• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Multicultural Identity Model of Foreign Workers in Japan: Towards Diversity Management

Research Project

Project/Area Number 20K01947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Nebashi Reiko  明治大学, 情報コミュニケーション学部, 専任教授 (70298074)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 叶 尤奇  神田外語大学, 外国語学部, 講師 (40851291)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアイデンティティ / バイカルチュラル / 高度外国人材 / 文化的アイデンティティ / キャリア / 多文化アイデンティティ / 多文化 / 中国 / アイデンティティモデル / ダイバーシティ経営
Outline of Research at the Start

近年日本で働く高度外国人材は増加傾向にある。しかし彼らの多くは日本企業への適応に、また多くの企業が高度外国人材の活用等の対応に苦慮している。本研究では日本で就職している高度外国人材の多文化アイデンティティの様相を明らかにし、彼らの多文化アイデンティティについて説明可能なモデルを構築する。このため日本で働く高度外国人材を対象としたインタビュー及びアンケート調査を実施する。これにより日本で就職している高度外国人材のアイデンティティが自身のキャリア発達に与える影響をより深く理解し、日本企業への定着や適応への促進、また企業の高度外国人材の活用やダイバーシティ経営の取り組みの整備に資するものと考える。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to construct a model of multicultural identity for skilled migrants working in Japan. Interviews and surveys were conducted with skilled employees who have multiple cultural backgrounds, such as bicultural employees from China working in Japan. The findings revealed that the bicultural employees with the Chinese cultural background adopted different acculturation styles across public (e.g., workplace)and private (e.g., home) domains. Specifically focusing on the work environment, a scale to measure their multicultural identity was developed and impact on their career outcomes, including career satisfaction, job satisfaction, and turnover intention, were examined as well.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

既存の研究では、職場に焦点を当て、高度外国人材の文化的アイデンティティの在り方を測定できるようなモデルが見られなかったが、本研究はその研究の空白部分を埋めることができた。また、これまでの多文化的アイデンティティに関する研究は、日本の職場に焦点を当てるものは見られない。そこで、本研究は日本社会における高度外国人材の多文化アイデンティティの様相を提示することによって、既存の研究領域を広げていくものになると考えられる。最後に、高度外国人材の文化的アイデンティティとキャリア・アウトカムとの関連を明らかにすることによって、彼・彼女らのキャリア発達の支援策を作成するための手がかりを考案したと考えている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Acculturation Styles of Bicultural Employees: Qualitative Research on Skilled Migrants from China in Japan2022

    • Author(s)
      Youqi Ye-Yuzawa & Reiko Nebashi
    • Journal Title

      Journal of Intercultural Communication

      Volume: 25 Pages: 33-51

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] バイカルチュラルな社員の文化変容スタイルの 測定尺度作成の試み2023

    • Author(s)
      叶 尤奇・根橋玲子
    • Organizer
      多文化関係学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における中国系移民第2世代の文化変容スタイル2022

    • Author(s)
      叶尤奇、根橋玲子
    • Organizer
      多文化関係学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における高度外国人材の文化変容スタイル: アイデンティティと行動レベルに着目して2021

    • Author(s)
      李イサ、叶尤奇、根橋玲子
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 職場における高度外国人材の文化変容スタイル2021

    • Author(s)
      叶尤奇、根橋玲子
    • Organizer
      人材育成学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi