• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organizational problems in argumentative writings of native speakers of Japanese: Their visualization and its educational effects

Research Project

Project/Area Number 20K00750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

SAKAMOTO Kiyo  滋賀県立大学, 全学共通教育推進機構, 准教授 (30850127)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松村 香奈  鶴見大学, 文学部, 講師 (30828926)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords英語論証文 / 一貫性 / テキスト構造の図示化 / 談話注釈タグ付け / 混合研究法 / cohesion breaks / graphic displays / 構成 / アノテーション / タグ付け / フィードバック
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語母語話者の書いた英語論証文の構造を図式化することで、英語の論証文として不適切な文のつながりを明示し、学習者の理解を助け、ひいては、学習者が自力で文を適切に配列できるようになるかどうかを、実証的に検討するものである。図式化には、文章の構造をタグ付けによって樹状図に転換するアノテーション・ツールを用い、文と文のつながりについての問題点を解析する。また、樹状図を用いて問題点を可視化したフィードバックが学習者にもたらす効果を検証し、英語論証文指導への効果的な活用法を提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed the problems and their causes with regard to the connections between sentences in English argumentative texts written by native speakers of Japanese, using a tool that converts the structure of sentences into a tree diagram by tagging. Furthermore, by providing learners with feedback using the tree diagram, we empirically examined whether it would help learners to understand inappropriate sentence connections and organizations, and whether learners would be able to revise sentences on their own. As a result, it was suggested that feedback with a diagram of the tagging could reduce the burden on learners when rewriting, enable them to make corrections on their own, and lead to an understanding and awareness of the organization and coherence of the text.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語ライティング評価の観点の一つである「構成」は抽象的な概念で表現されることが多く、日本語母語話者の学習者への指導が難しいとされてきた。本研究では、学習者の書いた英語論証文について文章構造のタグ付けと樹状図への転換を行い、これをフィードバックすることにより、文と文のつながりの問題点を学習者に明瞭に示し、自力での書き直し作業を容易にし、文章の「構成」や「一貫性」への理解に資する効果があったことがわかった。この結果は、英語ライティング評価やフィードバックの方法として、タグ付けツールによる図示化が文字のみのフィードバックとは異なる効果をもつ可能性を示しており、高い教育的意義をもつ。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 混合型研究法における妥当性検証の枠組み ―教室におけるパフォーマンステストの形成的評価での事例研究―2024

    • Author(s)
      松村 香奈
    • Journal Title

      日本応用言語学会 JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 6 Pages: 57-64

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Mixed Methods Study on Formative Assessment of EFL Writing of College Students in Japan: Focusing on the Effectiveness of Schematized Teacher Feedback on Coherence.2023

    • Author(s)
      Matsumura, Kana.
    • Journal Title

      Unpublished Doctoral dissertation, Waseda University, Waseda University Repository.

      Volume: n/a

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese university EFL writers’ correction of their own coherence breaks: Effectiveness of feedback using a graphic display2023

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Kiyo
    • Journal Title

      JACET関西支部ライティング指導研究会紀要

      Volume: 15 Pages: 71-89

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Structure Analysis of Japanese EFL Students' Argumentative Paragraph Whitings with a Tool for Annotating Discourse Relations2021

    • Author(s)
      松村香奈 坂本輝世
    • Journal Title

      JACET関西支部ライティング指導研究会紀要

      Volume: 14 Pages: 31-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Modifying EFL Writing Rating Scale Based on Analysis of Raters' Behavior.2023

    • Author(s)
      Matsumura, Kana.
    • Organizer
      The 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Formative Assessment of EFL Writing of Argumentative Paragraphs - Investigating the Effectiveness of Schematized Teacher Feedback.2023

    • Author(s)
      Matsumura, Kana.
    • Organizer
      第9回日本混合研究法学会年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 混合型研究法における妥当性検証の枠組み ―教室におけるパフォーマンステストの形成的評価での事例研究―2023

    • Author(s)
      松村 香奈
    • Organizer
      第6回日本応用言語学会 JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の理解を助ける英文パラグラフ構造分析2022

    • Author(s)
      坂本 輝世
    • Organizer
      日本英語表現学会 第51回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] An Analysis of the Quality of Organization in Novice EFL Students’ Argumentative Writings with a Discourse Annotation Tool: A Mixed Methods Approach2021

    • Author(s)
      松村香奈・坂本輝世
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語母語話者の英語論証文に見られる構成上の問題点: TIARAを用いた「つながり」の分析2020

    • Author(s)
      松村香奈 坂本輝世
    • Organizer
      JACET関西支部ライティング指導研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi