• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on innovation of retail business model in the age of digital transformation

Research Project

Project/Area Number 20K01959
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionOtaru University of Commerce

Principal Investigator

Kondo Kimihiko  小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (10205552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金 雲鎬  日本大学, 商学部, 教授 (10410383)
太宰 潮  福岡大学, 商学部, 教授 (60526391)
中見 真也  神奈川大学, 経営学部, 准教授 (30794797)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsデジタル・トランスフォーメーション / ビジネスモデル / イノベーション / オムニチャネル / ケイパビリティ / ダイナミック・ケイパビリティ / 小売 / デジタルトランスフォーメーション / オムニチャネルプラットフォーマー / 小売ビジネスモデル / デジタル革新 / 小売業
Outline of Research at the Start

本研究は、デジタル変革期における小売ビジネスモデル革新について、オムニチャネルに焦点を当てながら、その構造と成果を明らかにすることを目的とするものである。本研究では、デジタル変革研究、オムニチャネル研究、ビジネスモデル研究、ならびに消費者行動研究の理論的考察に加え、デジタル変革を推進する日本の代表的小売企業を対象に複数事例を分析するとともに、合わせて質問紙調査による定量データの収集と実証分析を行う。この一連の研究プロセスを通じて、デジタル変革期における小売ビジネスモデル革新の論理を解明し、上記4つの研究領域に理論的・実証的な貢献を図る。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to theoretically and empirically identify the impact of digital transformation (DX) on retail business models, with a focus on omnichannel. We theoretically examine the eight relationship blocks that make up a retail business model: customer relationships, customer value, business processes/operations, governance, revenue formula, digital ecosystem, dynamic capabilities, and competitive advantage. We also attempted to empirically analyze the impact of DX on such retail business models based on a questionnaire survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

DXは文字通り、デジタル技術を通じて小売業の戦略、組織、そしてビジネスモデルの根本的変革を促すものであるが、そうした変革がいかに生み出され、どのような成果をもたらすかについては、統合的に解明するに十分な研究が行われているとは言いがたい。本研究は、(1)小売業におけるDXの主要領域であるオムニチャネルに焦点を当てていること、(2)オムニチャネルのDXプロセスに注目していること、そして(3)消費者行動のDXを射程に入れていることにより、小売業におけるDXの重層的な局面を理論的・実証的に検討している点で、高い学術的意義を有している。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 10 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 小売のデジタルマーケティングにおける「統合」概念の再検討: システマティック文献レビューによる考察2024

    • Author(s)
      金雲鎬・秋川卓也・石田大典
    • Journal Title

      商学研究

      Volume: 40 Pages: 123-147

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] DX時代の流通イノベーション : ビジネスモデルのシフトチェンジ2023

    • Author(s)
      近藤 公彦
    • Journal Title

      流通

      Volume: 52 Pages: 15-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] DX時代の流通イノベーション ─ビジネスモデルのシフトチェンジ─2023

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      流通

      Volume: 52

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Dynamic Process Model for Digital Transformation:2022

    • Author(s)
      藤川佳則・近藤公彦・今井紀夫
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 30-43

    • DOI

      10.7222/marketing.2022.005

    • NAID

      130008139947

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2022-01-07
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Characteristics of Customer Satisfaction and Subscription Service Usage2022

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 18-29

    • DOI

      10.7222/marketing.2022.004

    • NAID

      130008139941

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2022-01-07
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Do online sales channels save brands of global companies from consumer boycotts? A geographical analysis2022

    • Author(s)
      Changju Kim, Woonho Kim and Shinya Nakami
    • Journal Title

      Journal of Retailing and Consumer Services

      Volume: 68 Pages: 1-8

    • DOI

      10.1016/j.jretconser.2022.103069

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How will digitalization enhance retailers’ competitiveness? Focus on supplier relationships2022

    • Author(s)
      Woonho Kim, Yuichiro Hidaka, Shuichi Akiyama
    • Journal Title

      Journal of Business Nihon University

      Volume: 92 Pages: 49-69

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using a ‘lens’ to re-search business markets, relationships and networks: Tensions, challenges and possibilities2022

    • Author(s)
      Ojansivu, i., Medlin, C. J., Andersen, P. H. and Woonho Kim
    • Journal Title

      Industrial Marketing Management

      Volume: 100 Pages: 49-61

    • DOI

      10.1016/j.indmarman.2021.10.008

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 顧客のサブスクリプション・サービス利用に関するレビュー ―利用における顧客の裁量に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Journal Title

      Direct Marketing Review

      Volume: 21 Pages: 18-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Neo-Retail:2021

    • Author(s)
      近藤公彦・中見真也・白鳥和生
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 16-28

    • DOI

      10.7222/marketing.2021.029

    • NAID

      130008059159

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2021-06-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Current Situation and Challenges of Japanese Retail Innovation in the New Normal Era : Focusing on the Cases of Omni-channel and DX Advanced Companies2021

    • Author(s)
      中見真也
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 55 Issue: 4 Pages: 43-62

    • DOI

      10.34321/21828

    • NAID

      120007008643

    • ISSN
      05871654
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01309940

    • Year and Date
      2021-03-03
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Application of Process-tracing Method toward the Theorisation of Retail Business Model2021

    • Author(s)
      Nobukazu Azumaa, Narimasa Yokoyama, and Woonho Kim
    • Journal Title

      American Collegiate Retailing Association (ACRA) 2021 Conference Proceedings

      Volume: 2021 Pages: 1-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Retail Digitalization and Omnichannel Dynamic Capabilities2020

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Journal Title

      Organizational Science

      Volume: 54 Issue: 2 Pages: 26-36

    • DOI

      10.11207/soshikikagaku.54.2_26

    • NAID

      130007968221

    • ISSN
      0286-9713, 2187-932X
    • Year and Date
      2020-12-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] キャッシュレス利用者の特性~サブスクリプションや経済圏の視点を踏まえて~2020

    • Author(s)
      太宰潮
    • Journal Title

      福岡大学商学論叢

      Volume: 65(1) Pages: 113-149

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] オムニチャネル時代における消費者行動の基本理解 ― コミュニケーションチャネル利用とエンゲージメント行動に焦点を当てて ―2020

    • Author(s)
      太宰潮・西原彰宏・奥谷孝司・鶴見裕之
    • Journal Title

      季刊マーケティング・ジャーナル

      Volume: 40(2) Issue: 2 Pages: 42-52

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.047

    • NAID

      130007911349

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 初回購入の重要性に関する一考察 ―引き上げの難しさを踏まえて―2023

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Organizer
      日本ダイレクトマーケティング学会 第22回全国研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] EXPLORATION OF CUSTOMERS WHO REPEAT IMMEDIATELY: AN EMPIRICAL INVESTICATION OF A JAPANESE DIRECT MARKETING2023

    • Author(s)
      Ushio Dazai , Takashi Okutani
    • Organizer
      2023 GLOBAL MARKETING CONFERENCE at Seoul
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] サブスクリプション・サービスにおける価格感度の法則性2023

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第66回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] DX時代の流通イノベーション ─ビジネスモデルのシフトチェンジ─2022

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本流通学会第36回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] リピートの時期に関する一考察2022

    • Author(s)
      太宰潮
    • Organizer
      日本ダイレクトマーケティング学会 第21回全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小売イノベーション研究のフロンティア─デジタル時代の小売研究の課題─2022

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会北海道部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Relative Retail Patronage Formation in Grocery Fill-in Shoppers in Japan2022

    • Author(s)
      Narimasa, Y., Nobukazu, A. and Woonho, K.
    • Organizer
      ACRA(American Collegiate Retailing Association)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オムニチャネルにおける小売ビジネス・モデル革新2021

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本商業学会第71全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ネオリテール―ニューノーマル時代の新小売ビジネスモデル―2021

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ネオリテール─小売業の近未来を構想する─2021

    • Author(s)
      近藤公彦・中見真也・白鳥和生
    • Organizer
      日本流通学会関東・甲信越部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 流通研究における過程追跡法の可能性 - ケーススタディとの関係を主眼に -2021

    • Author(s)
      東伸一・金雲鎬・横山斉理
    • Organizer
      日本商業学会第71全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Withコロナ、Afterコロナ環境下を見据えた、ニューノーマル時代における日本の小売イノベーションの現状と課題に関する一考察-オムニチャネル、DX先進企業の事例を中心に-2021

    • Author(s)
      中見真也
    • Organizer
      日本商業学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] サブスクリプションと顧客満足2021

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] サイコグラフィックとサブスクリプション―制御焦点理論に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      太宰 潮
    • Organizer
      日本商業学会関東部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ユニクロの安定成長はいかに実現したか?:過程追跡(Process-Tracing Method)を用いた因果メカニズムの考察2020

    • Author(s)
      金雲鎬・東伸一・横山斉理
    • Organizer
      日本商業学会関東部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 食育を通じた教育機関と地域流通・マーケティングとの連携可能性2020

    • Author(s)
      太宰潮
    • Organizer
      日本商業学会第70回全国研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シニアのeコマース利用についての一考察ーガイドライン策定のための購買時の不安要因の探索と分類ー2020

    • Author(s)
      倉橋美佳・太宰潮
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ケースブック オムニチャネルと顧客戦略の現在2024

    • Author(s)
      近藤公彦・中見真也編
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      4805113197
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 流通と商業データブック - 理論と現象から考える(「オムニチャネルの革新」287-289)2022

    • Author(s)
      近藤公彦
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641165991
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 現代流通辞典第3版(「オムニチャネル小売業」92-93、「AIとビッグデータ」310-311、「省人化/無人化店舗」316-3172022

    • Author(s)
      中見真也
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      白桃書房
    • ISBN
      9784561652434
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 小売DX大全2022

    • Author(s)
      逸見光次郎、中見真也(編) 、一般社団法人 日本オムニチャネル協会 (監修)
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      日経BP社
    • ISBN
      429611090X
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi