• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Relationship between English Proficiency and Extensive Reading

Research Project

Project/Area Number 20K00837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAkita Prefectural University

Principal Investigator

高橋 守  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 教授 (90236323)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ドーティ パトリック  国際教養大学, 国際教養学部, 教授 (50438256)
Tacker Jason  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 助教 (70731967)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords英文多読 / Extensive Reading / standardized test / threshold / 読書態度 / 英語多読
Outline of Research at the Start

本研究では日本人英語学習者に関して、エクステンシブ・リーディングを行わせた時に生じる、英語の読書量、読書態度、英語の標準テストの点数の三項目を比較する。
本研究では、第一に読書量と英語の学力の高さ(英語の標準テストの点数)の関係について調査を行い、今まで良く知られていなかった読書量の境界値を明らかにする。エクステンシブ・リーディングによって標準テストの点数に変化が起る境界値は何万語にあるのか明らかにしたい。パイロット研究では、15万語のあたりに点数の境界値があると予想された。調査を拡大して専攻と学力の違う学生のグループを対象に分析を行い、改めて境界値となる年間の英文読書量を明らかにしたい。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、日本人英語学習者が英文多読(エクステンシブ・リーディィング)を行った時に、英語の読書量、読書態度、英語の標準テストの点数の関係がどのように変化をするのか調べて、その変化を探るものである。この課題の中で、特に以下の2点に焦点を置く予定であった。(1)英文多読によって標準テストの点数に変化が起こる境界線は何万語にあるのか推定すること、(2)研究に参加する研究者が、英文多読を行う学習者に関するデータを共有・蓄積することにより英語の 読書量、読書態度、テストの点数の関連性に関する分析の精度を上げること。(1)に関連して本年度は、予定通りに英語標準テスト を用いて同じ学生のテストスコアのデータを年2回収集し、アンケートを用いて読書態度のデータを年2回収集した。またMReaderを用いて年間の読書量を継続的に計測した。上に記した(2)については、参加する研究者全員がMoodleサーバに置いた情報にアクセス可能な状態になっていることで、常時研究データ に関する情報共有をすることができた。これらの得られたデータを元に、最終的に英文多読によってテストスコアに変化が起きる境界線が何万語であるのかという問いに対する答えを出す予定であるが、本年度においても以前に収集したデータを用いて読書量とテストスコアの関連に関する分析を継続して行った。また本年度においても研究参加者がそれぞれ学会発表等を通して学外に成果を公表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究の開始は2020年4月であったかが、折しも全国的な緊急事態宣言が発令されていた最中であったため、被験者としての学生に直接面会することなく、すべてオンラインで研究への協力を依頼せざるを得なかった。そのために直接面談して説明することもできないままの研究開始となり、当初は予定よりも少なめの人数分しか学生の参加が得られなかった。またその後2023年5月までは、言語学習の研究を行うには厳しい状況が続いた。ただしデータ収集をすべてオンラインで行うことができるように最初から計画していたことが幸いして、全くデータを得られないという事態は避けることができたが、直接面談して研究意義を説明することが当初はできなかった。令和5年度に於いて、ようやくコロナ禍の影響から脱することができて完全に対面となってからの学習形態だったために、被験者の学生へ研究意義の伝達を徹底させることができた。令和6年度に当研究の仕上げとして、収集した全データの解析を行う予定にしている。

Strategy for Future Research Activity

令和6年度は、英語の読書量、読書態度、英語の標準テストの点数のデータの解析を重点的に行う。また収集したデータの共有をすることにおいても、滞りなく研究者同志が意見交換できるように、常にアップデートできるよう心掛ける。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] How to Memorize Words Using Anki2024

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学彙報

      Volume: 25 Pages: 71-79

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Can Virtual Reality be Used in the L2 for Positive Transfer of Skills from an Intensive English Environment to Reality?2024

    • Author(s)
      Jason Tacker
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学彙報

      Volume: 25 Pages: 15-24

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] “Chicken and Egg”problem: Word counts or academic ability?2023

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi, Patrick Dougherty, Jason Tacker
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学彙報

      Volume: 24 Pages: 25-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Toward a Method of Using Virtual Reality for Skills Assessment in EFL2023

    • Author(s)
      Jason Tacker
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学彙報

      Volume: 24 Pages: 33-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The importance of an L2 proficiency: A six-year assessment2021

    • Author(s)
      Takahashi, M.
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 22 Pages: 49-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Video Conferencing effects on Student Culture and Motivation in L2 English Classrooms2021

    • Author(s)
      Tacker J,
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学教育研究彙報

      Volume: 22 Pages: 59-66

    • NAID

      120007003791

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Extensive Reading and L2 proficiency2021

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 22 Pages: 49-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Video conferencing effects on student culture and motivations in L2 English classroom2021

    • Author(s)
      Jason Tacker
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 22 Pages: 5966-5966

    • NAID

      120007003791

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Building a sense of community in online courses2020

    • Author(s)
      Dougherty Patrick、Akita International University、Shinozaki Dougherty Aya、Akita Prefectural University
    • Journal Title

      e-mentor

      Volume: 86 Issue: 4 Pages: 72-78

    • DOI

      10.15219/em86.1484

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] How to Memorize Words Using Aniki2023

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Organizer
      全国語学教育学会 (JALT)分野別研究部会2023年次大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Toward a Method of VR Virtual Assessment in the EFL Classroom2023

    • Author(s)
      Jason Tacker
    • Organizer
      全国語学教育学会 コンピュ-タ支援言語学習部会(JALT-CALL) 2023年次大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Teaching Self-studying: Ideas of Self-study Habit2022

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Organizer
      全国語学教育学会 (JALT)分野別研究部会2022年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] “Chicken and Egg” problem: Word counts or academic ability?2022

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Organizer
      国際多読学会(ERF) 2022年次国際大会(ERAW2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] TOEIC Bridge and ER in remote classes2021

    • Author(s)
      Takahashi, M.
    • Organizer
      全国語学教育学会 (JALT)分野別研究部会2021年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ER and English Proficiency: How Many Words Should Students Read?2021

    • Author(s)
      Takahashi, M.
    • Organizer
      全国語学教育学会第47回年次国際大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing Online Language Education Through Virtual Reality2021

    • Author(s)
      Tacker J,
    • Organizer
      全国語学教育学会第47回年次国際大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learner Centered Teaching in Online Courses2021

    • Author(s)
      Patrick Dougherty
    • Organizer
      2021 Sabaragamuwa University Faculty Development Program
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 Reader's attitude & its effect of word count2020

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Organizer
      全国語学教育学会(JALT)分野別研究部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 Reader's attitude and Extensive Reading2020

    • Author(s)
      Mamoru Takahashi
    • Organizer
      全国語学教育学会(JALT)第46回年次国際大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi