Project/Area Number |
20K01770
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07060:Money and finance-related
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Mori Naoya 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10364184)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 尚志 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30403223)
河瀬 宏則 福岡大学, 商学部, 准教授 (30755781)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 自社株買い / 過小評価シグナル / 買付期間 / 過大評価 / 過小評価仮説 / 情報の非対称性 / 終了アナウンス / 消却 / 金庫株 / 売却処分 / シグナリング / シグナリング仮説 / ペッキングオーダー仮説 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、企業のライフサイクルに応じた財務政策として、自社株の取得・再放出・消却を統一的なフレームワークのもとで理論的・実証的に分析するものである。成熟期の企業は余剰資金を減らすために自社株買いを実施すると考えられる(エージェンシー仮説)。その後、再び成長期に移行すれば、自社株の再放出によって投資機会を賄うことができる。しかし、あえて消却したがる企業はシグナリング仮説で説明される。
|
Outline of Final Research Achievements |
The undervaluation hypothesis assumes that firms do not repurchase overvalued shares so as not to undermine the wealth of non-selling shareholders. This assumption allows share repurchase announcement to send an undervaluation signal. Most existing studies, however, only examine whether shares are undervalued at the announcement rather than during the buy-back period. To more solidly support the hypothesis, one should show that firms actually avoid buying back overvalued shares. Using Japanese data, our study finds evidence that some firms repurchase more shares the more overvalued they become. For these firms, our result is inconsistent with the undervaluation hypothesis.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
代表的な理論である過小評価仮説では説明がつかない事実を実証的に発見しており、これは先行研究では指摘されていない内容である。既存の実証研究は自社株買いを実施する計画が公表された時点を対象としたものが大半であるが、本研究は買付期間に着目したところに特徴がある。このような試みが従来において希薄だったのは、おそらく買付期間中の取引データが十分に入手できないという制約のためだろう。本研究は、四半期ではなく月次データ、買付株数ではなく買付金額のデータを用いたところに特徴がある。当然のように想定されていた経営者行動に疑念を持たせる結果を発見したところに貢献があり、今後の理論的研究にも影響を与え得る。
|