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Research on building internal and external relationships through corporate arts support

Research Project

Project/Area Number 20K01946
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Yasushi Sonobe  東洋大学, 社会学部, 教授 (80456285)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川北 眞紀子  南山大学, 経営学部, 教授 (60440806)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsパブリック・リレーションズ / スポンサーシップ / 芸術支援 / アートプレイス / 相互作用 / 運営主体 / プレステージ / 相互波及効果 / 空間メディア / 企業ブランド / 知覚プレステージ / 態度 / メディア / 関与 / パブリックリレーションズ / 芸術組織 / アートイベント / ステークホルダー / アート・イベント / 企業の芸術支援 / 組織論の複合戦略モデル / 組織内効果 / 組織外効果
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、企業の支援する芸術が組織内外との関係性に及ぼす効果を体系的に捉えることである。具体的には、組織論における複合戦略モデルをベースにして、企業の芸術支援が従業員や消費者との関係にどのように影響するのかを実証的に検討する。企業が支援する芸術を四象限に分類し、それぞれの特色と期待される効果を探索的に捉えるため、企業と芸術組織にインタビューを行う。そこで得られた知見を踏まえて仮説を提起する。これを検証するために組織内外へのアンケート調査を実施し、多変量解析を加える。以上のプロセスを通じて、芸術が集団や個人と組織の関係に及ぼす影響を明らかにし、組織論における複合戦略モデルの拡張を試みる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to systematically describe the impact of various corporate-sponsored art forms, particularly arts places which include arts-related facilities and areas, on public relations inside and outside the organization. From interviews with practitioners affiliated with sponsors and arts organizations, we identified two determinants and characteristics of art places that have an impact both inside and outside the sponsoring corporation. One is interactivity, consisting of appreciation and exchange types, which is a trade-off between reach and communication power. The other is the operating entity, consisting of paid and owned art places, and the trade-off between content control and cost. Furthermore, experimental studies suggest that the perceived prestige of corporate brands and arts organizations have mutual spillover effects on attitudes toward both organizations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として,企業が芸術する便益をパブリック・リレーションズの視座から,世界で初めて定性・定量調査を通じて検証したことが挙げられる。聞き取り調査では企業が芸術支援をすることで,懇親会等で他企業との接点を構築したり,ビジネスとの関連性が低いがゆえに顧客などのステークホルダーの警戒心を解きやすかったりすることが特定された。また,実験調査では,企業と芸術組織双方が持つ知覚プレステージが相互波及効果として,双方の態度を高めることが示唆された。以上の成果には社会的意義にも繋がり,スポンサーシップを積極的に行う理由を示せたことで,企業による芸術支援が今後活性化していくことが期待できるだろう。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「企業らしさ」とは何か : 広報研究から見た経営理念,組織アイデンティティ2024

    • Author(s)
      川北眞規子
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 38(3) Pages: 335-353

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Art Place as Media:2023

    • Author(s)
      Kawakita Makiko、Sonobe Yasushi
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 27-38

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.019

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コーポレート・コミュニケーションにおけるアートプレイスの活用2023

    • Author(s)
      薗部靖史
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 328 Pages: 44-44

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Building Public Relations through an Art Place: A Case Study of Benesse Art Site Naoshima2021

    • Author(s)
      Kawakita, Makiko, Sonobe, Yasushi
    • Journal Title

      Japan Forum of Business and Society Annals

      Volume: (10) Pages: 31-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Prestige Effects of Sponsorship on Attitudes toward Corporate Brands and Art Events2020

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学術誌(Japan Forum of Business and Society Annals)

      Volume: 9 Pages: 42-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Mutual Spillover Effects between the Brand and the Spatial Media in Arts Support: The Adjustability of Perceived Prestige Proximity2024

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Organizer
      27th Annual International Public Relations Research Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 芸術支援におけるブランドと空間メディアの相互波及効果:知覚プレステージの近接性による調整2024

    • Author(s)
      薗部靖史
    • Organizer
      第14回 アジア・マーケティング研究報告会「芸術支援と企業イメージ」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「企業らしさ」とは何か:広報研究から見た経営理念と組織アイデンティティ2024

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      第14回 アジア・マーケティング研究報告会「芸術支援と企業イメージ」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 企業の芸術支援の役割:アートプレイスにおける経験の共有2023

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      第96回 日本社会学会大会(立正大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] How Are Art Places Used for Communication?: Multiple Case Studies of Corporate Support in Japan2023

    • Author(s)
      Kawakita, Makiko, Sonobe, Yasushi
    • Organizer
      EUPRERA 24th Annual Congress (Charles University Prague)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 企業の芸術支援によるプレステージの相互波及効果2023

    • Author(s)
      薗部靖史, 川北眞紀子
    • Organizer
      第7回<アート・イン・ビジネス研究報告会>(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Impact of Art Sponsorship on Consumer Attitudes: Measuring Mutual Spillover Effects with Perceived Prestige and Involvement2023

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Organizer
      26th International Public Relations Research Conference (DoubleTree by Hilton Hotel Orlando Downtown)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 書籍『アートプレイスとパブリック・リレーションズ ― 芸術支援から何を得るのか』(2022年・有斐閣)を編集者・著者が語る2023

    • Author(s)
      四竈佑介, 川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      第172回マーケティングサロン(春のリサプロ祭り・オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Relationship between mutual spillover effects and consumer involvement through sponsorship of the arts2022

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi; Kawakita, Makiko
    • Organizer
      the 7th Word Social Marketing Conference (Brighton, online)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パブリック・リレーションズの視座からみたアートプレイス2022

    • Author(s)
      川北眞規子,薗部靖史
    • Organizer
      日本広報学会 第28回研究発表全国大会(東日本国際大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 芸術支援による相互波及効果と消費者関与の関係2022

    • Author(s)
      薗部 靖史, 川北 眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第11回マーケティングカンファレンス2022 ポスターセッション(法政大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アートプレイスとパブリック・リレーションズ2021

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 東アジアの消費者行動とマーケティング戦略研究部会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Prestige Effects of Sponsorship on Attitudes toward Corporate Brands and Art Events: 解説と議論2021

    • Author(s)
      薗部靖史
    • Organizer
      日本広報学会 第19回理論研究部会2020(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Role of Art in Facilitating Communication between Companies and Society: A Case Study of Benesse Art Site Naoshima2020

    • Author(s)
      Makiko, Kawakita, Sonobe, Yasushi
    • Organizer
      BledCom 2020 (video presentation)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 企業はなぜ芸術と関わるのか―競争優位をもたらす芸術支援2020

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 東アジアの消費者行動とマーケティング戦略研究部会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スポンサーシップのプレステージと 企業ブランドおよび芸術への態度の関係2020

    • Author(s)
      薗部靖史, 川北眞紀子
    • Organizer
      日本商業学会第70回研究大会(拓殖大学,オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] アートプレイスとパブリック・リレーションズ2022

    • Author(s)
      川北 眞紀子、薗部 靖史
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166059
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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