• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Material development of "Japanese English" for inbound visitors: seeking equality among the speakers of English as a lingua franca

Research Project

Project/Area Number 20K00870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSagami Women's University

Principal Investigator

Miyamoto Setsuko  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (80386896)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 幸倫  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (60449113)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords英語教育 / 特定目的のための英語教育(ESP) / リンガ・フランカとしての英語 / 観光英語 / 非言語コミュニケーション / 分野別英語教育(ESP) / リンガ・フランカとしての英語(ELF) / 国際英語論 / 日本英語 / Stimulated recall / 台湾 / 外国語教育
Outline of Research at the Start

訪日観光客の半数を占める中国英語使用者にとって聴解しづらいであろう日本英語の特徴を特定し、インバウンド観光現場での英語コミュニケーションに特化した日本英語の英語聴解教材を作成し、教材の実効性を学習者(中国英語話者)、被学習者(日本英語話者)の双方を対象に検証する。教材は、相互理解達成のためにはいかなる英語も等価とする「国際語としての英語」、及びコミュニケーション上の実需に対応した教育を唱える「分野別英語教育」の基本理念に基づいて作成される。訪日旅行者の行動の旅行満足度を高め、日本の英語観が「アメリカ英語学習」から「国際共通語としての英語」へと変わっていくことにつながるだろう。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to apply the principles of English as an International Language (EIL) to English for Specific Purposes (ESP) education to address the diverse English communication needs in Japan's inbound tourism industry. A multifaceted approach, including a Japanese English listening test, video-stimulated recall interviews, and participant observations, was employed.

The findings revealed that successful customer service requires understanding non-standard English expressions and interpersonal skills, such as non-verbal communication and active listening. This presents a new perspective on tourism English education, and future developments are expected in exploring strategies to incorporate these insights into university-level tourism English education and. Integrating these findings into educational practices and investigating ESP in various tourism contexts hold promise for enhancing English communication in Japan's tourism industry.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、訪日観光現場の多様な英語コミュニケーションに対応するため、国際語としての英語(EIL)の理念を特定目的の英語(ESP)教育に適用することを目指し、日本英語聴解テスト、ビデオ想起インタビュー、観光業従事者へのインタビューや実務観察など、多角的な調査を実施した。その結果、訪日観光接遇には非標準的英語表現の理解のみならず非言語コミュニケーションや傾聴姿勢などの対人スキル訓練が有効だと分かった。これは観光英語教育に新しい視点を提示するものである。今後、この知見を大学の観光英語教育に取り入れる方策の探求やアウトドアツアーガイドのESP研究など、更なる発展が期待されるだろう。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] 台湾人英語話者による日本英語理解および 日本英語への言語態度についての研究: 訪日旅行用日本英語教材開発の背景と予備調査の評価を中心に2021

    • Author(s)
      宮本節子・渡辺幸倫
    • Journal Title

      相模女子大学文化研究

      Volume: 39 Pages: 61-75

    • NAID

      120007045015

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「台湾からの訪日客との観光コミュニケーション: 言語と非言語の側面から導かれる教育的アプローチ」2024

    • Author(s)
      宮本 節子、渡辺 幸倫
    • Organizer
      日本観光ホスピタリティ教育学会 第23回全国大会(北星学園大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “The Use of English by Nature Tour Guides in National Parks in Japan: An Interview Survey of “Licensed Guides” in Shiretoko National Park”2023

    • Author(s)
      MIYAMOTO, Setsuko and WATANABE, Yukinori
    • Organizer
      APTA(Asia Pacific Tourism Association) 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “English Education in Travel and Tourism Programs at Japanese Universities and Junior Colleges”2023

    • Author(s)
      WATANABE, Yukinori
    • Organizer
      APTA(Asia Pacific Tourism Association) 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Challenges of Presenting Features of Japanese English in ESP Materials: The analysis of a speech comprehension test, video recording, and interviews with Taiwanese English speakers”2023

    • Author(s)
      MIYAMOTO, Setsuko and WATANABE, Yukinori
    • Organizer
      The 21st AsiaTEFL International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Bridging EIL reality and the classroom practice: Interviews with English instructors on ESP for Tourism in Travel and Tourism Programs at Japanese Universities"2023

    • Author(s)
      WATANABE, Yukinori
    • Organizer
      The 21st AsiaTEFL International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「観光案内所でのコミュニケーション調査:データ収集の模索と分析の視点について」2023

    • Author(s)
      渡辺幸倫
    • Organizer
      2023年度多層言語環境研究シンポジウム(北海道大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] “Exploring English Usage in Japanese Tourism: Insights from Video-recorded Interactions”2023

    • Author(s)
      MIYAMOTO, Setsuko and WATANABE, Yukinori
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Southeast Asia (JSA-ASEAN) Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 観光系大学・短大における「観光英語」授業の研究:訪日外国人接遇のための英語教育という観点からの考察2023

    • Author(s)
      渡辺幸倫、宮本節子
    • Organizer
      日本観光ホスピタリティ教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾人訪日旅行用日本英語教材開発に向けた予備調査の分析2021

    • Author(s)
      宮本節子、渡辺幸倫
    • Organizer
      日本アジア英語学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi