Project/Area Number |
20K01935
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
|
Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
NOBEOKA KENTARO 大阪大学, 大学院経済学研究科, 教授 (90263409)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | SEDAモデル / 統合的価値 / マツダ / 魂動デザイン / キーエンス / アート思考 / デザイン思考 / 生産財 / イノベーション / 費用対効果 / ユーザーニーズ / 暗黙化 / 顧客価値 |
Outline of Research at the Start |
デザイン思考が象徴するが、数字やスペックを超えた意味的価値が重要になった。しかし、学術研究は不十分であり、日本企業は対応できていない。その解決のため「SEDAモデル(Science, Engineering, Design, Art)」を提言し理論化と実証研究を行う。 第一に、理論化では、EngineeringとDesignの統合マネジメント、および、デザイン思考からアート思考への発展に関する理論的な深掘りをする。第二に、6社と共同で、質問票調査および事例研究を実施して、SEDAモデル実現の問題点を一緒に分析する。日本の製造業が将来、世界で競争力を構築するために必要な視点を提供できる。
|
Outline of Final Research Achievements |
First, this project accomplished the conceptual model for the SEDA Model (Science, Engineering, Design, Art) featuring the importance of Art thinking. Second, applying the model to consumer goods company, I have published "Product Development using Art-thinking (Nikkei Publishing) using Mazda case" This book has argued that it is important to express design philosophy rather than responding to customer needs. Thirdly, I did empirical research to apply the SEDA Model to industry products and published "High value-added management at Keyence (Nikkei Publishing)". This book has shown evidence that Keyence provides effective solutions that maximize customer profit. Including the two books, I have made enough accomplishment regarding theorization and evidence supports for the SEDA Model.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
イノベーションには、消費財であれば感性に訴える価値、生産財であれば顧客企業にとっての実際のソリューションに結びつく価値に代表される暗黙的な顧客価値が必要になった。それに取り組むために最適な概念的モデルがSEDAモデル(Science, Engineering, Design, Art)である。本研究はSEDAモデル全体の中で、4つを融合するための理論的なフレームワークを開発し、同時にそれを裏付ける実証研究を行なった。学術的に初めての試みである。加えて、本研究で行なったSEDAモデルの発展は、日本のイノベーション政策や企業マネジメントにとって、理論的にも、実務的にも役立つ。
|