• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing basic legal education model for students from developing states-Case of Cambodia

Research Project

Project/Area Number 20K01419
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 05070:New fields of law-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Kasaya Yushi  名古屋大学, 法学研究科, 特任講師 (70843704)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 玉垣 正一郎  名古屋大学, 法学研究科, 学術研究員 (30814074)
レイン 幸代  名古屋大学, 法学研究科, 学術研究員 (80791003)
宮島 良子  名古屋経済大学, 経営学部, 准教授 (90534404)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsカンボジア / 開発途上国 / 留学生 / 日本語教育 / 法学教育
Outline of Research at the Start

現在、多数の留学生が日本で法を学ぼうとしている。ところが、法学教育の分野では、法学の基礎的な考え方を学習者が「自分で学び取る」ことが期待されている一方で、日本語教育の分野では、一般的な日本語教育から進んで大学・大学院での法を学ぶことを想定した専門的な日本語教育は、未成熟である。この問題を解決するために、日本語教育の専門家と法学の専門家との協働により、留学生が法学の基礎的な考え方を「自分で学び取る」ことを支援する新しい教育方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to develop educational methods for international students from developing countries to acquire basic legal concepts known as "legal literacy" and so on. Our research hypotheses are: (1) The sentences logical for Cambodian students are different from those considered logical in Japan. (2) This influenced the sense of "being logical,'' which is one of the elements of "legal literacy.'' We tested this hypothesis through essay surveys and interviews. The results revealed that essays written by Cambodian university students followed a "structure" or "format" found in Cambodian textbooks and guidebooks, which differs from the Japanese approach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で明らかにした「論理的な」文章の書き方の違いを踏まえて指導することで、留学生を指導する際、特に論文・レポートなど「論理的である」ことが求められる文章を執筆させる際に、より効果的な指導が可能となる。これまでは、開発途上国の留学生で、日本の大学・大学院に留学して法学を修めることができたのは、法学の基礎的な考え方を自身で習得できた一部の者に限られていたが、本研究の成果を応用することにより、より多くの留学生が法学の基礎的な考え方を習得することが可能となる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Report on the Current Situation Survey of Graduates of the Research and Education Center for Japanese Law in Cambodia2023

    • Author(s)
      傘谷祐之
    • Journal Title

      Nagoya University Asian Law Bulletin

      Volume: 9 Pages: 153-160

    • DOI

      10.18999/calealb.9.153

    • ISSN
      2188-1952
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2006839

    • Year and Date
      2023-05-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 法学講師と日本語講師の連携の振り返り:SCAT分析から見えてきたこと2021

    • Author(s)
      宮島良子・レイン幸代・金村マミ
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 23 Pages: 35-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] クメール語による議論的作文の特徴2024

    • Author(s)
      宮島良子・レイン幸代
    • Organizer
      日本カンボジア研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi