• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Teacher Training Program Focusing on English Alphabet Knowledge Instruction in Japanese Traditional Culture CLIL

Research Project

Project/Area Number 20K00877
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

ITO YUKIKO  大阪成蹊大学, 経営学部, 准教授 (20804826)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsCLIL / 伝統工芸 / 音声指導 / 文字指導 / 教員研修プログラム / 小中連携 / 教科横断型 / 日本の伝統文化 / 教材開発
Outline of Research at the Start

本研究では、小・中学校のスムーズな接続と教科連携を意識し、小学校において日本の伝統文化・伝統工芸を扱うCLIL授業を行う。さらに、英語の音声から文字への移行期につまずきを感じて英語嫌いになる児童を一人でも少なくするため、「音声と文字の段階的で丁寧な(スモールステップ)文字指導の教材」を開発し現場に役立てる。
また、児童が英語の文字を学ぶ際に、教員が適切な指導ができるよう、文字指導の方法と教材の活用法を中心に、小学校で往還型の教員研修プログラムを構築し、定期的なサポートを行うことによって、自信を持って英語指導に臨める教員養成に貢献する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, an active learning CLIL class focusing on Japanese traditional culture and crafts was conducted at elementary and junior high schools, aiming at students naturally adopting written English skills through the aural teaching of alphabet knowledge. It was found that students’ interest in Japanese traditional crafts increased as well as their awareness of learning “English for use”. In addition, the activities featured in the teaching materials that focused on sounds and letters helped promote interest in written English. Regarding teacher development, training sessions were conducted for teachers interested in adopting CLIL in their own classes, concentrating on methods of sound and alphabet instruction and how to use the teaching materials. Teacher support during the classes was also provided.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、外国語指導において日本の伝統文化・伝統工芸を扱うCLIL授業を行い、日本文化を英語で伝えたいという児童生徒の積極的な態度の育成を目指した。近年はグローバル化が進んでいるが、日本の良さを発信する力の育成もまたグローバル教育の一つである。しかし音声から文字への移行期につまずき、英語嫌いになる児童生徒は少なくない。そこで教員が適切な指導ができるよう研修を行い、自信を持って指導できる教員養成に貢献した。教科書にはCLILの視点が取り入れられているが現場では新しい指導に対する戸惑いも見られる。その点からも本研究は教員に寄り添い自信を持って指導できる教員の養成という社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 日越大学/ハノイ工業大学/Japanese International School Hanoi(ベトナム)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2024

    • Author(s)
      島﨑圭介・伊藤由紀子・中田葉月・松田静香
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 143-150

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ベトナムの日本語教育における日本の伝統文化CLIL指導の可能性2024

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 10 Pages: 11-20

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一人ひとりをいかすDifferentiated Instructionを取り入れた指導の提案2024

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学教職研究

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校外国語科における検定教科書題材とCLIL題材との接点と可能性2023

    • Author(s)
      伊藤由紀子・中田葉月・松田静香・島﨑圭介
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 15-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Changing Attitudes of a University Physical Education Teacher Through Teaching CLIL Classes: An Interview with a Cheerleading Teacher2023

    • Author(s)
      Shiho Kobayashi, Yukiko Ito
    • Journal Title

      Asian Journal of Content and Language Integrated Learning (Asian CLIL) Vol. 1

      Volume: 1 Pages: 45-55

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小・中学校における英語の音声・文字指導のICT教材開発の取組み―世界のお米を知ろう!”Rice de Nice”2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 57-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の音声・文字指導の効果的なデジタル教材に関する教員アンケートからの一考察2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 7 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] How Does a Usage-Based Approach Cultivate Procedural Knowledge of the Morphological Structure (-ed): Usage Dictogloss Tasks2022

    • Author(s)
      柏木賀津子・松田静香・伊藤由紀子
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要ARELE

      Volume: 33 Pages: 159-174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLIL指導による身体表現の授業における学生の学び―チアリーディングの基本と実践の学習過程から―2022

    • Author(s)
      小林志保・伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 24 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語の音韻認識獲得を目指した指導による発音の向上についてのケーススタディ―2名の中学生の6年間の指導に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子・竹内ニコール・小谷扶左子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学教職研究

      Volume: 3 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における英語科と技術科の連携授業の一事例―CLILアプローチを取り入れたプログラミング授業実践―2020

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 23 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 短期海外研修参加者の事後変容と プログラム改善に向けた提案2024

    • Author(s)
      樫本英之・佐々木緑・伊藤由紀子・デイヴィス恵美・坂井純子
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2023

    • Author(s)
      島﨑圭介・伊藤由紀子・中田葉月・松田静香
    • Organizer
      第52回 中部地区英語教育学会 岐阜大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CLILで絵ろうそくづくりを体験しよう2023

    • Author(s)
      Yukiko Ito
    • Organizer
      CLIL Education & Communication Seminar in Hanoi, Vietnam
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校における教科書CLILおよびワークショップ2023

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      日本 CLIL 教育学会(J-CLIL), CLIL 教員研修研究所(CLIL-ite)共催
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語科におけるCLILの授業づくり―日本の伝統文化・伝統工芸の取組み2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第41回小学校外国語活動・外国語科研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界のお米を知ろう!”Rice de Nice”―小・中学校における英語の音声・文字指導のICT教材の取組み2021

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念愛知大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL授業の英語での指導における大学の体育教員の意識の変容―チアリーディングの授業についてのインタビューから―2021

    • Author(s)
      小林志保・伊藤由紀子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 第3回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のTeacher Talkを育てるCLILオンライン教材―聞いて考え発話へと繋ぐスキャフォルディングを―2020

    • Author(s)
      伊藤由紀子・柏木賀津子
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小学校外国語科・外国語活動の授業づくり2022

    • Author(s)
      赤沢真世編著(伊藤由紀子12章担当)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804965
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] とっておき!魅せる!英語授業プラン 思考プロセスを重視する[中学校・高校]CLILの実践2020

    • Author(s)
      柏木賀津子・伊藤由紀子
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183877130
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CLIL Education & Communication International Seminar2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi