Project/Area Number |
20K00744
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Hiroshima City University (2022-2023) Hiroshima University (2020-2021) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鬼田 崇作 同志社大学, 文学部, 准教授 (00611807)
阪上 辰也 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
高橋 有加 東京家政大学, グローバル教育センター, 期限付准教授 (60825222)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 英語教育 / 語彙 / 派生語 / 語彙指導 / 派生接辞 |
Outline of Research at the Start |
派生接辞の知識が,日本人英語学習者にどの程度備わっており,どのように伸長していくかについて包括的な研究を行う。派生語知識の多様な側面をある程度大きなサンプルから収集し,より正確な派生接辞知識の測定を目指すとともに,10か月程度の期間を開けて2度の調査を同一のサンプルから得ることで,派生接辞知識の伸長を調査する。それにより,どの程度の習熟度の学習者に対して,どのような知識に焦点を当てて指導すべきなのかについての基盤となりうる知見を得ることを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to clarify at which stage English learners possess derivative word knowledge, to what extent they have it, and how it develops. A retrospective analysis of their learning history revealed that relatively few learners remembered receiving instruction on derivative word knowledge in middle and high school. However, those who did recall such instruction were found to have more extensive derivative word knowledge. Furthermore, among university students, the growth of derivative word knowledge over a year was minimal, suggesting the need for conscious instruction through middle school, high school, and university. The data obtained is expected to shed further light on the conceptual organization of derivative word knowledge and its relationship with other skills.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
派生語知識は英語の語彙力の中の一つではあるが、読解や聴解との関連が深く、重要なものと考えられている。しかし、中高大の英語の授業でどの程度指導されているのかは分かっていない。本研究から、記憶に残るほどの指導がなされていないこと、記憶に残っていると知識が確かに備わっていることが分かった。中高大を通じた明示的で意識的な指導が求められることが分かった。
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