Project/Area Number |
20K01795
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07070:Economic history-related
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Maeda Kiyotaka 慶應義塾大学, 文学部(三田), 准教授 (90708398)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊藤 幹夫 慶應義塾大学, 経済学部(三田), 教授 (70184695)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 日本経済史 / 日本経営史 / 日本近代史 / 醤油醸造業 / 在来産業 / 髙梨兵左衛門家 / 価格連関 / 製品ポートフォリオ / ヤマサ醤油 / テクノロジー・フロンティア / 手印 / 時系列解析 / LASSO / スパース回帰 / ブランド / 市場統合 / 醤油 / 消費財 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,国内市場が拡大した20世紀転換期の都市・農村部における製品市場の重層的構造の内実と形成過程を醤油価格の分析から解明する。国内外の経済史研究者は1次産品の事例から市場の価格形成機能を検証してきたが,より多様かつ複雑な要因で価格が変動する製品の市場は考察されてこなかった。そこで本研究は,①東京醤油市場内における異ブランド間の価格連関,②関東地方都市・農村醤油市場内における異地点間の価格連関を考察する。以上の考察より,国内外で研究が立ち後れてきた製品市場における価格の形成機能と伝播過程が明らかにされ,製品の質的差異を伴った重層的な市場構造が解明されよう。
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Outline of Final Research Achievements |
This study investigates soy sauce prices to analyze the multi-layered product market structure in urban and rural areas during the turn of the twentieth century when the domestic commodity market expanded. Economic historians have explored market price formation by focusing on primary products. However, they ignored the product market, which is exposed to the price fluctuations caused by various complex factors. To tackle that task, this study focuses on soy sauce, which became one of the representative mass consumer goods when the modern commodity market was formed. It creates a database of soy sauce prices from 1887 to 1917 by utilizing the Takanashi Honke Documents held by the Kamihanawa Historical Research Institute to analyze them. Concretely, this study has two research tasks: examining the relationship among the prices of different brands and investigating the price convergence between urban and rural areas within the Kanto region.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,現代に至るまで国内商品市場で大衆的な消費財として取引されている醤油に着目し,その価格形成メカニズムを分析した。従来の経済史研究も商品価格形成を分析してきたが,都市における1次産品(食料・原燃料)を考察対象としてきた。以上の先行研究とは対照的に,本研究は①農村,②最終消費財を分析対象とした点が特徴である。その成果として,第1に都市と対照的に農村市場における異地点間の価格連動性は低かったこと,第2に醸造家は農村市場向け低級品の販売拡大によって成長したこと,第3に低級品販売拡大を目的に醸造家は「印」と称された多様なブランドを市場へ供給していたことが解明された。
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