• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Integrated Research of English-Learning Supports for Students with Leaning Difficulties-To Realize the Education Aiming at the Inclusive Society

Research Project

Project/Area Number 20K00851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMukogawa Women's University (2022-2023)
Konan Women's University (2020-2021)

Principal Investigator

MURAKAMI Kayoko  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (00552944)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村田 美和  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 講師 (00756330)
酒井 志延  千葉商科大学, 大学本部, 名誉教授 (30289780)
土屋 佳雅里  東京成徳大学, 子ども学部, 准教授 (50835353)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小学校英語 / 学習障害 / インクルーシブ教育 / 音韻意識 / 語彙指導 / 躓きチェックテスト / 文字認識力 / 学習障害(LD) / 英語学習支援 / 小学校外国語 / 外国語科 / 個別最適化 / 読み書き / 語彙 / 発達障害 / インクルーシブ / リテラシー / 英語教育 / 特別支援教育
Outline of Research at the Start

2020年度から小学校から高校までの一貫した英語教育が実施されることになった。小中高連携を円滑にかつ効果的に実現するためにも、すべての学習者にとってわかりやすくかつ柔軟な指導がなされることが望ましい。特に学習障害児童の英語学習時における困難調査はこれまでほとんど実施されていない。本研究は特に重要な学習導入期の小学校に焦点を当て、他教科における躓きと英語学習時の躓きを関連させながら、教員を対象とした「気づきのためのチェックリスト」の開発、児童を対象とした「英語のアセスメントテスト」そして躓きをUDLの枠組みに対応させた「教材・指導案データベース」の開発を目標とする。

Outline of Final Research Achievements

This research aimed to understand the difficulties faced by children with learning disabilities (LD) in learning English and to improve teaching methods. Through investigations into the vocabulary, character recognition, and phonological awareness of LD children, a "struggling check test" for elementary school students was developed. The study clarified issues related to the manipulation of English phonemes and the phonological processing of the mother tongue, highlighting the need for instruction that fosters phonological awareness. In the final year, the research results were compiled into a paper and presented at the Applied Linguistics Society conference. These research findings are available on our website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、学習障害(LD)を持つ児童の英語学習における困難を詳細に把握し、語彙、文字認識力、音韻意識に関するデータを蓄積した点にある。これにより、音韻意識を育てる指導の重要性が示され、小学生向けの「躓きチェックテスト」の開発が進んだことは、教育学や言語学における貴重な知見を提供する。社会的意義としては、LD児童への適切な支援が可能となり、教育機会の均等化に寄与する点である。これにより、全ての児童が適切な教育を受けられる環境づくりが進むことが期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 7 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 中学生の英語学習における ICT端末による読み書きの代替 ―音声読み上げ機能とスペル入力補助を活用して課題に取り組む―2021

    • Author(s)
      村田美和,巖淵守
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 30 Pages: 314-320

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語聴解で学習困難を持つ児童を識別するための研究2021

    • Author(s)
      酒井志延,土屋佳雅里
    • Journal Title

      商大紀要

      Volume: 59 Pages: 37-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Study on Identification of Children with Learning Difficulties in Listening Comprehension and Semantic2023

    • Author(s)
      土屋佳雅里、酒井志延
    • Organizer
      AILA(International Association of Applied Linguistics) @Lyon, France
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Test for Early Detection of English Learning Difficulties of Elementary School Students in Japan2023

    • Author(s)
      Kayoko Murakami, Miwa Murata
    • Organizer
      AILA(International Association of Applied Linguistics) @Lyon, France
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における小学生の英語学習困難の早期発見のためのテスト開発2023

    • Author(s)
      村上加代子, 土屋佳雅里、村田美和, 酒井志延
    • Organizer
      科研研究報告会(オンライン)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 個に応じた英語指導を目指して~ユニバーサルデザインの授業作り2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語授業研究学会第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音の指導ってどうするの?小学生・中学生の耳がよくなる「聞き方」の指導2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      LSA(学習支援員)養成講座
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英単語の読み書きに躓く児童生徒の理解と指導2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      長野県教育委員会 第三回通級指導教室担当者スキルアップ研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ユニバーサルデザインの視点を取り入れた英語指導2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      2023年11月6日 招待有り
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 支援を要する)児童生徒への英語の読み書き指導 -英米での dyslexia と子ども達への指導もふまえて2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      神奈川大学英語英文学科2023年度「英語教育講演会」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語の読み書き障害(ディスレクシア)の学びの困難さについて2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      京都先端科学大学FD研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学習障害のある英語学習者に関するシンポジウムー当事者視点、個に合わせた指導、ドラマ教育の可能性」2023

    • Author(s)
      村上加代子, 村田美和, 竹田里香
    • Organizer
      言語教育エキスポ2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] これでいいのか?ー日本の英語教育と特別支援教育ー2023

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第二回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英単語で躓く児童生徒への指導のヒント2022

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      第四回S.E.N.S年次大会/北海道
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「つまずく」学習者に関わる視点ーなぜへの答えを求めて2022

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      ことばの科学会第14回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年の英語文字学習における躓きの視覚化の試み〜文字ー音対応・語彙・音韻意識の多角的分析2022

    • Author(s)
      村上加代子, 宮谷祐史, 土屋佳雅里, 村田美和
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語にカナをふる指導についてー小学校、中学校、発達支援の立場から2022

    • Author(s)
      村上加代子, 醍醐路子, 黒木愛
    • Organizer
      英語にカナをふる指導についてー小学校、中学校、発達支援の立場から
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] speedから/p/を抜くと「スード」になるのはなぜか 日本語音節感覚が英語の音素操作に与える影響に関する考察2021

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第3回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザインの視点を取り入れた英語教育2021

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      第189回国治研セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学生を対象とした英語のつまずき調査テストの開発2021

    • Author(s)
      酒井志延,土屋佳雅里
    • Organizer
      言語エキスポ2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 読み書きに困難がある中学2年生への音韻意識とデコーディング指導ー中学生への効果的な英単語読み指導の工夫シンポジウム2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の英単語聴写課題の回答分析2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 読み書き困難児童生徒の英語の音韻認識調査報告(中間報告)2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      ことばの科学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 読み処理速度の遅い中学生の事例報告ー進路を拓く合理的配慮提供の実践シンポジウム2020

    • Author(s)
      村上加代子
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の読み書きとiPadの活用について2020

    • Author(s)
      村田美和
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生を対象とした英語のつまずき調査テストの開発について2020

    • Author(s)
      村上加代子, 村田美和, 酒井志延
    • Organizer
      言語エキスポ2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「言いたい」が「言えた!」に変わる小学校英語授業2022

    • Author(s)
      酒井志延、土屋佳雅里
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      446924662X
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ビジョントレーニングでアルファベットはじめてドリル2020

    • Author(s)
      北出勝也, 村上加代子
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487813537
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多感覚を生かして学ぶ小学校英語のユニバーサルデザイン2020

    • Author(s)
      飯島睦美, 村上加代子,三木さゆり, 行岡七重
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183465146
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会を目指す教育の実現のための学習障害児童への英語学習支援の統合的研究

    • URL

      https://padlet.com/731161/padlet-xqr1ik0z2ctaldw0

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Remarks] 中学生を対象にした英単語で躓いている学習者を発見する方法のワークショップ

    • URL

      https://padlet.com/731161/padlet-d2x2s8dna2kilot5

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi