• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人学習者の英語動詞習得データベースに基づくアニメーション動画教材の開発

Research Project

Project/Area Number 20K00874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

大和田 和治  立命館大学, 食マネジメント学部, 教授 (00288036)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 筒井 英一郎  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (20386733)
上田 倫史  駒澤大学, 総合教育研究部, 教授 (30343627)
竹田 里香  立命館大学, 言語教育センター, 嘱託講師 (60815728)
渡辺 彰子  立命館大学, 言語教育センター, 嘱託講師 (70579466)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語の自他動詞 / アニメーション教材 / 教材作成 / アニメーション動画 / 学習文法 / 自他動詞 / 自・他動詞 / 日英対照
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、(1)日英の自・他動詞を対応させた包括的なリストを作成すること、(2)学習者コーパス・容認性判断テストにより日本人英語学習者の自・他動詞の習得状況を把握するためのデータベースを作成すること、そして(3)中高生・大学生が1つの動詞につき、2つ以上からなるアニメーションによるコンテクストと自・他動詞構文を有機的に結びつけながら効果的に学習できるアニメーション動画教材を開発し、動詞の習得を促すこと、である。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本人英語学習者の英語の自他動詞の習得状況を踏まえたうえで、非対格動詞(open, close, drop, fallなど)が使われるべきコンテクストを明確に示したアニメーション動画を教材化し、開発することである。本年度は、第一に、昨年度に引き続き、第二言語習得における動詞の習得、特に非対格動詞の習得に関する文献調査を行った。その結果、先行研究では文法判断性テストや学習者コーパスを利用した研究が主であり、イラストやアニメーション動画を扱った研究はあまり存在しなかった。一方、言語学分野については、日本語及び英語における自他動詞に関する文献調査を行った。本研究が対象とする日本人英語学習者の母語である日本語の自他動詞の影響を考えるうえで、他動性について考慮することが重要であると考えた。第二に、昨年度に作成した各種の動作を表現したアニメーション動画教材を使ったテストを実験参加者に実施した。このテストは、アニメーション動画を見たうえで適切な動詞の形を選ばせる選択式の問題であった。第三に、動画教材のユーザビリティを調べるために、実験参加者に教材を体験してもらい、その直後に選択式及び自由記述のアンケート調査を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

本年度は、実験のためのアニメーション動画教材を作成するのに予定より時間がかかってしまった。また、予備実験はできたものの、予定どおりに本実験ができなかったため、期間の延長を申請し、次年度まで延長せざるを得なかった。

Strategy for Future Research Activity

今年度の前半は、昨年度に実施できなかった実験参加者のデータ分析を行い、統計処理を行う。また、昨年度は実験参加者にアニメーション動画教材を使用してもらい、その感想を自由記述で書いてもらったので、これを基にテキスト分析を行い、教材の改良点を探る。以上を踏まえ,今年度後半に,アニメーション動画教材を改良するとともに、実験計画を練り直し,再実験を行う。最後に、本研究全体の総括を行う。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] ICTを活用した日台遠隔授業における異文化理解力と英語発信力養成の取組み2023

    • Author(s)
      大和田和治
    • Journal Title

      私立大学情報教育協会2023年度 ICT利用による教育改善研究発表会資料集

      Volume: - Pages: 142-145

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井 英一郎, 坂井 昂, 横川 尚哉, 前畑 遥哉, 大和田 和治
    • Journal Title

      日本教材学会第35回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 35 Pages: 38-39

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fostering cross-cultural communication in an English-medium remote collaboration course between Japan and Taiwan: Through tea sensory evaluation2023

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Satomi Kunieda, Rika Takeda, Akiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: - Pages: 73-74

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日台遠隔共同授業における探究型英語教育の実践―Online Food LabとFood Tour Videoをとおして―2023

    • Author(s)
      大和田和治
    • Journal Title

      立命館食科学研究

      Volume: 8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] spaCyを援用した英作文診断システムの開発:文書き換えタスクを中心に2022

    • Author(s)
      筒井英一郎, 永橋希星, 西村和海, 大和田和治
    • Journal Title

      日本教材学会第34回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 34 Pages: 75-75

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A diagnostic feedback system for paraphrasing and sentence combining2022

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Kirara Nagahashi, Kazumi Nishimura, Kazuharu Owada
    • Journal Title

      Proceedings of the 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 26 Pages: 23-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing a web application for learning transitivity of english verbs: Data collection and immediate feedback2022

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Kirara Nagahashi, Kazumi Nishimura, Eiichiro Tsutsui
    • Journal Title

      Proceedings of the 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 26 Pages: 39-40

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アニメーション動画を利用した英語動詞教材の開発 -Kahoot!を使って自動詞構文の使い方を学ぶ-2021

    • Author(s)
      大和田和治 , 筒井英一郎
    • Journal Title

      日本教材学会第33回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 33 Pages: 76-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Language education policy and English textbooks of Korea and Japan2021

    • Author(s)
      Bok-Myung Chang, Kazuharu Owada
    • Journal Title

      International Journal of Advanced Culture Technology

      Volume: 9 Pages: 56-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Bridging learning and testing in an EFL curriculum: Pursuing the effective use of a commercially produced speaking test2020

    • Author(s)
      Owada, K., Shimizu, Y.
    • Journal Title

      JACET Selected Papers

      Volume: 7 Pages: 139-159

    • NAID

      130008100541

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井 英一郎, 坂井 昂, 横川 尚哉, 前畑 遥哉, 大和田 和治
    • Organizer
      日本教材学会第35回研究発表大会研究発表
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Fostering cross-cultural communication in an English-medium remote collaboration course between Japan and Taiwan: Through tea sensory evaluation2023

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Satomi Kunieda, Rika Takeda, Akiko Watanabe
    • Organizer
      The 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICTを活用した日台遠隔授業における異文化理解力と英語発信力養成の取組み2023

    • Author(s)
      大和田和治
    • Organizer
      私立大学情報教育協会2023年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] spaCyを援用した英作文診断システムの開発:文書き換えタスクを中心に2022

    • Author(s)
      筒井英一郎, 永橋希星, 西村和海, 大和田和治
    • Organizer
      日本教材学会第 34 回研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A preliminary study for raising awareness of summary writing activities: A diagnostic feedback system for paraphrasing and sentence combining2022

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Kirara Nagahashi, Kazumi Nishimura, Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a web application for learning transitivity of english verbs: Data collection and immediate feedback2022

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Kirara Nagahashi, Kazumi Nishimura, Eiichiro Tsutsui
    • Organizer
      The 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ことばの結びつき活動における児童の気づきー「have研究」の試みー2022

    • Author(s)
      竹田里香, 北野ゆき, 渡辺彰子, 大和田和治
    • Organizer
      小学校英語教育学会 第22回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The presentation and use of English vocabulary in elementary school English textbooks2021

    • Author(s)
      Rika Takeda, Akiko Watanabe, Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultural understanding observed in elementary school English textbooks in Japan2021

    • Author(s)
      Akiko Watanabe, Rika Takeda, Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language education policy and English textbooks of Korea and Japan2021

    • Author(s)
      Bok-Myung Chang , Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アニメーション動画を利用した英語動詞教材の開発 -Kahoot!を使って自動詞構文の使い方を学ぶ-2021

    • Author(s)
      大和田和治 , 筒井英一郎
    • Organizer
      日本教材学会第33回研究発表大会研究発表要旨集
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi