• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cooperative Learning and Japanology: Development of an Intercollege Program for Japanese and International Students

Research Project

Project/Area Number 20K00864
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

Kinshi Kayoko  兵庫県立大学, 国際商経学部, 教授 (20438253)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 津田 晶子  中村学園大学, 栄養科学部, 准教授 (30462089)
Valvona Chris  沖縄キリスト教学院大学, 人文学部, 教授 (40532578)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords協働学習 / 大学間交流 / ELF / CLIL / ジャパノロジー / EFL
Outline of Research at the Start

本研究では、日本の大学間・大学内において協働学習を行うためのCLIL教材に基づいたプログラム開発を行う。このプログラムの特徴は、英語を共通言語(ELF)とする外国人留学生と日本人学生が、協働で地域の文化・特色について学び、別の地域の大学生たちに向けて英語で発信する、ジャパノロジーをテーマとしたプロジェクト型学習である。開発したプログラムを大学間・大学内で実践することで、自律的に互いに学び合うことによる言語運用能力・異文化理解力の向上を検証する。同時に、地方都市の文化を英語で発信し、地域のグローバル人材育成促進に貢献できるプログラムとして一般に公開する。

Outline of Final Research Achievements

Focusing on a collaborative learning approach, this project-based study was conducted with Japanese and international students studying at universities in Hyogo, Fukuoka, and Okinawa with the aim of learning from each other. First, we conducted semi-structured interviews with tour guides in Hyogo and Fukuoka, and gained insights that could be used for communication via e-mail between students living in different places in Japan. In addition, over a three-year period, we conducted a collaborative learning project among three Japanese universities and verified its effectiveness. The results showed that students became more confident about communicating in English. The results of this research are important for future modifications to collaborative learning and for future projects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本の3大学(兵庫・福岡・沖縄)で学ぶ日本人学生・日本語を第一言語としない外国人留学生が英語による協働学習を行い、地方の文化、伝統、歴史について学び合うプロジェクト型学習を実施した。協働学習を実施するにあたり、各地域の通訳案内士への半構造化面接を実施し、そこから得られた知見をもとに、プログラムに修正・改良を加えることで、学習者にとって実践可能なプログラムとなった。学習者が協働学習を通じて、英語を使用して自らの日本文化を広めることで、英語を共通言語(English as a Lingua Franca, 以下、ELF)として体験するという点で意義深い研究である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Collaborative Learning in Higher Education in Japan: Toward an Intercollegiate Program2022

    • Author(s)
      Akiko TSUDA, Kayoko KINSHI, Christopher VALVONA
    • Journal Title

      PanSIG 2021 Journal

      Volume: - Pages: 23-34

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地方文化発信のための通訳案内士を対象としたインタビュー:大学間協働学習に向けて2022

    • Author(s)
      津田晶子、金志佳代子
    • Journal Title

      中村学園大学・中村学園短期大学部研究紀要

      Volume: 第54号 Pages: 31-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Collaborative Learning in Higher Education in Japan: Toward an Intercollegiate Program2022

    • Author(s)
      Akiko Tsuda、Kayoko Kinshi、Christopher Valvona
    • Journal Title

      PanSIG 2021 Journal

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 科研費助成研究課題にみる観光英語の国内研究動向2021

    • Author(s)
      津田晶子、金志佳代子
    • Journal Title

      中村学園大学・中村学園大学短期大学部 研究紀要

      Volume: 第53号 Pages: 63-66

    • NAID

      120006975555

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Finding a Balance: The Use of Technology in Student Writing2024

    • Author(s)
      Chris Valvona
    • Organizer
      the 58th SEAMEO RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域の魅力発信のための大学間協働学習2023

    • Author(s)
      津田晶子、金志佳代子
    • Organizer
      第50回外国語教育メディア学会 九州・沖縄支部研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese English Teachers' Reflection after Research Leave Year2022

    • Author(s)
      Kayoko KINSHI, Akiko TSUDA
    • Organizer
      JALT 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Student Perceptions of Personal Development through a Collaborative Email Exchange Project2022

    • Author(s)
      Kayoko KINSHI, Christopher VALVONA, Akiko TSUDA
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第61回国際大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Lessons Drawn from Collaborative Learning: Reflective Practice for Professional Development2022

    • Author(s)
      Kayoko Kinshi、Christopher Valvona、Akiko Tsuda
    • Organizer
      56th RELC International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi