語語彙辞書を利用した新たな研究」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン環境でのアクティブ・ラーニングー可能性と限界―2021

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      2020年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] オンライン環境下での授業を考える ~日本語教師のためのICTリテラシーはどのように育成できるのか~2021

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      BATJ・JF共催 日本語教育セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタルリソースのキュレーションを考える ~事例と視点の共有を目指して~2020

    • Author(s)
      山田智久・北村祐人・伊藤秀明・熊野七絵
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン環境でのアクティブ・ラーニング2020

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      2020年度 第17回マレーシア日本語教育国際研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] オンライン授業を考える2021

    • Author(s)
      山田 智久、伊藤 秀明
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248799
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi