The Long-Term Effectiveness of Learning-at-the-Right-Level Interventions in Developing Countries and the Role of Non-Cognitive Skills
Project/Area Number |
20K01668
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Seki Mai 立命館大学, 経済学部, 准教授 (70771468)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
澤田 康幸 東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 教授 (40322078)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 教育 / 自学自習 / 認知・非認知能力 / 無作為化比較対照実験 / 非市場競争 / スピード競争 / ピア効果 / 認知能力 / 非認知能力 / 途上国 |
Outline of Research at the Start |
途上国の問題の一つが「学習の危機」、つまり極めて低い教育の「質」の問題である。我々のこれまでの研究は、教員の「質」に左右されづらい「生徒の能力レベルに合った自学学習(Learning at the right level)」が学力および一部生徒の自尊心向上に効果があることを示し、注目を集めつつある。今回の研究では第一に、8か月間の毎日の学習記録を用い、生徒特性ごとの詳細な学習軌道およびピア効果を検証する。第二に、新たに追加調査を行うことで長期効果を検証する。特に、中学校進学後の卒業率や就職率および就職先などの労働市場での成果に効果があるのか、あるいは効果が低減するのか検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Through a randomized controlled trial conducted in a Bangladeshi NGO (BRAC Primary School), we found that providing the right level of self-learning materials improved the cognitive abilities (math scores) of all types of children. In addition, the non-cognitive abilities (e.g., self-esteem) of children with low cognitive and non-cognitive abilities were also improved. The results of the peer effects analysis showed that children exhibited speed competition, but surprisingly, there was no adverse effect, and in fact, we found some improvements in the scores. Furthermore, the effect on non-cognitive ability was measured to remain after six years.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
途上国を中心に学びの質を向上させるエビデンスに基づいた方策が必要とされている(SDGsゴール4)。先進的な教育で有名なBRAC Primary School(BPS)も算数教育に苦心していた。BPSの要請を受けた公文教育研究会が試験的に教材と研修を提供する一方で、本研究チームは厳密かつ公正なデータに基づく効果検証を実施。先行研究で明らかになっていた"teaching" at the right levelの学力向上効果に関連し、本研究は"learning" at the right levelも学力向上に有効であると示し、さらに、非認知能力向上の長期効果を観測した。
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Report
(4 results)
Research Products
(17 results)