• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research on Implementing Proactive, Interactive, and Deep Learning through Project-based Language Teaching

Research Project

Project/Area Number 20K00868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNippon Sport Science University

Principal Investigator

HIGASHINO YUKO  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (20781686)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高島 英幸  東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (40128434)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords主体的・対話的で深い学び / 英語絵本 / 段階別絵本 / プロジェクト / 検定教科書 / TBLT / 課題解決型言語活動 / 段階別英語絵本 / リライト教材
Outline of Research at the Start

本研究は,第二言語習得研究におけるTBLTを基盤とし,2020年度から教科となった第5・6学年の外国語科の検定教科書の内容を補強する言語活動を開発,実施することが主体的・対話的で深い学びの実現となることを実証するものである。
言語習得に必須のインプット,インタラクション, アウトプットを有機的に統合し,『小学校学習指導要領 解説』が活用を謳う英語絵本と段階別絵本を主な教材とした「小学校英語教材基準表」を作成,活用し,五つの領域を包括する言語活動を実施する。この言語活動の前後で口頭・筆記による調査で量的に語彙力などを,質問紙調査で質的に学習状況を調査し,主体的・対話的で深い学びの実現を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine how the Course of Studies proposes to implement and nurture "proactive, interactive and deep learning” through project-based language teaching (PBLT) in public elementary schools. The methodologies include accumulative, proactive, and problem-solving activities, using graded pictures books as teaching materials. Both teachers and students have helped focus these approaches, through questionnaires and reflections. As a result, both have more actively participated and have been able to use English as a means of communication with more confidence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,2020年に日本の小学校で初めて教科となった外国語において,学習指導要領の謳う「主体的・対話的で深い学び」を実現するための課題解決型(プロジェクト型)の単元を開発したこと,また,その単元に,初めて出版された検定教科書を使用し,かつ,児童の興味・関心のある題材として英語絵本を教材として活用したことは,学術的に価値のあることである。
開発・実証された単元の学習指導案や教材等は,『小学校学習指導要領(平成29年告示)』の趣旨に沿っており,学会や研修会を通して広く公表したことは現職の教員のみならず,教員を目指す学生や社会人などにも参考となり,社会的に意義があると言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと③2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No. 1645 Pages: 48-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと④2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No.1649 Pages: 48-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと①2021

    • Author(s)
      髙島英幸
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No. 1634 Pages: 48-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと②2021

    • Author(s)
      髙島英幸
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No. 1638 Pages: 48-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Why Is Project- or Task-Based Language Teaching So Important?2024

    • Author(s)
      髙島英幸・東野裕子
    • Organizer
      台中市小学校英語科教員及びFET研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 個別最適な学びと協働的な学び―恐竜オーデションー2023

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      プロジェクト型外国語活動・英語教育研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育 ―恐竜ミュージアムー2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校授業研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育 ―主体的・対話的で深い学び」を実現する言語活動2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校第41回改造教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 検定教科書単元における英語絵本活用による主体的・対話的で深い学びの実現2022

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      全国英語教育学会 第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 探究する子の育成 -課題解決型(プロジェクト型)授業の創造-2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校 第40回教育改造研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際理解教育-英語教育を中心とした交流活動-2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校 国際理解教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 検定教科書分析による主体的・対話的で深い学びを実現する言語活動の提案2021

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の内より起こる活動性が発揮されるカリキュラムを目指して2021

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園 初等学校 教育改造研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] タスク・プロジェクトの英語授業2020

    • Author(s)
      髙島英幸 編著
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246414
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi