• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Process of Learning "German as a Scientific Language" (DaW) in University Education: A Study Focusing on Academic Reading

Research Project

Project/Area Number 20K00844
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

HAYASHI Akiko  中央大学, 文学部, 教授 (60242228)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 羽根 礼華  中央大学, 文学部, 准教授 (50757789)
坂本 真一  立教大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (50847837)
川喜田 敦子  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (80396837)
西出 佳詩子  大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 講師 (90817066)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学術ドイツ語の習得と専門分野における読み / テクスト分析と教材化・授業実践 / 専門分野の分野間協働 / 学習者の気づき / メタ言語と対象言語 / テキストマイニング / 音読活動 / プロソディーを活用した読み / 専門分野における学術ドイツ語の習得 / 分析的読み習得のためのテクスト分析と教材化 / 大学教育におけるドイツ語史料との向き合い方 / 分野間協働に基づく分析・授業実践・提言 / プロソディー / 学術ドイツ語の習得 / テクスト分析 / 音声分析 / 分析的読み / 音読 / 史資料の教材化 / 授業実践 / 言語学・歴史学・文学分野の協働 / 学術ドイツ語 / 導入文献の読み / メタレベル / 導入文献 / 多分野間連携 / 「読み」 / 専門教育
Outline of Research at the Start

本研究は「学術言語」の習得という視点から、専門分野の研究・教育の体系の中でドイツ語教育を質的・抜本的に転換させるべく、それに必要な基礎資料を実証に基づいて提供する。学術言語とは、母語・外国語を問わず、専門分野の学びに必要な言語変種であり、概念・用語・方法論の習得や研究成果の発表に使われる媒介語である。言語学・文学・歴史学の3分野で、専門科目への導入のあり方を考えるという共通の軸の下、ドイツ語圏で出版されドイツ語で書かれた入門書等の「導入文献」を用いながら、その習得のあり方を探る。多分野間連携により、専門知識や方法論と、学術ドイツ語の双方を同時に習得する過程を、授業実践も踏まえて明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this project, learning of “German as a Scientific Language” (Deutsch als Wissenschaftssprache: DaW), a variety of German language, and mastering of two types of analytical reading were considered as the basis for study in the bachelor course. To explore student awareness in the learning process of DaW, German as a metalanguage and as a target language were included in the analysis. The pedagogical methods employed were educational practices based on not only two types of analytical reading and prosody-oriented reading but also interdisciplinary collaboration, which proved to be effective beyond the boundaries of foreign language education. The language ability of the students improved from basic German to DaW to an extent where they could apply the various methods of readings to the learning in their major subjects. Besides improving their ability in DaW students also underwent a comprehensive learning experience that led to a deeper understanding of their major disciplines.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ドイツ語習得の段階・分野ごとの学び・分野間協働を軸に、テクスト分析・教材作成・授業実践・フィードバックの分析に取り組んだ共同プロジェクトである。大学の専門教育におけるドイツ語教育が、「外国語」から「学術言語」へと質的・抜本的な転換を果たすために必要な基礎資料を提供する。分野間協働により、専門の学びの深まりと言語能力の高まりを切り離して考えることはできないこと、言語学習は専門分野の教育を形成する一部であり初級から専門教育まで連続する学びの過程で包括的に学生の気づきを育てることに意義があることが明らかになった。量的な積み重ねにとどまらず、研究・教育の両側面で質的転換を遂げた研究である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 歴史学の授業へのドイツ語史料導入の試み―大学の専門教育における歴史学と言語学の協働―2023

    • Author(s)
      川喜田敦子・林明子
    • Journal Title

      東京大学ドイツ・ヨーロッパ研究センター『ヨーロッパ研究』

      Volume: 22 Pages: 89-102

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 専門分野の学びに向けたドイツ語の分析的読み-KH Coderを用いて学生の気づきを探る-2023

    • Author(s)
      西出佳詩子・林明子
    • Journal Title

      中央大学『人文研紀要』

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジグソー法を活用してテクストを読む―ドイツ語初級クラスでの授業実践―2022

    • Author(s)
      西出佳詩子
    • Journal Title

      中央大学『人文研紀要』

      Volume: 101号 Pages: 331-352

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2021年連邦議会選挙から考えるドイツの現在2022

    • Author(s)
      川喜田敦子
    • Journal Title

      『全学共通科目/全学共通カリキュラム言語B連続企画 世界を知ろう! 2021年度講演会筆録』(立教大学全学共通カリキュラム運営センター)

      Volume: ー Pages: 4-23

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 分析的読みの一助としての「音読活動」 -学術ドイツ語の読解に向けた授業実践-2021

    • Author(s)
      羽根礼華・林明子
    • Journal Title

      人文研紀要(中央大学人文科学研究所)

      Volume: 99 Pages: 81-108

    • NAID

      120007170689

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自国史を越えた歴史教育2021

    • Author(s)
      川喜田敦子
    • Journal Title

      中央大学文学部実践的教養演習第1部門2020読書する知性「本づくり」演習成果(中央大学出版部)

      Volume: ー Pages: 14-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] メタレベルの「気づき」から探る「読み」の役割 -ドイツ語文献を用いた言語学分野での実験的試み-2021

    • Author(s)
      林明子
    • Journal Title

      中央大学文学部『紀要 言語・文学・文化』

      Volume: 128 Pages: 129-157

    • NAID

      120007162428

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学の専門教育における歴史学と言語学の対話と協働―ドイツ語史料をどう読むか―2023

    • Author(s)
      川喜田敦子・林明子
    • Organizer
      日本ドイツ学会第39回フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門分野における「読みのストラテジー」習得に向けて-テクスト言語学を援用した試み-2022

    • Author(s)
      林明子
    • Organizer
      第13回日本独文学会関東支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How to learn Japanese and German as a “scientific language”? in Panel: Japanese scientific language in the global age.2021

    • Author(s)
      HAYASHI, Akiko
    • Organizer
      16th International Conference of the European Association for Japanese Studies, 24-28 August 2021, Ghent University (Belgium).
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2021年連邦議会選挙から考えるドイツの現在2021

    • Author(s)
      川喜田敦子
    • Organizer
      全学共通科目/全学共通カリキュラム言語B連続企画「世界を知ろう!」ドイツ語講演会(立教大学、2021年12月20日)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi