Project/Area Number |
20K01941
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Prefectural University of Hiroshima |
Principal Investigator |
PARK YOUSIN 県立広島大学, 地域創生学部, 教授 (20435457)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
陳 韻如 滋賀大学, 経済学系, 教授 (00389404)
中岡 伊織 星城大学, 経営学部, 准教授 (50469186)
吉元 浩二 創価大学, 経営学部, 教授 (70876713)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 研究開発戦略 / 電気自動車 / トヨタ自動車 / Tesla, Inc. / LG / Pansonic / モジュール化 / 探索型 / 活用型 / Toyota / Tesla / CATL / LG化学 / EV / BYD / 設計思想 / クローズド・インテグラル型 / オープン・モジュラー型 / 国際比較 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、昨今の自動車産業の急激な技術革新(例、CASE)が製品の設計思想(クローズド・インテグラル型対オープン・モジュラー型)に与える影響力を検証するために、日韓中米のEV関連企業の研究開発・事業戦略を「特許情報(共同発明者、特許分類)」と「非特許情報(資本・取引・提携関係)」などで比較検討するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examines the conflicting product design concepts of closed-integral and open-modular types in EVs from the aspect of R&D and business strategies of EV-related companies. In the case of Japanese automobile companies, the dominant strategy is to gradually adopt an open-modular product design while maintaining traditional closed-integral type inter-firm relationships to respond to rapid technological innovation. On the other hand, EV companies and EV battery companies in Europe, the U.S., Korea, and China also tend to promote the open modular type in their EV business. In this study, we use social network analysis and text mining to visualize the evolution of product design concepts of EV-related companies in a dynamic and multidimensional manner.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究の学術的独自性と創造性は、第一に、日韓米中のEV各社の製品設計思想の観点から、各社の研究開発・事業戦略のパターンと経営成果との関連性を検証する点である。第二に、日韓米中のEV 企業の研究開発・事業戦略について「特許情報」と「非特許情報」を交差させながら、経時的に比較検討する点である。本研究の方法論的な独創性は、第一に、テキストマイニングと社会ネットワーク分析の併用した点である。第二に、申請者らは本研究課題に向けた予備分析を通じて、海外の大学・企業等との共同研究体制の基礎を築いてきた点である。今回の研究対象は現在進行中の事例であり、研究上の未開拓分野で新たな知見が多く得られると期待できる。
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