• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Resarch into the students' use of English in literature circles discussions and teaching methods

Research Project

Project/Area Number 20K00836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

TATEMATSU Daisuke  愛媛大学, 教育学部, 教授 (10756828)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池野 修  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)
多良 静也  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00294819)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsリテラチャー・サークル / 指導法の開発 / 中学生の英語使用状況 / ICT機器の活用 / 統合型言語活動 / ICT活用 / リテラチャー・サークル指導モデル / 話合い活動 / 英語使用状況 / 主体的・対話的で深い学び / 中学校英語教育 / 話合い活動の教授法 / 中学生の談話分析 / アクティブ・ラーニング / 話合い活動の談話分析 / 英語使用状況調査 / 談話分析 / 中学校英語授業
Outline of Research at the Start

申請者らが構築した中学校でのリテラチャー・サークル(LC)授業モデルを踏まえた統合型言語活動の開発と地域への普及のため、次の点を主な研究目的とする。1)LCの話合い活動は中学生の英語使用にどのように影響しているか、英語使用の実態と課題を把握し、指導方法の改善を図る。2)話合い活動における英語使用を複数年調査し、LC活動の指標となり得る英語使用ベンチマークを学年ごとに設定する。3)英語圏のリテラシー教育の取組を日本の英語教育に応用し、主体的・対話的で深い学びを実現する言語活動と教授法を開発する。これにより、中学校における英語授業の改善が期待される。

Outline of Final Research Achievements

The use of English by third-year junior high school students in literature circles (LC) discussions was analyzed to provide data that teachers can refer to when teaching in junior high schools. The ICT environment in the school was developed through the GIGA school concept, and the LC instruction using ICT was developed, and a new LC instruction model was proposed and implemented, adding ‘self-evaluation tools for discussion’ and ‘question formulation with all students’. In the final year, online LC exchange learning with schools in remote areas was realized. On the Literature Circles Research Center website (http://lcrc.ehime-u.ac.jp), the content was enriched with videos with information that can be used as a reference for instruction, and efforts were made to disseminate the instructional methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語教育におけるLCの実践研究は、学習指導要領で求められる主体的・対話的で深い学びを実現する言語活動の開発に資するものである。生徒が英文を読み、自分ごととして話し合うLCなどの言語活動の研究は国内では限定的であり、本研究で得られた成果は、対話的教育の実践の発展及び生徒の当事者意識涵養、学習者エンゲージメントの研究、英語コミュニケーション能力向上の研究に貢献することが期待される。また、LC指導法の見直しは、中学校での実践観察を通して実現したものであり、理論と実践の往還が進んでいる例と言える。研究成果をHPで発表することにより、実践者の増加と当言語活動の普及が期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] ICT を活用した中学校でのリテラチャー・サークル実践と オンライン交流授業への挑戦 -中学校・市教育研修センター・教職大学院による協働的な取組-2023

    • Author(s)
      立松大祐,和家加奈,武田慶子,宮内京子
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 116-127

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタル学習環境における外国語教育の言語活動指導事例2023

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 63-70

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 話し合い活動における生徒の英語使用調査 -中学3年生3グループによる4回の発話記録から-2022

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 20-30

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童生徒による質問づくりを取り入れた英語の授業実践に向けて2022

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 117-124

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リテラチャー・サークルにおける生徒の英語使用状況調査-中学3年生1グループの話し合い活動の分析-2021

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      英語授業研究学会紀要

      Volume: 30 Pages: 57-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リテラチャー・サークル実践と英語使用状況の予備的調査-中学3年生の話し合い活動の文字起こしから-2020

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 45-54

    • NAID

      120006896440

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 生徒の伝えたい気持ちを引き出す統合型言語活動-教科書内容を自分ごとにできる協同学習-2024

    • Author(s)
      立松大祐, 松永麻由, 和家加奈
    • Organizer
      英語授業研究学会関西支部第309回例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用したリテラチャー・サークル実践とオンライン交流授業への挑戦2023

    • Author(s)
      立松大祐, 和家加奈, 武田慶子
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律した学習者を育てる英語授業-リテラチャー・サークルの実践-2022

    • Author(s)
      河野圭美・立松大祐
    • Organizer
      第33回四国英語教育学会徳島研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーション意欲を高める国際理解教育の在り方-外国語を話せる日本人ゲストティーチャーとの交流-2022

    • Author(s)
      和田郁・立松大祐
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 読むことと話すことの統合2022

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] リテラチャー・サークルの話し合い活動に取り組む中学3年生の英語使用調査2022

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 附属中学校と取り組む英語を読んで話し合う活動2021

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      令和3年度日本教育大学協会四国地区研究集会「高知集会」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リテラチャー・サークルにおける英語使用状況調査-中学3年生の1グループに焦点を当てた事例研究-2021

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      英語授業研究学会第32回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リテラチャー・サークル活動中の中学3年生の英語使用状況2021

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      第32回 四国英語教育学会 高知研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] リテラチャー・サークル研究会

    • URL

      http://lcrc.ed.ehime-u.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] リテラチャー・サークル研究会(Literature Circles Research Center)

    • URL

      http://lcrc.ed.ehime-u.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] リテラチャー・サークル研究会(Literature Circle Research Center)

    • URL

      http://lcrc.ed.ehime-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi