Project/Area Number |
20K01650
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Ohashi Hiroshi 東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 教授 (00361577)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | コモン・オーナーシップ / 事業提携 / 企業合併 / 競争促進効果 / 競争阻害効果 / 競争阻害 / 航空産業 |
Outline of Research at the Start |
本研究において、市場におけるコモン・オーナーシップの状況、及び資本所有の共有化が、わが国の市場の競争性にどのような影響を与えたかをモデルに依拠して、構造的に推定・分析する。その際には、既存企業におけるクロス・オーナーシップの果たした役割についても定量的に分析をすると共に、事業提携の慣習が与える影響も併せて推定することによって、コモン・オーナーシップの効果を識別したい。具体的な市場に注目した事例研究を行うことは、今後わが国におけるコモン・オーナーシップの影響の広がりへと研究のスコープを拡大するうえで、重要な出発点になるものと期待される。
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Outline of Final Research Achievements |
This project aims to shed light on the current state of economic oligopoly in our country, particularly by focusing on a certain industry and evaluating it both theoretically and quantitatively from the perspective of common ownership (the shared ownership of capital). The hypothesis that the shared ownership distorts market competition has been claimed for some time, however, there is a scarcity of evidence in our country. Specifically, in this research, we attempt to provide new insights into the current situation in our country, where evidence is lacking, by applying theoretical and quantitative methods to specific domestic cases, examining the impact and influence of oligopoly in the environments such as joint sales and management integration.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
デジタル化やコロナ禍において経済の寡占化が世界各国で進行したと指摘され、政策執行の低下を指摘する声がある。しかし具体的な行為に対して執行される政策の観点から、経済の寡占化をどう捉えるべきか、議論が深まっているとはいいがたい。本プロジェクトでは、鉄鋼や航空などの産業において、資本所有の共有化がどのような現象を生み出しているのか、それに対して産業政策・競争政策に対する含意を分析した。合併審査における厚生評価基準の考え方や空港におけるスロット配分に対する資本所有の共有化の意味など、競争政策や産業政策に対して、いくつか具体的な政策的示唆を本研究で指摘し、今後の政策立案の方向性を示した。
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