• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of speaking activities through combination of English language presentation and model practice

Research Project

Project/Area Number 20K00884
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

Tsubota Yasushi  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 准教授 (50362421)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ヒーリ サンドラ  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 教授 (10460669)
石川 保茂  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (90257775)
富田 英司  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90404011)
森 真幸  京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 助教 (90528267)
杉本 喜孝  帝塚山学院大学, リベラルアーツ学部, 准教授 (40912423)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords英語プレゼンテーション / パターンプラクティス / リフレクション / 協働学習 / オンライン多人数会話 / 協働学修
Outline of Research at the Start

本科研は,1.遠隔地の外国語話者との協働による外国語プレゼンテーション学習と,2.教室での音声指導の基盤であるパターンプラクティス等の音声活動を有機的に組み合わせることにより,持続的で実践的な外国語音声活動を実現することを目的としたものである.これら2つの活動を,省察を精緻化したモデルであるALACT モデルにより有機的に結び,相互の活動設計に活かすことで相乗効果をうむ仕組みについて検討する.また,それぞれの活動時に得られた音声,評価,振り返りのデータを用いて評価・タスク設計支援システムを試みることで,授業者の支援についても検討する.

Outline of Final Research Achievements

Analysis of students' inner feelings before and after class using the indicators of Foreign Language Classroom Anxiety, Willingness To Communicate (hereinafter referred to as WTC), Explicit Shyness and Implicit Shyness, and Versant Speaking Test. Numerical analysis of the students' abilities was carried out, and improvements in affective aspects such as Foreign Language Anxiety and WTC, as well as in speaking ability, were confirmed. In order to improve the reflection process, the students also reflected on their daily activities using a peer evaluation application. This promoted a connection between the students' reflections at each session and past reflection records, suggesting a deepening of the quality of the reflections.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本科研では、持続的で実践的な英語音声活動の実現に資するため、遠隔地の外国語話者との協働による外国語プレゼンテーション学習と、教室での音声指導の基盤であるパターンプラクティス等の音声活動を有機的に組み合わせに関する授業デザインの提案・評価を行った。特にパターンプラクティスによる構文や語彙の強化による言語基盤の強化や文法技能の自動化と、遠隔地の外国語話者との協働による真正なコミュニケーション、動機づけの向上などの効果の相乗効果が得られる授業デザインについて検討した。また、リフレクション過程の改善のため、相互評価アプリの利用も検討し、リフレクションの質の高まりについても確認できた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 語彙・接辞分析を用いたアカデミック・リーディング支援の一検討2024

    • Author(s)
      坪田康, 蔡沂霖, 黄漢君
    • Journal Title

      信学技法

      Volume: 123 Pages: 40-41

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Pre-Telecollaboration Training Course for Japanese EFL Learners2023

    • Author(s)
      Tsubota Yasushi、Inagaki Tsutomu、Nozawa Takayuki、Ishikawa Yasushige
    • Journal Title

      Telecollaboration Applications in Foreign Language Classrooms

      Volume: - Pages: 23-44

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-7080-0.ch002

    • ISBN
      9781668470800, 9781668470817
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メタバースを活用した学習環境デザインと分析の一検討 ~ デジタルエスノグラフィ技法の活用を中心に ~2023

    • Author(s)
      坪田康, 富田英司
    • Journal Title

      信学技法

      Volume: 123 Pages: 1-6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of New English Presentation Lessons Using Online Reflection Forms with the Pandemic: Adaptation of Speech Instruction, Experience Sharing and Systematic Reflection2023

    • Author(s)
      Yasushi TSUBOTA, Tsutomu INAGAKI, Takayuki NOZAWA, Yasushige ISHIKAWA
    • Journal Title

      Proceedings of the 24th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics

      Volume: なし Pages: 197-206

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語スパイラル型学習に向けたICT教材開発と活用実践について-多読・速読・音読の授業内実践とフィードバックとともに-2023

    • Author(s)
      杉本 喜孝, 坪田 康
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学:2022年度版

      Volume: なし Pages: 9-21

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンラインフォームによるリフレクションを活用した英語スパイラル型学習の一検討 ~ 教員による音声指導の適応・学習者同士の経験の共有・システマティックなリフレクションの導入 ~2022

    • Author(s)
      坪田 康, 杉本喜孝
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: Vol.122, No.304 Pages: 37-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 愛大Minecraft 事業の効果に関する初期報告 -発達支持的生徒指導への示唆-2022

    • Author(s)
      富田 英司, 坪田 康, 河村 泰之
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Interactive Digital Narrativeの教育利用についての一検討2022

    • Author(s)
      坪田 康, 富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: Vol.122, No.103 Pages: 24-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] オンライン外国語コースの多人数会話を対象としたDiscord botによる音声収集・分析2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol. 121, no.87 Pages: 9-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Minecraftの英語教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol. 121, no.308 Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] MinecraftとDiscordを用いた放課後支援事業の効果: 愛大Minecraftの事例2021

    • Author(s)
      富田英司・坪田康
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol.121, no.308 Pages: 14-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 創発的物語を促す教育的虚構空間の構成について2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol.121, no.440 Pages: 74-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語多読および口頭レポートのリフレクションに基づく音声活動・読解活動の充実化の検討 ~ 授業外多読活動と授業内活動を有機的につなぐループ構築のための一検討 ~2021

    • Author(s)
      杉本喜孝・坪田康
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol.121, no.308 Pages: 25-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生主導プロジェクト実践を通したリフレクションの深化2020

    • Author(s)
      大石若奈・富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: Vol.120, no.304, TL2020-15 Pages: 17-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Supporting Tools for Academic Reading Using Vocabulary and Affix Analysis2024

    • Author(s)
      Yasushi Tsubota, Yi-Lin Tsai
    • Organizer
      The 25th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Case Study of Virtual Field Experience in Minecraft2021

    • Author(s)
      Eiji Tomida, Yasushi Tsubota
    • Organizer
      he 31st Japan-U.S. Teacher Education Consortium, Teacher Education in a Pandemic: International Perspective from Japan and U.S.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 虚構空間を活用したディジタル時代の倫理教育について2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン放課後支援活動における録音・分析方法に関する一考察2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多読・速読・音読活動のリフレクションを活用した英語授業設計法の一検討:経験学習サイクル導入による学びの促進を目指して2021

    • Author(s)
      杉本喜孝・坪田康
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライングループワークにおける録音ログの活用法の検討2021

    • Author(s)
      坪田康・富田英司
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育的虚構空間における意味的交渉:プロテウス効果を中心に2021

    • Author(s)
      坪田康
    • Organizer
      次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 受けることが楽しみになるオンライン授業を目指して:WritingとSpeakingの授業実施の経験から2020

    • Author(s)
      坪田康
    • Organizer
      第171-bis回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインで話し合いを定量化し可視化する2020

    • Author(s)
      水本武志・坪田康・森下美和・原田康也
    • Organizer
      早稲田大学情報教育研究所主催思考と言語研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業における学生間のインタラクション (相互作用)と全人的な交流機会の担保2020

    • Author(s)
      原田 康也・赤塚 祐哉・坪田 康・鍋井 理沙・森下 美和
    • Organizer
      2020年度日本認知科学会第37回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Building Student Interactions Outside the Classroom: Utilizing a Web-Based Application in a University Flipped Learning Course for EFL Learners2020

    • Author(s)
      Ishikawa, Y., Tsuboto, Y., Umemoto, T., Murakami, M., Kondo, M., Suto, A., & Nishiyama, K.
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      Springer International Publishing
    • ISBN
      9783030505127
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi