• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Demonstration Experiment of English Learner's Speaking Ability Evaluation Method

Research Project

Project/Area Number 20K00855
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

ONAKA Natsumi  岩手大学, 国際教育センター, 教授 (50344627)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ダニエル ニューバリー  富士大学, 経済学部, 准教授 (10523954)
PETERSEN JACOB  岩手大学, 国際教育センター, 准教授 (60853546)
HAMISH・FINBAR・ SMITH  岩手県立大学盛岡短期大学部, その他部局等, 講師 (70882926)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本人大学生の英語会話力測定 / インターアクション / 対話力評価 / 対話の動画撮影による評価 / LMS活用 / オンラインでの対話力評価システム開発 / 動画データによる評価 / 評価者トレーニング / 英語スピーキング能力評価 / Moodleを活用した評価システム / 日本人大学生対象 / 英語でのコミュニケーション能力評価 / CAN-DOルーブリック / 英語スピーキング能力判定 / コミュニケーション能力測定 / LMSでの動画記録管理 / 客観的評価方法 / 評価ルーブリックの構築 / 英語スピーキング能力の客観的評価 / 英語スピーキング能力評価ルーブリックの開発 / 英語スピーキング評価者のトレーニング方法の開発
Outline of Research at the Start

Speaking技能評価ツールの開発を目的に、発話と英語でのやり取りを動画撮影、そのデータをLearning Management System (LMS)に格納、これを第三者である評価者が評価することで客観的かつ形成的な評価を可能にする。統一的な評価に資するCAN-DOルーブリックを作成し、格納された動画を使用して被験者の英語Speaking技能の測定を簡易かつ標準化する方法を開発する。客観的に測定するための会話のテーマ設定、動画撮影・LMSへのストレージ、評価指標としてのルーブリックの開発、標準化された客観的評価のための評価者と英語面接の対話者トレーニング方法の一括した開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study targets Japanese university students. The goals are (1) to develop and test evaluation criteria for objectively evaluating the ability to communicate in English, and (2) to develop a method for objective evaluation of skills by third-party evaluators according to the evaluation criteria. It is the construction of a prototype of a system that utilizes IT technology.
Most of the speaking tests that have been conducted so far have been mainly knowledge-based "English conversation ability tests" in which the examiner asks the subject to speak in English. On the other hand, this demonstration experiment is the construction of a system that will be the first step towards the development of a test that will determine the extent to which a person can communicate naturally with a conversation partner by demonstrating their own English conversation skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語能力試験は多く存在するが、その多くは受動的な能力判定が中心であるため、試験で高得点を獲得しても実際の英語でのやりとりはできないという事例が多くみられる。英語を使用する目的と能力判定の基準にずれがあることに起因している。現在使用されているSpeakingテストも、試験官の問いに対して英語で適切に返答できるかどうかが判定基準となっており、何か目的を持った話し合いの中でのやりとりの能力を判定する構成にはなっていない。本研究は実際に自分の持つ英語コミュニケーション能力でどの程度の用が足りるのか(何ができるのか)を客観的に見える化することに社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2021

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Technology-aided Interactional Skills Assessment2023

    • Author(s)
      ONAKA Natsumi, NEWBERY Daniel & PETERSEN Jacob B.
    • Journal Title

      IMPACT

      Volume: February Pages: 44-46

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Testing English Conversational Speaking Ability: An Innovative Approach2021

    • Author(s)
      D. Newbury, N. Onaka, J. Petersen
    • Journal Title

      ICERI 2021 Proceedings

      Volume: - Pages: 8831-8838

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Tools and Methods to Aid in Speaking Test Development2023

    • Author(s)
      NEWBURY Daniel, PETERSEN Jacob
    • Organizer
      The 19th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creating a rubric to standardize the measuring the English-speaking conversation and interaction skills of examinees2021

    • Author(s)
      Natsumi Onaka, Daniel Newbury, Jacob Petersen
    • Organizer
      JALT:Iwate-Aomori
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Speaking and Interaction Test for Japanese University Students: Development and Administration2021

    • Author(s)
      Daniel Newbury, Jacob Petersen, Natsumi Onaka
    • Organizer
      Viet TESOL
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Testing English Conversational Speaking Ability: An Innovative Approach2021

    • Author(s)
      Daniel Newbury, Jacob Petersen, Natsumi Onaka
    • Organizer
      International Conference of Education, Research and Innovation
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using Technology to Assess the Interactive Skills in a Speaking Test2021

    • Author(s)
      Jacob Petersen, Daniel Newbury, Natsumi Onaka
    • Organizer
      全国語学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing YouTube Videos Through Noodle's Assignment System2021

    • Author(s)
      Jacob Petersen
    • Organizer
      JALT CALL SIG
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi