• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Influence of computer assisted high variability phonetic training and shadowing on production of English sounds

Research Project

Project/Area Number 20K00785
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

IINO ATSUSHI  法政大学, 経済学部, 教授 (80442169)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ウィスナー ブライアン  法政大学, 文学部, 教授 (10440257)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発音 / HVPT / 復唱 / 明示的指導 / シャドーイング / 発音教育 / 摩擦音 / 知覚 / 調音 / 機能負荷量 / 音声(音韻)カテゴリー / HVPT(高変動音素訓練) / 誤認 / 代用 / 発音指導 / コンピューター利用の英語学習 / CAPT(コンピュータ利用の発音教育) / 高変動音素訓練(HVPT) / コンピュータ利用発音訓練(CAPT)
Outline of Research at the Start

本研究の課題は、日本人英語学習者の発音における、明瞭性、理解可能性、流ちょうさを向上させるため、コンピュータを活用した指導法の効果を探ることである。日本人英語学習者を対象に、コンピュータによる高変動音素訓練(HVPT: High Variability Phonetic Training)とシャドーイング訓練を一定期間施し、音読とスピーキング課題によって明瞭性、理解可能性、流ちょうさ、さらにモデル音声のアクセントへの学習者の意識変化を調べる。本研究の特徴は、HVPTによる分節音、シャドーイングによる超分節音の両面から発音の向上を試みる点、世界の英語への学習者の許容度の変化を探る点である。

Outline of Final Research Achievements

Empirical studies were conducted to examine the effects of incorporating three treatments for teaching English pronunciation:stimulus recitation during computer-based high-variability phonetic training (HVPT), explicit articulation instruction using videos, and shadowing during classroom instruction. The results indicated all of the treatments brought about significant improvement in perception and partly in production. The outcomes suggest that longer periods of training are needed, and the treatments given to supplement HVPT should be implemented more consistently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様な英語が国際共通語として使用される中、変種を含めた識別困難な音素を聞き分けられる知覚能力の育成とともに、発音するときの明瞭性を確保することは英語教育において重要な課題である。一方、発音指導のためだけに、限られた指導(学習)時間の枠を大きく取ることは現実的ではないことから、コンピュータを使って自律的に学ぶ体験を積むことで、音声化を伴ったHVPTによって知覚能力の着実な育成が可能なこと、復唱やシャドーイングなどの音声化活動を随伴させることがある程度の有効な手立てであることを示せたことは意義深い。一方、知覚能力とともに調音能力育成においてどのような条件で指導(学習)すべきか課題も明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Effects of computer-assisted HVPT, explicit articulatory instruction, and shadowing on Japanese EFL learners' perception and production of English fricatives2024

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Winster, Brian
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 40 Pages: 203-222

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語を第 1言語とする英語学習者に対する音声教育に関する理論の概観2023

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 39 Pages: 229-246

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の読解指導における深い内容理解を促す授業デザインーテキストタイプの特性を活かして2023

    • Author(s)
      平川新、飯野厚、 伊藤智子、 尾張至伸、 遠藤康子
    • Journal Title

      ELEC同友会英語教育学会研究紀要

      Volume: 19 Pages: 22-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Using an online high-variability phonetic training program to develop L2 learners’ perception of English fricatives2022

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Journal Title

      Intelligent CALL, granular systems, and learner data: short papers from EUROCALL 2022

      Pages: 174-179

    • DOI

      10.14705/rpnet.2022.61.1454

    • ISBN
      9782383720157
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン英会話を取り入れた発信型授業が英語スピーキング力と異文化理解に及ぼす効果2022

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      経済志林(法政大学経済学部学会)

      Volume: 第89巻第4号 Pages: 161-182

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of HVPT with explicit instruction on /l/ and /r/ production for Japanese EFL learners2022

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Journal Title

      多摩論集(法政大学)

      Volume: 第38巻 Pages: 245-259

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of repeating after stimuli sounds during computer assisted HVPT on Japanese learners’ perception and production of English fricatives2021

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Journal Title

      CALL and professionalisation: short papers from EUROCALL 2021

      Volume: 2021 Pages: 149-154

    • DOI

      10.14705/rpnet.2021.54.1324

    • ISBN
      9782490057979
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 音声化を随伴させたコンピューター利用の高変動音素訓練(HVPT)が英語音素の知覚と調音に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 第37巻 Pages: 193-205

    • NAID

      120007046064

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポイント制英語自主学習システムの実践 ーGoogle Drive をeポートフォリオとして活用して2021

    • Author(s)
      飯野厚
    • Journal Title

      経済志林(経済学部創立百周年記念号)

      Volume: 第88巻 第4号 Pages: 363-402

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects and users’ reactions to the use of CAPT and HVPT on Japanese EFL learners’ segmental perception and production2020

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Yabuta, Yukiko & Wistner, Brian
    • Journal Title

      CALL for Widening Participation

      Volume: Short papers EUROCALL 2020 Pages: 107-113

    • DOI

      10.14705/rpnet.2020.48.1173

    • ISBN
      9782490057818
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Effects of teaching English fricatives to EFL learners with a computer-aided HVPT program and shadowing practice2023

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Organizer
      57th RELC International Conference (Southeast Asian Ministers of Education Organization Regional Language Centre)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using an online high-variability phonetic training program to develop L2 learners’ perception of English fricatives2022

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Organizer
      EUROCALL 2022 (European Association of Computer Assisted Language Learning)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of repeating after stimuli sounds during computer assisted HVPT on Japanese learners’ perception and production of English fricatives2021

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Wistner, Brian
    • Organizer
      EUROCALL 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教科書の英文にもとづいたグループ・プレゼンテーションを取り入れた発信型授業の試み ―リテリングの一形態として2021

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第45回群馬研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 民間オンライン英会話をアクティブラーニングのタスクサイクルに取り入れた発信型指導が英語スピーキング力と異文化理解に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      第4回JAAL in JACET(日本応用言語学会)学術交流集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Google Driveを学習ePortfolioとして利用した、ポイント制英語学習の指導2021

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関東支部リサーチ・デザイン部会主催第2回Google for Educationワークショップ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Google DriveをePortfolioとして活用した ポイント制英語自主学習システムの実践2020

    • Author(s)
      飯野厚
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET) 関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Effects and users’ reactions to the use of CAPT and HVPT on Japanese EFL learners’ segmental perception and production2020

    • Author(s)
      Iino, Atsushi & Yabuta, Yukiko & Wistner, Brian
    • Organizer
      EUROCALL2020 in Copenhagen University (Online)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 高等学校英語検定教科書『My Way Communication English Ⅲ』(新刊)2024

    • Author(s)
      飯野厚(編集主幹)、田嶋美砂子、和田俊彦、稲垣善律、今井理恵、大畑甲太、加藤淳、將司敬子、外山徹、藤井彰子、藤吉大介、Brian Wistner
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校英語検定教科書『My Way Communication English Ⅱ』(新刊)2023

    • Author(s)
      飯野厚(編集主幹)、田嶋美砂子、稲垣善律、和田俊彦、今井理恵、大畑甲太、加藤淳、將司敬子、外山徹、藤井彰子、藤吉大介、Brian Wistner
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385727714
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ディスカッションで伸ばす 発信型英語演習ーVoice Your Opinion2023

    • Author(s)
      飯野厚、中村さよ、Brian Wistner、籔田由己子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764741799
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 三省堂2022

    • Author(s)
      飯野厚(代表著者)ほか12名
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      MY WAY English Communication I(文部科学省検定済高等学校教科書)
    • ISBN
      9784385727653
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi