Project/Area Number |
20K00870
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Sagami Women's University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡辺 幸倫 相模女子大学, 学芸学部, 教授 (60449113)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 英語教育 / 特定目的のための英語教育(ESP) / リンガ・フランカとしての英語 / 観光英語 / 非言語コミュニケーション / 分野別英語教育(ESP) / リンガ・フランカとしての英語(ELF) / 国際英語論 / 日本英語 / Stimulated recall / 台湾 / 外国語教育 |
Outline of Research at the Start |
訪日観光客の半数を占める中国英語使用者にとって聴解しづらいであろう日本英語の特徴を特定し、インバウンド観光現場での英語コミュニケーションに特化した日本英語の英語聴解教材を作成し、教材の実効性を学習者(中国英語話者)、被学習者(日本英語話者)の双方を対象に検証する。教材は、相互理解達成のためにはいかなる英語も等価とする「国際語としての英語」、及びコミュニケーション上の実需に対応した教育を唱える「分野別英語教育」の基本理念に基づいて作成される。訪日旅行者の行動の旅行満足度を高め、日本の英語観が「アメリカ英語学習」から「国際共通語としての英語」へと変わっていくことにつながるだろう。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to apply the principles of English as an International Language (EIL) to English for Specific Purposes (ESP) education to address the diverse English communication needs in Japan's inbound tourism industry. A multifaceted approach, including a Japanese English listening test, video-stimulated recall interviews, and participant observations, was employed.
The findings revealed that successful customer service requires understanding non-standard English expressions and interpersonal skills, such as non-verbal communication and active listening. This presents a new perspective on tourism English education, and future developments are expected in exploring strategies to incorporate these insights into university-level tourism English education and. Integrating these findings into educational practices and investigating ESP in various tourism contexts hold promise for enhancing English communication in Japan's tourism industry.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、訪日観光現場の多様な英語コミュニケーションに対応するため、国際語としての英語(EIL)の理念を特定目的の英語(ESP)教育に適用することを目指し、日本英語聴解テスト、ビデオ想起インタビュー、観光業従事者へのインタビューや実務観察など、多角的な調査を実施した。その結果、訪日観光接遇には非標準的英語表現の理解のみならず非言語コミュニケーションや傾聴姿勢などの対人スキル訓練が有効だと分かった。これは観光英語教育に新しい視点を提示するものである。今後、この知見を大学の観光英語教育に取り入れる方策の探求やアウトドアツアーガイドのESP研究など、更なる発展が期待されるだろう。
|