• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the formulation of a pronunciation syllabus and the development of teaching materials for continuous pronunciation teaching in German classes.

Research Project

Project/Area Number 20K00752
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOchanomizu University (2021-2023)
Keio University (2020)

Principal Investigator

Nakagawa Junko  お茶の水女子大学, 外国語教育センター, 研究協力員 (80645961)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発音教育 / 教材開発 / ドイツ語教育 / オンライン教材 / E-ラーニング / 教師教育 / デジタル教材開発 / 自律学習 / オンライン授業 / e-ラーニング / デジタル教材 / 教授法
Outline of Research at the Start

これまでの研究において、日本語母語話者がドイツ語を発音した際に最も聞き手の理解を妨げる音声要素を導き出し、それらを「ドイツ語発音学習の最優先項目(コア・アイテム)」と名付け、発音の自律学習を支援する教材開発を行ってきた。本研究ではこれまでの成果を総合ドイツ語の授業に組み込むための課題に取り組む。発音教育を効率化するシラバスを策定し、これまで開発した教材を基盤に授業用教材ならびに教授用資料を作成する。さらに現場の教師の動機付けを高め、シラバスを現実的なものとするために発音を学ぶ意義を明確化し、レベル目標設定と、AIによる音声評価システムなどの利用も視野に入れた評価活動全般についての研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

The aim of the study was to develop a methodology to support teachers in improving pronunciation teaching, both to identify issues in German language teaching and to support teachers in the real world. The analysis of interviews with teachers showed that teachers who are aware of the multifaceted role of pronunciation are highly motivated in pronunciation teaching, leading to the conclusion that teacher motivation is an important factor in improving pronunciation teaching. Methods to motivate teachers and lead learners to autonomy were developed and researched through classroom practice. In doing so, attention was paid to the evaluation and testing of pronunciation, and a methodology was developed to evaluate the process of autonomous learning rather than the learners' pronunciation itself, which resulted in motivating the learners and improving pronunciation itself.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ドイツ語教育においては、発音シラバスや授業用教材はもとより、発音教育の意義についての議論もほとんど行われていなかった。本研究では発音に対する教師の意識調査をインタビュー形式で行い、発音教育に対する意識の形成背景、そして教師の動機付けと授業実践の関係を明らかにした。この結果を受け、教師を発音教育に動機づけ、支援する方法について考察し、実験的に授業で実践を行った。その際、とりわけ発音の評価法について「代替評価」の観点から新しい提案を行った。発音の評価に代替評価を取り入れたのはパイオニア的な試みである。実践研究によって一定の成果を得たことからWebサイトを通じてツールの公開を行なっている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 学習者の将来につながる発音教育のあり方とは-PAC分析を用いたドイツで教える非母語話者ドイツ語教師のインタビューから-2022

    • Author(s)
      中川純子、服部真子
    • Journal Title

      『ドイツ語教育』

      Volume: 26 Pages: 44-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における発音学習の意義―3 人の教師の PAC 分析インタビューによる内省から―2021

    • Author(s)
      中川 純子, 長松谷 有紀, 坂井 菜緒, 服部 真子
    • Journal Title

      『PAC分析研究』

      Volume: 4 Pages: 27-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Unterrichtspraxis mit selbstentwickelten digitalen Materialien fuer die Aussprache des Deutschen - Drei Elemente, die das Aussprachelernen fuer dern2023

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      8. BREMER SYMPOSION ZUM FREMDSPRACHENLEHREN UND -LERNEN AN HOCHSCHULEN
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Unterrichtspraxis mit selbstentwickelten digitalen Materialien fuer die Aussprache des Deutschen - Drei Elemente, die das Aussprachelernen foerdern2023

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      8. Bremer Symposion zum Fremdsprachenlehren und -lernen an Hochschulen
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Entwicklung digitaler Materialien fuerr Ausspracheschulung und eine lernkulturbezogene Methode2022

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      Die GETVICO24, Goethe-Institut. (Online Konferenz durch ZOOM vom 19-20.10)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者と教師を支えるデジタル発音教材開発-ウェブサイトを使った持続可能な発音学習の可能性2021

    • Author(s)
      中川純子、服部真子
    • Organizer
      第34回日本語教師連絡会議
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relevanz der Ausspracheschulung im Deutschunterricht Aus der Selbstreflektion der Lehrpersonen durch PAC-Analyse2021

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      Linguistisches Treffen in Wroclaw VIII
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Entwicklung von digitalen Lehrmaterialien fuer die Ausspracheschulung-zum nachhaltigen Aussprachelernen2021

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      Die GETVICO24, Goethe-Institut
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relevanz der Ausspracheschulung im Deutschunterricht ー dynamische Zusammenhaenge zwischen Sprachen und Identitaeten2021

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      OeDaF-Jahrestagung 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発音を学ぶことに対するドイツ語教師の意識構造-ドイツにおける非母語話者ドイツ語教師のPAC分析インタビューから -2021

    • Author(s)
      中川純子、服部真子
    • Organizer
      第14回PAC分析学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Entwicklung digitaler Materialien fuer Aussprache und Sprechausdruck des Deutschen -zur Optimierung der Ausspracheschulung im Deutschunterricht-2020

    • Author(s)
      Junko Nakagawa
    • Organizer
      Waehrend und nach der Corona: Digitale Lehre Germanistik (digitale Konferenz durch Webex-Meeting)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語学習において発音を学ぶ意義とは-海外で働く教師のPAC分析インタビューから-2020

    • Author(s)
      中川純子、服部真子、 長松谷有紀、坂井菜緒
    • Organizer
      第33回日本語教師連絡会議
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Aussprache und Sprechausdruck des Deutschen

    • URL

      https://www.youtube.com/@ausspracheundsprechausdruc3776

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      https://www.youtube.com/@user-xc4gx5hn8m

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] Aussprache und Sprechausdruck des Deutschen

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCc3JuYEqLsew9OaGjQUYYjQ

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] Aussprache und Sprechausdruck des Deutschen

    • URL

      https://fit-aussprache.com/de/vorwort

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      https://fit-aussprache.com

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] ドイツ語発音の森

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCv_6lu2pjObGMTwqZ67oybA

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi