• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an English affix diagnostic test and constructing a system-learning package

Research Project

Project/Area Number 20K00784
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

相澤 一美  東京電機大学, 工学部, 教授 (00222448)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 折田 充  熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 教授 (60270386)
片桐 一彦  専修大学, 文学部, 教授 (00337726)
磯 達夫  東京電機大学, 工学部, 教授 (40438916)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語接辞 / オンライン学習 / 習得順位 / 体系的指導 / 習熟度 / 英語語彙 / 接頭辞 / 接尾辞 / 診断テスト / 体系学習 / 語幹 / 接辞
Outline of Research at the Start

英語学習者の接辞の知識は,語彙学習の中で偶発的に習得される部分と,意図的な学習で獲得される部分に別れる。偶発的な学習を期待するためには,膨大な量の英語のインプットが必要である。そこで本研究は,携帯端末で接辞の知識を診断し,その結果に応じて学習コンテンツを選択し,接辞のオンライン学習が可能になるシステムを構築することにした。英語学習者の接辞の習得状況を明らかにする多次元的診断テストを作成し,習得プロセスに基づいたオンラインの学習システムを構築し,接辞の明示的な指導効果を検証する。

Outline of Annual Research Achievements

本年度の研究は、onlineで接辞を体系的に学習させるための教材 Affix Master10を用いて、接辞習得の効果をミクロ的に分析することであった。調査の参加者は、都内の工学系大学で一般英語の授業を受けている学生81名である。参加者は,(1)WebClass(LMS)を用いて接辞に関する動画を視聴、(2)単語学習アプリVOCALSを用いて機械学習を反復、(3)WebClassを用いて学習課題を提出(4)復習のためのオンライン小テスト、という順序でAffix Master 10を用いて接頭辞と接尾辞を学習した。毎回の授業で行うオンライン小テストを除くと,各セッションの学習時間は約30分であった。プレテストとポストテストには同じ接辞テストを使用した。テストは各接辞に関する2組の問題(接頭辞15問、接尾辞15問)で構成され、コース完了者61名の合計点(各接辞122点満点)を各接辞について分析した。
この分析から主に2つの知見が得られた。まず、全体的な指導効果は接頭辞でのみ統計的に有意な伸びを示した。次に、いくつかの接頭辞(anti、en-、inter-、mis-、post-、pre-)はテスト後の段階でスコアの向上が見られたが、他の接頭辞はあまり変わらなかった。接尾辞については、-enだけが得点が向上した。アンケートの結果では、学生は接辞の理解が深まり、語彙の習得が十分に進んだと考えていたとが示された。今後の研究では、接辞の体系的指導の効果を明らかにするため、より適切な接辞テストを作成し、異なる習熟度の参加者をより多く集める必要がある。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

実験は順調に進んだが,海外ジャーナルへの再投稿が間に合わなかった。前回の投稿で指摘を受けた点について,再検討して論文改訂を行う。

Strategy for Future Research Activity

論文に対する審査員のコメントを吟味して,海外の専門家からの支援を受けるなどして,可能な限り修正して投稿する予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 8 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Organization of the L2 English Mental Lexicon: A Comparison of Connectivity in Nouns, Adjectives, and Verbs Between Japanese EFL Learners with Different Vocabulary Sizes2024

    • Author(s)
      折田 充・小林 景・レイビィン リチャード・吉井 誠・神本 忠光・相澤 一美
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 35 Pages: 65-80

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 早期に英語に触れるもしくは教育を受けておくことの語彙サイズへの影響を階層ベイズモデルで分析 : 片桐(2019)の追加分析2024

    • Author(s)
      片桐 一彦
    • Journal Title

      人文科学年報

      Volume: 54 Pages: 97-126

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Self-Study Online Vocabulary Learning Program to Promote the Restructuring of the L2 English Mental Lexicon: Effects of the Introduction of a Diagnostic Test Measuring Nativelikeness2023

    • Author(s)
      折田 充・小林 景・村里 泰昭・相澤 一美・レイヴィン, リチャード・神本 忠光・吉井 誠
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 34 Issue: 0 Pages: 161-176

    • DOI

      10.20581/arele.34.0_161

    • ISSN
      1344-8560, 2432-0412
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of receptive and productive affix knowledge tests for Japanese EFL Learners2023

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., & Nadasdy, P.
    • Journal Title

      Bulletin of Tokyo Denki University, Arts and Science

      Volume: 21 Pages: 9-14

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of University Students’ Preferences and Responses to Synchronous Online Classes, Utilizing Bayesian Statistics and Quantitative and Qualitative Text Analysis2023

    • Author(s)
      片桐一彦
    • Journal Title

      The Annual Bulletin of the Humanities, Senshu University(専修大学人文科学年報)

      Volume: 53 Pages: 133-164

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Systematic teaching of English affixes through the online material Affix Master 102022

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., Katagiri, K., & Orita, M.
    • Journal Title

      Intelligent CALL, granular systems, and learner data

      Volume: 1 Pages: 185-190

    • DOI

      10.14705/rpnet.2022.61.1456

    • ISBN
      9782383720157
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語心内辞書における名詞の結びつき ―再構築・変容、精緻化2022

    • Author(s)
      折田 充・村里泰昭・小林 景・神本忠光・相澤一美・吉井 誠・Richard Lavin
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 21-30

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語心的辞書の再構築・変容-意味的に近似する語彙項目群の構造化-2021

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・Richard Lavin・吉井誠・相澤 一美・神本 忠光
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Error Analysis of Japanese University Learners’ Productive Affix Usage2021

    • Author(s)
      ISO Tatsuo, AIZAWA Kazumi, and NADASDY Paul
    • Journal Title

      東京電機大学総合文化研究

      Volume: 19 Pages: 3-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a Vocabulary Size Test for Japanese EFL Learners Using the New JACET List of 8,000 Basic Words2021

    • Author(s)
      HAMADA, A., ISO, T., KOJIMAm, M., AIZAWA, K., HOSHINO, Y., SATO, K., SATO, R., CHUJO, J., and YAMAUCHI, Y.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 65 Pages: 23-45

    • NAID

      40022523360

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 語彙サイズの異なる大学生の英語心内辞書2021

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・吉井誠・R. Lavin・相澤一美・神本忠光
    • Journal Title

      英語英文学

      Volume: 63・64合併号 Pages: 207-222

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Online English Classes Are Coming to Schools and Disseminating the Use of Learning Management Systems That Help in Conducting Language Activities and Sharing of Productions and Feedback Among Peers.2021

    • Author(s)
      Katagiri, K.
    • Journal Title

      専修大学教職教育研究紀要

      Volume: 1 Pages: 11-19

    • NAID

      120006998420

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コアカリ導入前の教職履修学生の学修と発達状況: 言語教師ポートフォリオ(J-POSTL)の省察を通して2021

    • Author(s)
      片桐一彦
    • Journal Title

      JACET-KANTO Journal

      Volume: 8 Pages: 77-97

    • NAID

      40022633323

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 心内辞書内の単語の結びつき方ー英単語学習プログラムへの取り組み前,直後,1年半後ー2020

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林景・神本忠光・相澤一美・Lavin, R.・吉井誠
    • Journal Title

      九州英語教育学会研究紀要

      Volume: 48 Pages: 9-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 繰り返しの復習で身につける語彙学習の工夫2020

    • Author(s)
      相澤一美
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69(9) Pages: 16-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The development of a lexical access and vocabulary size test2023

    • Author(s)
      Iso, T., Sato, K., Aizawa, K., & Nadasdy, P.
    • Organizer
      EUROCALL 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an auditory lexical size test for Japanese learners of English as a foreign or second language2023

    • Author(s)
      Nadasdy, P., Tatsuo, I., & Aizawa, K.
    • Organizer
      BAAL 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語彙サイズの異なる大学生が見出す単語間の結びつきの違い2023

    • Author(s)
      折田 充・小林 景・Richard Lavin・神本 忠光・相澤 一美・吉井 誠
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The Effects of Systematic Online Instruction on Affix Acquisition: Which affixes are easier to acquire than others?2023

    • Author(s)
      Aizawa, K., Iso, T., Katagiri, K. and Orita, M.
    • Organizer
      BAAL 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing an online affix learning system “Affix Master 10”2022

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., Katagiri, K., & Orita, M.
    • Organizer
      EuroCALL 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熟達度の異なる大学生の英語心内辞書における名詞群の階層構造2022

    • Author(s)
      折田 充, 村里 泰昭, 小林 景, 吉井 誠, Richard Lavin, 神本 忠光, 相澤 一美
    • Organizer
      第50回九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語心内辞書の再構築・変容を促進する語彙学習プログラム ―ネイティブ度診断テスト導入の効果2022

    • Author(s)
      折田 充, 小林 景, 村里 泰昭, 吉井 誠・Richard Lavin, 相澤 一美
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 基本語彙の習得プロセス解明に向けた多面的診断テストの開発 -経過報告-2022

    • Author(s)
      佐藤研仁・相澤一美・磯達夫・Nadasdy Paul
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会2021年度研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of an affix knowledge test for Japanese EFL learners2021

    • Author(s)
      ISO Tatsuo, AIZAWA Kazumi, and NADASDY Paul
    • Organizer
      EuroCALL 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 心内辞書における名詞の結びつき-;再構築・変容、精緻化-2021

    • Author(s)
      折田充・村里泰昭・小林 景・神本忠光・相澤 一美・吉井誠・Richard Lavin
    • Organizer
      全国英語教育学第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達度の異なる大学生の英語心内辞書構造-名詞群・形容詞群・動詞群の比-2021

    • Author(s)
      折田充・小林景・相澤 一美・村里 泰昭・神本 忠光・吉井誠・Richard Lavin
    • Organizer
      第49回九州英語教育学会長崎研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 産出的接辞知識テストにおける誤答分析2021

    • Author(s)
      磯達夫・相澤一美・Nadasdy Paul
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会2021年度研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 東京電機大学 教員情報

    • URL

      https://ra-data.dendai.ac.jp/tduhp/KgApp/k03/resid/S000116

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 接辞テスト

    • URL

      https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfjYLOBwvPuIfiH45VLeqT8ULTNu_ImTIYPfHCcNrIL7vtfiQ/viewform

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Affix Master 10

    • URL

      https://els.sa.dendai.ac.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi