• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research and the establishment of an exploratory data analysis platform for cognitive modeling in second language acquisition research

Research Project

Project/Area Number 20K00745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University (2023)
Hiroshima University (2020-2022)

Principal Investigator

SAKAUE Tatsuya  広島修道大学, 人文学部, 准教授 (60512621)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords第二言語習得 / 認知モデリング / 探索的データ分析 / コロケーション / 英語学習者 / 学習データ / 生体データ / 探索的データ解析 / 学習者コーパス / ライティング / 英文読解 / コーパス分析
Outline of Research at the Start

本研究では、日本人英語学習者が英語を書いたり読んだりした際に得られる様々な種類のデータを収集し、それらをもとにしたデータベースを作り上げて分析することにより、どのような言語表現を用いているのか、なぜそのような表現を用いたのか、英語を得意とされる学習者とそうでない学習者にはどのような差があるのかといった点について調査する。これらの調査と合わせて、他の研究者が作り上げたデータベースを他の研究に利用できるような環境の整備を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study showed that it is important to use data analysis and cognitive modeling in second language learning research. Previous studies found that not enough data was publicly available, which was a problem. However, by analyzing existing eye-tracking data and new log data, I found interesting insights about learners struggling with certain grammatical items. But I also found that, depending on their English proficiency, they could process language like native speakers. I shared these results at conferences in Japan and other countries in 2022. In the future, I plan to improve our data analysis methods and use the results to help with English education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二言語習得研究において、既存のデータベースのみならず、オンライン教材の利用履歴として得られるログデータなどを活用した探索的データ分析の必要性を示した。また、言語処理過程にかかわる研究を進める上で、コロケーションを中心とした認知モデリングの必要性についても示唆され、新たな分析の観点を示すことができたという点で、学術的意義のある研究であったと言える。また、学習者による困難な学習項目や自律的学習態度などを探索的に分析することにより、さらに効果的で個別最適化された外国語教育方法や教材の開発や、データに基づいた教育実践を促進できる可能性があるという点で、社会的意義のある研究であったと考えている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Preliminary Study on the Influence of College Students’ Life Rhythms on Learning English2022

    • Author(s)
      阪上 辰也、榎田 一路、山内 勝弘
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 171-180

    • DOI

      10.15027/51968

    • ISSN
      1347-0892
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2026455

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Rによる The Multilingual Eye-tracking Corpus (MECO) の探索的データ分析2024

    • Author(s)
      阪上 辰也
    • Organizer
      SappoRo.R #11
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Promoting English Language Learners' Autonomous Online Learning before and during COVID-192023

    • Author(s)
      Ozawa, S., Nakanishi, D., & Sakaue, T.
    • Organizer
      EuroCALL 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン英語学習教材に含まれるログの探索的データ分析とその課題2022

    • Author(s)
      阪上 辰也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第99回(2022 年度秋季)中部支部研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍の言語教育2021

    • Author(s)
      森田光宏・榎田一路・岩崎克己・天野修一・高橋有加・草薙邦広・阪上辰也・中川篤・鬼田崇作・DAVIES Walter・ FRASER Simon・TANABE Julia・SELWOOD Jaime・吉満たか子
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275539
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi