• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emotional intelligence as a mediator between positive and negative emotions and neuro-cognitive performance among Japanese EFL learners

Research Project

Project/Area Number 20K00761
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

マキュワン 麻哉  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (00757354)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MCEOWN KRISTOPHE  早稲田大学, 理工学術院, 准教授(任期付) (00794306)
ELLINGER JAMES  東京大学, 教養学部, 特任講師 (60761434)
西田 理恵子  大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 准教授 (90624289)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特性エモーショナルインテリジェンス / 動機づけ / 学習参加度 / 不安 / ストレス / バーンアウト / Emotional Intelligence / Burnout / Engagement / Stress / Emotional intelligence / burnout / engagement / stress / language learning / Response inhibition / Positive emotions / Negative emotions
Outline of Research at the Start

The research project will explore the interplay between emotional intelligence and neurocognitive performance among language learners using novel questionnaire survey and neuro-cognitive measures.

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、データ収集を実施した。具体的には、2つの言語学習コンテキスト(英語とそれ以外の第二外国語、もしくは、母語と英語のコンテキスト)に分けて、特性EIとエモーショナルgo-no-goタスクの結果が、動機づけ、不安、学習参加度、努力度、ストレス、バーンアウトなどにどの程度影響をするのかに関して、データを収集した。データ収取法は、1つの大学で、1種類の質問紙(母語と英語のコンテキスト用)とgo-no-go タスクを約120名程度に対して実施し、もう1つの大学で、英語とそれ以外の第二外国語に関する質問紙を焼く430名程度に実施した。

次年度は、追加でのデータ収集と分析、学会発表等を行う予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本調査に必要なデータ収集が実施できたため。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は、データを追加で収集、分析し、学会発表に投稿予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] The role of trait emotional intelligence in predicting academic stress, burnout, and engagement in Japanese second language learners2023

    • Author(s)
      McEown Kristopher、McEown Maya Sugita、Oga-Baldwin W. L. Quint
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: 43 Issue: 2 Pages: 1-11

    • DOI

      10.1007/s12144-023-04296-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi