• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Universal Design and Differentiated Instruction in TEFL: Addressing the Diverse Needs of All Students -

Research Project

Project/Area Number 20K00856
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Iijima Mutsumi  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 教授 (80280436)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語教育 / 個別化指導 / ユニバーサルデザイン / インクルーシブ教育 / 特別支援教育 / 英語学習 / 学習障害 / 学習者特性
Outline of Research at the Start

昨今、社会問題ともなっている「登校拒否」「引きこもり」の原因の一つとし考えられるのが、学校における学習上の問題である。決して「授業についていけない、わからない」だけでなく、発達障害と優れた才能を併せもつ「2Eの学習者(twice-exceptional)」と呼ばれる、学校で二重に特別な教育ニーズを必要とする子どもたちも含まれている可能性が高い。「全ての学習者のわかりたいという気持ちを受けとめ、学びの発展を保障する」「通常学級で、多様な背景や様々な学び方、特性を持つ学習者の学びに対応する」ことを最終目的とし、通常学校での英語教育における個別化指導の方法を探り、共有するものである。

Outline of Final Research Achievements

In order to identify important items to consider individualized instruction, a survey of 79 high school students was used to examine 11 items (1) Katakana acquisition and conversion, 2) Katakana acquisition and phonology, 3) Alphabet acquisition, 4) Phoneme analysis and auditory short-term memory, 5) Auditory short-term memory and letter sound identification, 6) Auditory short-term memory, 7) Auditory short-term memory, 8) Visual short-term memory and phonological coding, 9) Auditory Short-term memory, letter-sound identification, and working memory ⑩ Auditory short-term memory, phonological manipulation, and working memory ⑪ Phonological coding and vocabulary knowledge).
The results showed that there was a high correlation between katakana letter conversion ability, alpha-bet letter conversion ability, auditory short-term memory, visual short-term memory, and working memory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「インクルーシブ教育、ユニバーサルデザイン教育、そして個別化指導」といった用語は、特別支援教育研究の発展により広まっているものの、実際はあまり理解されていない現状にある。これらを整理し、理解を矯正することが学術的独自性であると考える。
また、教育現場において教師が全ての学習者の能力を向上させるための具体的な個別化指導を工夫、検討、決定する際に考慮すべき重要な項目、プロセス、方法を、学習者の認知能力の観点(学習者の認知特性、学習者の優位な感覚、学習に難しさをもたらす要因など)から明確にし、教師のリカレントにつながることが社会的意義と考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Warsaw University(ポーランド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of South Eastern Norway(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Sevilla(スペイン)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] UNIVERSITY OF SLAVONSKI BROD(その他の国・地域)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Zhytomyr Ivan Franko State University(ウクライナ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Warsaw University(ポーランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語学習個別化指導のためのアセスメント項目に関する一考察2024

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Journal Title

      群馬大学大学教育・学生支援機構論集

      Volume: 1 Pages: 1-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書くことに困難を抱える児童生徒への指導2020

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 69 Pages: 26-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Program Development for Detection of Diculties of English Language Learners2023

    • Author(s)
      Mutsumi Iijima
    • Organizer
      The Southeast Asian Conference on Education (SEACE2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 書字に難しさがある学習者への アルファベット文字指導2023

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      LD学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の観点からの書字指導2023

    • Author(s)
      飯島睦美、日吉英智、飯島美貴
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 音韻認識指導介入の意義-高校1年生での介入実践結果からの提案-2023

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Do English language pre-service teachers feel ready to teach students with ADHD? Voices from Croatia, Japan, Poland, Spain, Turkey, Ukraine2023

    • Author(s)
      Jasenka Čengić, Elisa Díaz Prada, Spain Zrinka Fišer, Asli Lidice Göktürk Saglam, Mutsumi Iijima, Agnieszka Kałdonek-Crnjaković, Nataliia Scherba
    • Organizer
      The 2nd International Humanities; Society & Identity Congress
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音声言語活動と文字言語活動における‘つまずきやすさ’への気づき2023

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      小学校英語教育学会関東ブロック
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching English to Learners with Hearing Deficits in Japan2023

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      The 3rd Southeast Asian Conference on Education (SEACE2023)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習につまずくこどもたち2022

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      神奈川学習障害教育研究協会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習につまずくこどもたちー知ることで気付き、気付くことで始まる手立て2022

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      我孫子市教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Differentiation:学習の個別化 ― 一人一人を生かす指導にむけて―2021

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      全国英語教育学会 第46回 長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ユニバーサルデザイン英語教育 知ることで気付き,気付くことで始まる手立て2021

    • Author(s)
      飯島睦美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学生への効果的な英単語読み書き指導の工夫 ―音韻認識からデコーディング獲得に焦点をあてた取り組みー2020

    • Author(s)
      飯島睦美、大野淳子、小幡理恵、村上加代子
    • Organizer
      LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 支援を必要とする児童を含む通常学級の 英語学習のための環境づくり -公立小学校通常学級と特別支援学級の英語指導連携体制構築の一環として-2020

    • Author(s)
      河合裕美、松尾理恵、大谷みど、飯島睦美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 通級指導教室と特別支援教室の指導のアイデア 中学校・高等学校編2022

    • Author(s)
      月森久江(編) 飯島睦美(2章3節)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810017595
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の視点でどの子も学びやすい小学校英語の授業づくり2020

    • Author(s)
      大谷みどり、築道和明、飯島睦美
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180736270
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多感覚を生かして学ぶ小学校英語のユニバーサルデザイン2020

    • Author(s)
      飯島睦美、村上加代子、三木さゆり、行岡七重
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183465146
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 英語学習に難しさを持つ学習者の指導 ‐理論と実践‐

    • URL

      https://test.applicats.co.jp/01/gunma-u/iijima/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi