Diesel vehicle registration restrictions in Japan: Measuring economic and health benefits
Project/Area Number |
20K01625
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 政策評価 |
Outline of Research at the Start |
1992年に、日本では都市部において自動車から排出される大気汚染物質の削減を目指し、 NOx・PM法が制定され、その主要施策として車種規制が導入された。本研究では、車種規制の便益を明らかにすることを目的とし、大気質改善に対する支払意思額の推計、大気質改善がもたらした健康上の便益の推計、便益を生み出すメカニズムの解明に取り組む。本研究によって得られる成果は、初めて車種規制の経済的便益を測定するという点において環境経済学の発展に寄与するとともに、我が国における証拠に基づく政策立案の推進にも寄与することが期待される。
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Outline of Final Research Achievements |
The objective of this research was to evaluate the effects of diesel vehicle registration restrictions introduced in Japan in 1992 under the Automobile NOx/PM Law (ANPL), with the aim of reducing ambient pollution concentrations of suspended particulate matter (SPM). I found that economic benefits of improvements in air quality by the intervention was about US$70 billion. I also found evidence that net in-migration appears to be a key mechanism via which clean air was capitalized into higher land values. Furthermore, I found evidence that the intervention contributed to an increase in birthweights in designated areas.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで車種規制の大気汚染排出削減効果に関するエビデンスの蓄積が進んできたが、経済的便益や公衆衛生への効果については殆ど研究が行われてこなかった。公衆衛生への効果について本研究では、公衆衛生の対象を胎児に絞り分析を行ったが、規制の効果は、より広範囲(例:子供、成人、高齢者など)に及んだことが予想される。実際、外国では、自動車交通関連政策が、人々の健康改善に有効であるというエビデンスの蓄積が進んでいる。加えて、近年、大気汚染と教育成果や知能指数の関係が注目されている。車種規制が、こうした公衆衛生以外のアウトカムに与えた効果を分析することは、適切に規制の政策評価を行う上で重要である。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)