Project/Area Number |
20K01436
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05070:New fields of law-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
BABA Keita 関西大学, 法学部, 教授 (20287931)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | デジタル・コンテンツ供給契約 / EU指令 / 契約適合性 / 個人データ / デジタルコンテンツ供給契約 / 消費者法 / デジタル化 / デジタル・コンテンツ / デジタル・サービス / 消費者契約 / デジタル・コンテンツ=デジタル・サービス供給契約 / EU法 / 新種の契約 |
Outline of Research at the Start |
デジタル取引の重要性が急速に増す中で、(1)民事法における新種の契約として「デジタル・コンテンツ=デジタル・サービス供給契約」その他の特殊な契約類型を構想することが可能か、(2)可能であるとしてその内容はいかなるものであるべきか、(3)それをどのような形式で、どのようなプロセスを経て実施することが望ましいかについて、欧州連合(EU)及びその加盟国を中心とする諸外国の立法動向を参照しながら分析を行い、日本法へ還元しうる示唆を得ることを目指す。 EUが採択したデジタル・コンテンツ=デジタル・サービス供給契約指令及び物品売買契約指令並びにその国内法化をめぐる動向が主たる研究対象となる。
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Outline of Final Research Achievements |
With the aim of exploring whether it is possible to conceive of a new type of contract, the contract for the supply of digital content and digital services, and if so, what form it should take, we have conducted research focusing on EU law and the implementing laws of member states. The results of this research were not only published as articles, but also widely disseminated domestically and internationally through a mini-symposium of the Japan Society of Comparative Law, an international joint seminar with researchers in France and Belgium, and joint research with the International Consumer Policy Research Center of the Consumer Affairs Agency.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果、デジタル・コンテンツ(デジタル・サービス)供給契約には、一般的な契約制度・契約理論に還元することができない特殊性を見いだすことができることが判明した。とりわけ、既に広範に利用されている、デジタル・コンテンツ(デジタル・サービス)と引き換えに消費者が個人データを提供する契約に関する法制度・法理論を、個人情報保護法制との整合性に配慮しつつ構築することが必要であることを摘示し、デジタル取引法制の1つの方向性を示すことができたと考えている。
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