A Study on Self-Innovation of Local retailers in Southeast Asia
Project/Area Number |
20K01848
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
|
Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
TOBA Tatsuro 富山大学, 学術研究部社会科学系, 教授 (40411467)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々木 保幸 関西大学, 経済学部, 教授 (20268288)
金 き 東京国際大学, 商学部, 教授 (60255023)
舟橋 豊子 立命館大学, 政策科学部, 准教授 (70760479)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 小売業 / 国際化 / 新興経済国 / グローカリゼーション / 自己革新 / 小売業の国際化 / 東南アジア / 多国籍小売企業 / 現地小売企業 / 埋め込み / 流通革命 / 日系小売企業 / 欧米小売企業 / グローバリゼーション / 新興経済国の小売業 / 創造的適応 |
Outline of Research at the Start |
東南アジアの新興経済国に存在する現地の小売企業は,多国籍小売企業が持ち込む新たな知識や技術を創造的に取り込み,それらを糧に自身が存在する環境条件に立脚した「自己革新」を遂げることで成長発展している。本研究は,新興経済国に存在する現地の小売企業が自己革新を成し遂げるメカニズムについて考察することを目的としている。最初に,多国籍小売企業が新興経済国で苦戦や撤退を強いられる原因を検討することによって,現地の小売企業に備わる「強み」を浮き彫りにする。次いで,現地の小売企業がいかに多国籍小売企業が持ち込む知識や技術を学習し,それらを創造的に援用することで自己革新を図っているのかについて検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to examine the impact of the diffusion of advanced knowledge and technology related to cutting-edge distribution and marketing by the international expansion of multinational retail companies on the development of the retail industry in host countries. Specifically, this research focuses on the fact that while leading retail companies from developed countries have faced many challenges in pursuing sustained growth and development in emerging economies, local retailers in those emerging economies have actively embraced “self-innovation” by incorporating knowledge and technology. This research figured out that retailers in emerging economies have achieved self-innovation through translational adaptation that incorporates new knowledge and technology that has spread from abroad while based on local traditional ideas and value systems and have managed to confront retail companies from developed countries.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小売業の国際化にかかわる研究は,当初から先進諸国の大規模な小売企業による国境を越える事業展開を分析対象としてきた。主として,「現地市場でどのようなマーケティングが要求されるのか」 という問題について検討してきた。しかし,先進諸国の小売企業による攻勢を受ける現地の小売業者の対応については殆ど研究されることがなかった。そこで本研究では,新興経済国の小売業者による積極的な対応行動に焦点を当てるところに学術的意義を見出すことができる。また,このような研究は,新興経済国への進出を図る小売企業や新興経済国における流通政策の在り方に新たな示唆を提示するという意味において社会的意義も備わる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(46 results)
-
[Journal Article] Book Reviews2022
Author(s)
鳥羽達郎
-
Journal Title
Japan Marketing History Review
Volume: 1
Issue: 2
Pages: 250-282
DOI
ISSN
2436-8342
Year and Date
2022-09-30
Related Report
Open Access
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-