Project/Area Number |
20K00760
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
IN Sunghi 早稲田大学, 文学学術院, 教授(任期付) (10445702)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山田 佳子 新潟県立大学, その他, 名誉教授 (10425366)
白 寅英 獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (80749945)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 日本語母語話者 / 韓国語学習者 / 誤用防止 / 指導案 / ドリル / 誤用研究 / 教材 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、日本語母語話者韓国語学習者の誤用研究から得られた誤用・正用のデータを用い、韓国語指導に役立つ教材を開発し、誤用研究の成果を韓国語教育の現場に還元することである。具体的には韓国語誤用防止のための指導案や、誤用防止のためのドリル問題を開発し、日本語母語話者の韓国語運用能力の向上に資することを目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to contribute to the field of Korean language education by using data on error and correct use of the Korean language obtained from the compositions of Korean language learners who are native speakers of Japanese, and by developing teaching materials that include an instructional plan for preventing error and practical drill questions. As a result of the research, a “Guide to Preventing errors in Korean - Instructional Plan and Drills Based on Data on errors of Compositions”(private edition) was completed. This booklet will be a useful resource in the field of Korean language education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国語教育において学習者の母語の影響により生じる誤用は多い。したがって指導の際に、学習者の母語と、学習言語の相違について適切な説明を行うことは、学習者が正しい外国語を身に付け、自然に使いこなすために必須である。本研究では、日本語を母語とする韓国語学習者の誤用を防ぐための指導案と、指導案の内容に沿ったドリルを作成した。これらは実際の学習者の作文をベースに作られているため、韓国語の指導や学習に具体的な成果が期待できる。
|