Project/Area Number |
20K00733
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Senshu University |
Principal Investigator |
Wang Nobuko 専修大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10233016)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 日本語教育 / 外国語教育 / 音声教育 / 音声表現 / ナレーション / ボイスオーバー / ナレーター / 音声教材 / 音声 / 教材 / 第二言語習得理論 / 学習者 / ワークショップ / 教材開発 / ボイスサンプル / アナウンス音声 / 音響分析 / ストーリーロジック / 動物行動学 / 学習者の振り返り / MAXQDA / オンライン授業 / 聴覚フィードバック / 教師研修 / 鳴禽類 |
Outline of Research at the Start |
本研究課題では、日本語教育における音声指導について、「ナレーションボイスサンプル」を学習者が作成する方法の効果と指導方法を研究する。ついては、以下の調査・研究を行い、新しい音声指導方法と、ボイスサンプルの原稿・音声をリソースとして公開する。 ①「ナレーションボイスサンプル」は自律的音声学習に貢献することを実証した研究代表者による先行研究を実践する教材を作成する。 ②従前の研究で収集したボイスサンプルの原稿を活用し、ナレーターによる録音により、実践的教材を開発・作成する。 ③「ナレーションボイスサンプル」をプロジェクトワークとして導入する指導案と、それをワークショップ形式の教師研修方法として構築する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the structure of voice over, so called "narration" and utilize its characteristics to create teaching materials for Japanese language education, verifying their effectiveness. Analysis of the characteristics of voice over involved having professional voice actors and announcers read the same script, measuring the total duration, and identifying causes of differences such as vowel length and pauses. Based on these results, some materials of voice over for learners were developed. To ensure accessibility for many Japanese language teachers, a website was created where teachers can access these materials. Links to voice samples by voice over actors are also provided on the website.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語教師は、常に教材を求めているが、とくに音声に関する教材はレベル別や母語別で発音の困難な点が異なるということと、音声の指導は得意ではないと感じている日本語教師が多いということで、注目されることが多い。本研究は、語の発音の練習だけではなく、一定の長さのある表現力を習得するために、会話ではなく、内容にも重点を置いた原稿を、プロのナレーターが読んだものを教材としている。既習語彙にはとらわれず、内容に重点を置いた教材を作成したので、日本語教育への貢献度は高いと確信する。また、大学の日本語学の専門科目としてもカリキュラムに取り入れることができたのは大きな進歩であった。
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