• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive study on derivative word knowledge of Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 20K00744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima City University (2022-2023)
Hiroshima University (2020-2021)

Principal Investigator

Morita Mitsuhiro  広島市立大学, 国際学部, 教授 (30422166)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鬼田 崇作  同志社大学, 文学部, 准教授 (00611807)
阪上 辰也  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
高橋 有加  東京家政大学, グローバル教育センター, 期限付准教授 (60825222)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords英語教育 / 語彙 / 派生語 / 語彙指導 / 派生接辞
Outline of Research at the Start

派生接辞の知識が,日本人英語学習者にどの程度備わっており,どのように伸長していくかについて包括的な研究を行う。派生語知識の多様な側面をある程度大きなサンプルから収集し,より正確な派生接辞知識の測定を目指すとともに,10か月程度の期間を開けて2度の調査を同一のサンプルから得ることで,派生接辞知識の伸長を調査する。それにより,どの程度の習熟度の学習者に対して,どのような知識に焦点を当てて指導すべきなのかについての基盤となりうる知見を得ることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify at which stage English learners possess derivative word knowledge, to what extent they have it, and how it develops. A retrospective analysis of their learning history revealed that relatively few learners remembered receiving instruction on derivative word knowledge in middle and high school. However, those who did recall such instruction were found to have more extensive derivative word knowledge. Furthermore, among university students, the growth of derivative word knowledge over a year was minimal, suggesting the need for conscious instruction through middle school, high school, and university. The data obtained is expected to shed further light on the conceptual organization of derivative word knowledge and its relationship with other skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

派生語知識は英語の語彙力の中の一つではあるが、読解や聴解との関連が深く、重要なものと考えられている。しかし、中高大の英語の授業でどの程度指導されているのかは分かっていない。本研究から、記憶に残るほどの指導がなされていないこと、記憶に残っていると知識が確かに備わっていることが分かった。中高大を通じた明示的で意識的な指導が求められることが分かった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] he Frequency of Affixes and Affixed Words in Japanese Senior High School Textbooks: A Corpus Study2021

    • Author(s)
      Morita, M., Uchida, S. & Takahashi, Y.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 32 Pages: 81-96

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 派生形態論的知識の複数側面間の関連性2023

    • Author(s)
      森田光宏・阪上辰也・鬼田崇作・高橋有加
    • Organizer
      外国語教育メディア学会2023年度全国研究大会(LET62)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生の英語派生接辞学習歴―振り返りデータによる検討―2023

    • Author(s)
      森田光宏・鬼田崇作・阪上辰也・高橋有加
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi