Reexamining discrete choice models with Aitchison geometry and Nash bargaining solution
Project/Area Number |
20K01595
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07030:Economic statistics-related
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Research Institution | International Christian University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | Nash bargaining / Channel profitability / Powerful retailer / Price unobservability / Aitchison Geometry / Logratio transform / Price pass-through / Aicheson geometry / Additive logratio / Logit model / Random coefficient logit / Nash Bargaining / Strategic interaction / Bayesian estimation / Markov Chain Monte Carlo / Empirical IO / Marketing Science / Price Passthrough / Bayesian Estimation / Discrete choice models / Industrial organization / Marketing science |
Outline of Research at the Start |
本研究課題は二つのテーマを持つ。 (研究1)では精密でニュアンスに富んだ解析を可能にするため、メーカー対リテイラーごとの戦略的な行動をナッシュ交渉を用いてモデル化し、チャンネルごとの競争状態を構造モデルによって表現する手法を提案し、実証研究を行う。特に交渉がまとまらない際の損失に格別の注意を払う。 (研究2)では、従来この分野で標準的に用いられてきた離散選択モデルがそれに相応しい幾何学によって表現されておらず、同モデルの推定に相応しい統計的推定手法が提案されていないとの前提に立ち、より相応しい幾何学のもとでの同モデルとその背後にある効用の理解を深め、またそれに整合的な推定手法の提案を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
Demand estimation for differentiated products is essential for researchers and policy makers to analyze social welfare and formulate competition policy. Based on the results of the 2004-07(C), 2008-12(B), 2013-15 Challenging Exploratory Research, and 2015-18(B), we focused on two themes in this study. (Study 1) proposed a method to model the strategic behavior of each manufacturer versus each retailer through Nash-Bargaining to enable more precise and nuanced analysis, and to represent the competitive state of each channel by means of a structural model. In (Study 2), reflecting our frustration that the discrete choice model is not represented by a suitable geometry and that,as a result,a more appropriate statistical estimation method has not been proposed, we returned to the fundamentals of the discrete choice problem and proposed an estimation method that is consistent with an understanding of the model under a more appropriate Aitchison geometry and additive logratio transform.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Draganska et al.(2010) に代表される先行研究では、卸売価格をめぐるバーゲニングの際に小売価格を契約の中に含めることはできない(retail price unobservability)と仮定し、卸売価格をめぐるバーゲニングを交渉当事者に限定できると仮定した。(研究1)ではリテイラーが卸売価格をめぐる交渉を小売価格に反映させることが可能であるとの前提にたち、より現実的なチャンネルごとの利益を表現することに成功した。(研究2)では、additive logratio transformを用いることにより、離散選択理論における効用が自然に表現できることを示した。
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Report
(4 results)
Research Products
(8 results)