• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of the factors that enhance the effect of incidental vocabulary learning by extensive reading: With the effective instruction guidelines

Research Project

Project/Area Number 20K00829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagaoka University of Technology

Principal Investigator

FUJII Kazuma  長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (50413779)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords多読 / 語彙サイズ / 電子図書 / コーパス / 語彙レベル / 付随的語彙学習 / コア
Outline of Research at the Start

筆者による先行研究において、年間で5万語程度の多読では学習者の語彙サイズは多少の伸びを示したものの、その効果は限定的だった。先行研究では多読が語彙サイズ伸長のための効果的な学習方法と指摘されているが、その効果を高めるための指導を探究する必要性が示唆された。そこで本研究では、先行研究よりも読語数(量)を増やす、語彙サイズを伸ばした学習者に共通して見られる英語の読み方や選書傾向(質)を究明する、多読開始時の語彙サイズ(語彙力)による影響を分析することを通して、多読による付随的語彙学習効果を高める要因を多角的に究明し、指導指針を策定する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the effect of extensive reading (ER) on vocabulary growth and to explore instructional guidelines to enhance this effect. Participants were third- and fourth-year university students (A1 to B1 level on the CEFR) who participated in a 15-week ER program, reading approximately 35,000 words on average. Vocabulary size tests were administered before and after the ER program. The results showed no significant differences in vocabulary growth based on initial English proficiency, the number of words read during the program, or book medium preferences (paper or electronic). However, when students were instructed to pay attention to unknown words, their vocabulary size increased significantly more than when they were simply assigned to read a large number of words. This study suggests that combining ER with instruction that directs students to focus on unknown words may effectively increase vocabulary size.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、多読が語彙サイズの伸長に与える効果の検証と、その効果を高めるための指導法を探究した。大学3~4年生(A1~B1レベル)を対象に、15週間の多読指導を実施したところ、多読に組み合わせた指導によって学習者の英文の読み方や、語彙サイズの伸長に大きな影響を与える可能性がわかった。15週間の多読で語彙サイズの効果を高めたい場合には未知語への注意を高めると効果的であるが、質問紙結果からは、好きな本と出会い、長期的に多読を行うという点では理想的な指導ではないことが示唆された。多読は指導の焦点によって効果が異なるため、授業の目標、目的に応じた導入や指導が可能であり、必要であることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Effects of book medium preferences in extensive reading on learners’ reading volume, vocabulary size, and reading strategies: A case study from a hybrid class2023

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 3-10

    • DOI

      10.37546/jalttlt47.4-1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice and effect of extensive reading marathon at a Japanese engineering university: Teacher-student collaboration for autonomous reading2022

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Journal Title

      The English Teacher

      Volume: 51 Issue: 1 Pages: 26-37

    • DOI

      10.52696/lpge8756

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Readability survey of English picture books for effective extensive reading: Focusing on Caldecott awarded books2022

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Pages: 225-232

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A correlation survey between YL and Lexile scores in books for extensive reading: A proposal for a revised conversion table2022

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Journal Title

      Journal of Extensive Reading

      Volume: 9 Pages: 10-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語多読が自由英作文に与える影響―流暢性、統語、語彙への影響を中心に―2021

    • Author(s)
      藤井数馬・川畠嘉美
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 17-24

    • NAID

      40022700814

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業内外の英語学習を紐づけた教員・学生協同の多読活動の実践と成果2021

    • Author(s)
      藤井数馬・市坪誠
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 69 Pages: 82-87

    • NAID

      130007981691

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Differences in grammar and vocabulary between graded and leveled readers2023

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Organizer
      The Sixth World Congress on Extensive Reading
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校における適切な多読図書の研究―語彙レベルの観点から―2023

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本多読学会年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多読初期段階に用いる図書の種類が付随的語彙習得に与える可能性―コーパス分析から―2022

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校検定教科書と多読図書の語彙レベル比較―付随的語彙習得に与える可能性を中心に―2022

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      同志社ことばの会年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of year-long extensive reading on Japanese EFL learners’ vocabulary size2022

    • Author(s)
      Fujii, K.
    • Organizer
      The 41st Thai TESOL International Conference 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ORTとFRLの使用語彙に関するコーパスを用いた比較研究2021

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本多読学会年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の絵本を多読で活用するためのリーダビリティー調査―コールデコット賞作品を対象に―2021

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高校英語教育における英語多読の意義・導入・指導法・効果2021

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      2021年度上越地区高等学校英語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多読を小さく始め、大きく広げるために―効果研究報告-2021

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      第14回関西多読指導者セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 半期間の英語多読指導を通して見られた自由英作文の質的変化2020

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      The Japan Extensive Reading Association and the JALT Extensive Reading SIG present the ER Summer Seminar
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語多読による効果と課題―読解速度および語彙への影響を中心に―2020

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      JACET関西支部 文学教育研究会12月例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 英語の多聴多読最前線2022

    • Author(s)
      コスモピア編集部他
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      コスモピア
    • ISBN
      9784864541749
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi