• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英国 Englicious 文法教育プログラムの分析とローカライズ版の作成

Research Project

Project/Area Number 20K00786
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

久保田 俊彦  明治大学, 文学部, 専任准教授 (80277722)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 透  明治大学, 文学部, 専任教授 (30193254)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsNational Curriculum / Englicious / 文法教育 / 学習指導要領 / Newbolt Report / Bullock Report / 英語教育 / 英語文法
Outline of Research at the Start

英国University College London (UCL)の文法研究ユニット Survey of English Usage (以降 Survey/UCL) で開発された英国国内向け英語教育プログラム “Englicious” に、日本の英語教育・文法教育との整合性の観点から理論的な評価を行うと共に、英国内の教育現場における利用状況の視察を経て、日本の教育現場のためのローカライズ、利用環境整備を進め、Survey/UCLにフィードバックし開発元と一体となってプログラムの改良に貢献する。

Outline of Annual Research Achievements

日英の統一カリキュラムである「学習指導要領」とナショナルカリキュラムとの差に加え、教員側の文法教育経験の差という観点を反映した、日本の想定ユーザー向け(小中高教員)の手引きを作成し、公開済みの部分(「英国 Engliciousプログラムの文法記述:「節」の場合」)へのフィードバックを評価。

教員向けの実用的なトピックを多く含むEnglicious開発者らによる書籍の翻訳も継続中だが、2024年度中の刊行を予定している。

前年度と同様、Engliciousの背後にあるICE-GB, DCPSEコーパスそのものを国内向け教育ツールとして評価する活動の一環として、開発者の主催するコーパスワークショップ(オンライン)にインフォーマントを参加させ、フィードバックを評価。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

過年度における遅れから、渡航してのEngliciousプログラムの有効性研究を延期し、オンラインで可能な範囲の情報収集および、提供マテリアルの作成を優先したため。

Strategy for Future Research Activity

Engliciousプログラムの有効性研究を、渡航が必要な部分と、オンラインで可能な部分とで再配分し、両面実施の予定。日本国内の小中高教員向けにアクセシブルなマテリアル、情報の提供を行う。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 英国Engliciousプログラムの文法記述 -「節」の場合-2023

    • Author(s)
      久保田俊彦
    • Journal Title

      文芸研究

      Volume: 149 Pages: 21-38

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Teaching grammar with literature: re-evaluating the two things that have been left behind in modern language teaching2023

    • Author(s)
      Toshihiko Kubota
    • Organizer
      The 19th IGEL (International Society for the Empirical Study of Literature) Conference, September 28-30 2023, Monopoli, Italy.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi