• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the development of teaching materials based on misuse data of Japanese korean learners

Research Project

Project/Area Number 20K00760
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

IN Sunghi  早稲田大学, 文学学術院, 教授(任期付) (10445702)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 佳子  新潟県立大学, その他, 名誉教授 (10425366)
白 寅英  獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (80749945)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords日本語母語話者 / 韓国語学習者 / 誤用防止 / 指導案 / ドリル / 誤用研究 / 教材
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、日本語母語話者韓国語学習者の誤用研究から得られた誤用・正用のデータを用い、韓国語指導に役立つ教材を開発し、誤用研究の成果を韓国語教育の現場に還元することである。具体的には韓国語誤用防止のための指導案や、誤用防止のためのドリル問題を開発し、日本語母語話者の韓国語運用能力の向上に資することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to contribute to the field of Korean language education by using data on error and correct use of the Korean language obtained from the compositions of Korean language learners who are native speakers of Japanese, and by developing teaching materials that include an instructional plan for preventing error and practical drill questions. As a result of the research, a “Guide to Preventing errors in Korean - Instructional Plan and Drills Based on Data on errors of Compositions”(private edition) was completed. This booklet will be a useful resource in the field of Korean language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語教育において学習者の母語の影響により生じる誤用は多い。したがって指導の際に、学習者の母語と、学習言語の相違について適切な説明を行うことは、学習者が正しい外国語を身に付け、自然に使いこなすために必須である。本研究では、日本語を母語とする韓国語学習者の誤用を防ぐための指導案と、指導案の内容に沿ったドリルを作成した。これらは実際の学習者の作文をベースに作られているため、韓国語の指導や学習に具体的な成果が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 日本語話者に見られる「hada」「poda」「patta」「itta」の誤用に関する一考察-日本語とのズレに着目した学習方法-2023

    • Author(s)
      山田佳子
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 14 Pages: 161-168

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国語学習者における誤用防止のための指導法とドリルの試案2022

    • Author(s)
      白寅英・印省熙・山田佳子・宋美玲
    • Journal Title

      マテシス・ウニウェルサリス

      Volume: 23-2 Pages: 119-139

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 対照言語研究と言語教育-日本語母語話者韓国語学習者の誤用例を通して‐2022

    • Author(s)
      印省熙
    • Journal Title

      対照言語学研究

      Volume: 29 Pages: 95-107

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「もう」を表す韓国語「pelsse」、「icey」、「imi」の教室での指導法について2022

    • Author(s)
      山田佳子
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 13 Pages: 113-117

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 『ことばの架け橋』を用いた語彙指導に関する研究2021

    • Author(s)
      山田佳子
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 12 Pages: 115-120

    • NAID

      120007126970

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 接続形‘-ko’と‘-eoseo’の誤用防止のための実践事例‐初級での先行の用法を中心に‐(原題:韓国語)2020

    • Author(s)
      印省熙
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 10 Pages: 204-218

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 韓国語接続形の誤用を防ぐための指導法とドリル2022

    • Author(s)
      印省熙・山田佳子・宋美玲・白寅英
    • Organizer
      日本韓国語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語学習者の誤用防止のためのドリル問題の試案2021

    • Author(s)
      印省熙・山田佳子・白寅英・宋美玲
    • Organizer
      朝鮮語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人韓国語学習者の作文資料と韓国語の誤用研究について(原題:韓国語)2021

    • Author(s)
      印省熙
    • Organizer
      台湾国立高雄大学 韓国研究センター 国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者韓国語学習者の作文資料について2020

    • Author(s)
      印省熙
    • Organizer
      朝鮮語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi