Project/Area Number |
20K01959
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Otaru University of Commerce |
Principal Investigator |
Kondo Kimihiko 小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (10205552)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金 雲鎬 日本大学, 商学部, 教授 (10410383)
太宰 潮 福岡大学, 商学部, 教授 (60526391)
中見 真也 神奈川大学, 経営学部, 准教授 (30794797)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | デジタル・トランスフォーメーション / ビジネスモデル / イノベーション / オムニチャネル / ケイパビリティ / ダイナミック・ケイパビリティ / 小売 / デジタルトランスフォーメーション / オムニチャネルプラットフォーマー / 小売ビジネスモデル / デジタル革新 / 小売業 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、デジタル変革期における小売ビジネスモデル革新について、オムニチャネルに焦点を当てながら、その構造と成果を明らかにすることを目的とするものである。本研究では、デジタル変革研究、オムニチャネル研究、ビジネスモデル研究、ならびに消費者行動研究の理論的考察に加え、デジタル変革を推進する日本の代表的小売企業を対象に複数事例を分析するとともに、合わせて質問紙調査による定量データの収集と実証分析を行う。この一連の研究プロセスを通じて、デジタル変革期における小売ビジネスモデル革新の論理を解明し、上記4つの研究領域に理論的・実証的な貢献を図る。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to theoretically and empirically identify the impact of digital transformation (DX) on retail business models, with a focus on omnichannel. We theoretically examine the eight relationship blocks that make up a retail business model: customer relationships, customer value, business processes/operations, governance, revenue formula, digital ecosystem, dynamic capabilities, and competitive advantage. We also attempted to empirically analyze the impact of DX on such retail business models based on a questionnaire survey.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
DXは文字通り、デジタル技術を通じて小売業の戦略、組織、そしてビジネスモデルの根本的変革を促すものであるが、そうした変革がいかに生み出され、どのような成果をもたらすかについては、統合的に解明するに十分な研究が行われているとは言いがたい。本研究は、(1)小売業におけるDXの主要領域であるオムニチャネルに焦点を当てていること、(2)オムニチャネルのDXプロセスに注目していること、そして(3)消費者行動のDXを射程に入れていることにより、小売業におけるDXの重層的な局面を理論的・実証的に検討している点で、高い学術的意義を有している。
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