• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Syllabus Development of Teaching English in Elementary School by Using the Homeroom Teacher's Spcialigy with CLIL

Research Project

Project/Area Number 20K00818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Future University

Principal Investigator

Shigyo Tomoko  東京未来大学, こども心理学部, 准教授 (10789697)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) カレイラ松崎 順子  東京経済大学, 全学共通教育センター, 教授 (40454186)
執行 洋子  東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 助教 (90789009)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小学校英語 / 数学CLIL / やり取り / 言語使用 / 小学校担任教員 / クラスルームイングリッシュ / 初等英語教育法 / 言語使用域 / classroom English / 自主学習 / 隣接校種の教員免許状 / 専門科目 / 対話 / 通信教育 / 教員研修 / 現中学校教員 / 単位軽減措置 / 数学 / CLIL / CLIL型 / 隣接校種免許状取得 / 中学校教員 / 専門科目活性化
Outline of Research at the Start

中学校の教員が単位軽減措置により小学校教諭二種免許状を取得し、小学校担任教員になることは、小学校の教科指導が充実されるばかりでなく小学校教員不足の解消にもなる。本研究では、小学校教諭二種免許状を取得のための「英語指導法」科目においても、受講者である中学校教員が自らの専門科目を生かした有意味な言語活動を引き起こすことができるようにするために、教科横断を活用したCLIL型の授業展開を組み入れた「英語指導法」のシラバスの開発を行うこととする。

Outline of Final Research Achievements

According to the research of the math teachers of junior-high school in the elementary-teacher training course of the correspondence division, they supposed to instruct their students how to solve math problems in English in math CLIL. Thus, the syllabus of math CLIL in elementary school should involve learning the languages of math content and classroom English. The learning by using over-the-top video and test in class was found effective to build students’ language which is needed in math CLIL class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「英語指導法」のシラバスに動画配信によるクラスルームイングリッシュと教科に使用する言語の自主学習教材と確認テストを取り入れることで、小学校での英語の授業に担任教員の専門科目を活かしたCLIL型授業を展開することが可能になる。その結果、児童は英語での教科特有の説明ややりとりに触れることができ、英語使用のための学習がより充実したものとなる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 小学校における数学CLILに必要な言語使用―中学校教員の専門を生かすために―2022

    • Author(s)
      執行智子・カレイラ松崎順子
    • Journal Title

      『言語学習と教育言語学: 2021 年度版 Language Learning and Educational Linguistics 2021-2022』

      Volume: 2021 年度版 Pages: 21-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校教員養成課程における教室で使用する英語力と活用力の向上 のプログラムの効果:配信動画を活用した自主学習と授業中のテスト2023

    • Author(s)
      執行智子・カレイラ松崎順子
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第53回年次研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における数学CLILに必要な言語使用:中学校教員の専門を生かすために2021

    • Author(s)
      執行智子・カレイラ松崎順子
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第52回年次研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 現職教員のための小学校英語研修の考察2021

    • Author(s)
      執行智子・カレイラ松崎順子・舩田まなみ
    • Organizer
      日本英語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi