• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Diffusion of the Teacher Training Program to Cultivate Global Citizens in Primary English Education

Research Project

Project/Area Number 20K00857
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Abe Motoko  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00449951)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校外国語教育 / 相互文化的市民性 / 教師教育 / 教員養成 / 国際協働学習 / 民主的文化のための能力参照枠 / 地球市民の育成 / 民主的文化のための能力参照枠(RFCDC) / 教科横断的アプローチ / 相互文化的市民性(IC) / 民主的文化をつくるための能力参照枠(RFCDC)
Outline of Research at the Start

本研究では相互文化的コミュニケーション能力に関し先進的な研究を行うDurham UniversityでDr. Michael ByramやDr. Prue Holmesに直接指導を仰ぎ日本の文脈に合わせた理論的枠組みづくりを行う。また、イギリスの小学校で子どもたちが外国語教育を通してICCを構築するプロセスを調査し、帰国後日本の小学校でも実際に試しより実践的な指導法を提案する。また、東京学芸大学で、教員養成課程で学ぶ学生及び現職の小学校教員を対象に、構築した教員研修プログラムを試行・検証しながら修正を加え、よりよい教員研修プログラムを構築し、東京学芸大学のもつネットワークを活かした普及を行う。

Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to provide practical suggestions for elementary school foreign language education aiming at fostering global citizenship. The research employed “Competences for Democratic Culture” as a theoretical framework and aimed to;1) promote international collaborative learning between elementary schools in Japan and Germany and cross-curricular approaches, 2) promote international collaborative virtual exchanges between teacher training universities in the same countries, and 3) construct and disseminate training programs for in-service teachers for the above-mentioned objectives. To investigate its effectiveness, action research, case studies and questionnaire surveys were conducted. The results were shared domestically and internationally in the form of one book chapter (in English), six academic articles (including four peer-reviewed articles), 18 conference presentations (including six in international conferences), and 28 training workshops/lectures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語教育では、言語技術を向上させる指導方法が焦点化され、言語を包含する文化の扱い方や国際コミュニケーションに不可欠な地球市民性の育成について十分に議論されてこなかった。特に小学校段階での実践例が乏しく、教員研修の機会が絶対的に不足していた中で、本研究では、①小学校段階での実践事例を示した、②教員養成における国際協働学習の可能性を示した、③現職教員を対象に実践方法や教材の開発方法、評価の枠組み等の研修を実施し、継続的に支援するための教師ネットワークの基盤づくりを行ったことは、学術的かつ社会的意義があったと考える。今後研修の動画や資料を公開していくことで、さらなる普及を図りたい。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Karlsruhe University of Education(ドイツ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Karlsruhe University of Education(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Karlsruhe University(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「異なり(Strangeness)」を体験することで自己発見・他者理解を促す異文化交流 ─自分のcomfort zone から踏み出す国際協働自己実験(self-experiments)─2024

    • Author(s)
      阿部始子
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究 特集デジタル時代の異文化交流と外国語教育

      Volume: 5 Pages: 73-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Fostering Primary Students’ Competences for Democratic Culture in EFL: The PEACE project2024

    • Author(s)
      Abe, M. & Beecroft, R.
    • Journal Title

      Language Teaching for Young Learners Journal

      Volume: special issue

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Experiencing the "in-between" through Telecollaboration: Creating "Ideal Inclusive Schools" in Multicultural Pre-service English Teacher-Teams2023

    • Author(s)
      Abe, M. & Beecroft, R.
    • Journal Title

      Journal of Intercultural Communication

      Volume: 26 Pages: 125-138

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 外国語科と総合的な学習の時間を結ぶ探究的な実践研究 ―Let’s think about our food. の単元を SDGsと関連付けて―2023

    • Author(s)
      阿部始子 中村香 齊藤和貴 遠藤信幸
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会 (JASTEC)研究紀要

      Volume: 42 Pages: 273-288

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Experiencing the 'in-between' through telecollaboration: Creating “ideal inclusive schools” in multicultural pre-service English teacher-teams2023

    • Author(s)
      Abe, M. and Beecroft, R.
    • Journal Title

      Journal of Intercultural Communication

      Volume: 25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中外国語(英語)教育における連携カリキュラムの開発 ―留学生との交流を通した連携カリキュラムの実践及びこれまでの研究成果と課題の検討―2023

    • Author(s)
      中村香 阿部始子 青柳有季 大里信子 荻原真也 澤井亜美 林 正太
    • Journal Title

      東京学芸大学附属学校研究紀要

      Volume: 50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本とドイツの小学生が取り組む国際協働 -「平和」「環境」をテーマに-2024

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      新英語教育研究会2024関東ブロック研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本とドイツの小学生を結び地球市民を育てる小学校外国語教育の試み―RFCDC児童版を活用した国際協働アクションリサーチ―2023

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会 第 32 回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語と総合的な学習の時間との教科横断的アプローチを探る実践研究2023

    • Author(s)
      阿部始子・中村香
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会(JES) 近畿・京都大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Employing asynchronous virtual exchange to promote democratic competences in primary EFL: An international comparative action-research study2023

    • Author(s)
      Abe, M. & Beecroft, R.
    • Organizer
      2023 IAIE conference: Children as Peacemakers in Divided Societies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Engaging with Strangeness through Intercultural Self-Experiments in Germany and Japan -Finding Alternative Countermeasures Against Global Crises by Stepping out of One’s Comfort Zone-2023

    • Author(s)
      Abe, M. & Beecroft, R.
    • Organizer
      IALIC (International Association of Language and Intercultural Communication) 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGsをテーマにしたLet’s think about our food.の発展的授業―「総合的な学習の時間」などとの効果的な教科横断的アプローチを探る実践研究-2022

    • Author(s)
      阿部始子 中村香
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第 42 回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語教育を通して地球市民を育てる国際的な試み-日本とドイツの小学生を結ぶ国際協働アクションリサーチ-2022

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会(JES) 四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] An International Comparative and Collaborative Study to Develop Primary Students’ CDCs in EFL-Focusing on Curriculum Design and Implementation-2022

    • Author(s)
      Motoko ABE and Raphaelle BEECROFT
    • Organizer
      IALIC (International Association of Language and Intercultural Communication) 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Experiencing the 'in-between' through telecollaboration: Creating “ideal inclusive schools” in multicultural pre-service English teacher-teams2022

    • Author(s)
      Motoko ABE and Raphaelle BEECROFT
    • Organizer
      SIETAR (Society for Intercultural Education Training and Research) 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 国際理解教育の視点から考える「深い学び」と教科書の具体的な活用法2021

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学生は異文化体験を通して何を学んだか―CEFR と相互文化的能力による分析と教科としての新しいカタチの提案―2021

    • Author(s)
      阿部始子・中村香
    • Organizer
      第21回 小学校英語教育学会(JES)関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative Exchange of Pre-service Teachers of English in Japan and Germany: Analysis by AIE and RFCDC2021

    • Author(s)
      Motoko ABE・Raphaelle BEECROFT
    • Organizer
      36th SIETAR Japan Conference(第36回異文化コミュニケーション学会年次大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもたちの"どうして英語を学ぶの?"に向き合う小学校外国語教育-国際理解のツールとしての外国語をどのように教えたらいいか -2021

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      小学校外国語授業づくり研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 深い学びを促すために:児童の実態を踏まえた教科書の効果的な活用2021

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)第41回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもたちの"どうして英語を学ぶの?"に向き合う小学校外国語教育2021

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      小学校外国語授業づくり研究会プレミアムセミナー(7月)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Intercultural Communicative Competence of Elementary School Students in a Japanese EFL Context-Students’ Narratives on Curriculum and Their ICC Development-2020

    • Author(s)
      Motoko Abe
    • Organizer
      The 2020 Research Informed Practice in Education Network Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科検定教科書で「地球市民」の資質育成についてどのように取り上げているかー相互文化的市民性(Intercultural Citizenship)の教育を枠組みにー2020

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      ESTEEM(小学校テーマ別英語教育研究会)2020年7月例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国際理解教育を取り入れた小学校外国語科の実践研究―これからの外国語教育の目的(Global Competenceの育成)を見据えて―2020

    • Author(s)
      阿部始子
    • Organizer
      ESTEEM(小学校テーマ別英語教育研究会)2020年11月例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] The Development of an Elementary English Teacher Identity: Reflections on a Telecollaborative Exchange Between Pre-service English Teachers in Japan and Germany. In Egitim, S. & Umemiya, Y. (Eds.) Leaderful Classroom Pedagogy Through an Interdisciplinary Lens -Merging Theory with Practice-. 323-342.2023

    • Author(s)
      Abe, M. & Beecroft, R.
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      Springer Singapore
    • ISBN
      9789819966554
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 地球市民を育てる小学校外国語教育を考える

    • URL

      http://abe-interculturalcitizenshipedu.net/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi