• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deep Learningを活用した広告コンテンツにおけるブランド混同の解明

Research Project

Project/Area Number 20K01963
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

中山 厚穂  東京都立大学, 経営学研究科, 教授 (60434198)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsArtificial Intelligence / deep learning / 畳み込みニューラルネットワーク / 市場セグメンテーション / ブランドポジショニング / ブランド混同 / Deep Learning / CNN / VGG16 / Grad-cam / Artificial intelligence / ブランドストーリーテリング / Classification / Imagery brand confusion / Image data analysis / 機械学習 / Imagery Brand Confusion
Outline of Research at the Start

顧客が画像や動画などの広告によるマーケティングコミュニケーションにより得た情報をもとに各ブランドをどのように識別し混同しているか、どのブランドが顧客のコミュニケーションにより有意性をもっているのかということを明らかにする。そして、コンテンツベースの画像検索(Content-Based Image Retrieval)における重要な課題であるユーザーがセマンティックな類似性を求めるが、データベースはデータ処理によってのみ類似性を判断するため生じるセマンティックギャップの解決を目指すとともに人工知能(Artificial Intelligence, AI)による広告効果の検証について検討する。

Outline of Annual Research Achievements

現在,大量のマーケティングデータがオンラインで入手できるようになっている.オンラインのクリックストリーム,メッセージング,口コミ,トランザクション,位置情報などの様々なデータが自動収集されることでデータ収集にかかるコストが大幅に削減されている.そして,これまでにない量のデータが得られるようになり消費者の行動を非常に詳細に把握できるようになっている.そのような状況において,近年,Convolutional Neural Network(CNN)は,多くのコンピュータビジョンタスク(デジタル画像の取得・処理・分析)のための有力なアルゴリズムとなり,deep learningアプローチやAIの技術を用いた研究や応用が多く行われている.また,実務においては機械学習手法(deep learningやコグニティブシステムを含む)の活用が推進されている.そのため,マーケティング研究においてもディープラーニングアプローチをどのように活用すべきかが問われており,マーケティングの業務へのこれらの要素の影響は今後一層高まると予想される. 本研究では,マーケティングにおける意思決定を支援することを目的に機械学習やdeep learningによるアプローチと従来からのマーケティング研究の知見を組み合わせた市場セグメンテーションとポジショニング戦略の策定にかかわる研究を実施した,得られた知見をもとにマーケティングにおける意思決定の支援における貢献を目指した.その研究成果については国際・国内学会での口頭発表や国際雑誌や和文誌での紙上発表を行った.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

マーケティング研究が抱える課題,AIがマーケティングや顧客行動に与える影響,deep learningによるアプローチの発展についてこれまでに整理・検討した結果をもとに,マーケティングにおける意思決定を支援することを目的として機械学習やdeep learningによるアプローチと従来からのマーケティング研究の知見を組み合わせた市場セグメンテーションとポジショニング戦略の策定にかかわる研究を実施した.これらの研究の成果を関連する国際学会などで発表する予定であったが新型コロナウイルス感染症の影響により研究報告が困難となったものもあり全体的にやや遅れが生じている.

Strategy for Future Research Activity

マーケティング研究が抱える課題,AIがマーケティングや顧客行動に与える影響,deep learningによるアプローチの発展についてこれまでに整理・検討するとともに,マーケティングにおける意思決定を支援することを目的とした機械学習やdeep learningによるアプローチと従来からのマーケティング研究の知見を組み合わせた研究を実施する.マーケティングにおける意思決定を支援することを目的に機械学習やdeep learningによるアプローチと従来からのマーケティング研究の知見を組み合わせた市場セグメンテーションとポジショニング戦略の策定にかかわる研究を行い,得られた知見をもとにマーケティングにおける意思決定の支援における貢献を目指す.

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 10 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] Cracow University of Economics(ポーランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Malaga(スペイン)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Cracow University of Economics(ポーランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Malaga(スペイン)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Cracow University of Economics(ポーランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Malaga(スペイン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bayreuth(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Cracow University of Economics(ポーランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University Of Malaga(スペイン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Semantic analysis of the Social Media discourse about the climate change: The focus of the public opinion on the Greta Thunberg, Australia fires and COP252023

    • Author(s)
      Smolak Lozano Emilia、Nakayama Atsuho
    • Journal Title

      TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review /Revista Internacional de Tecnolog?a, Ciencia y Sociedad

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 1-20

    • DOI

      10.37467/revtechno.v14.4823

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Atsuho Nakayama : Applying Deep Learning Approaches to Marketing Challenges : Examples of Market Segmentation and Positioning Strategies2023

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Journal Title

      Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 1-18

    • DOI

      10.2333/jbhmk.50.1

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intra-firm Global R&D Networks of US IT MNCs as a Source of Competitiveness: Focusing on the Polar Comparison of Google, IBM and Canon2021

    • Author(s)
      Komoda Fumio、Nakayama Atsuho、Hayashi Takabumi
    • Journal Title

      International Journal of Global Business and Competitiveness

      Volume: 16 Issue: 2 Pages: 104-115

    • DOI

      10.1007/s42943-021-00038-4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Text-Mining Approach to Political Communication on Twitter: The Analysis of the Discourse of Spain’s Principal Political Parties During the European Parliament Elections in 20192021

    • Author(s)
      Lozano Emilia Smolak、Nakayama Atsuho
    • Journal Title

      Strategic Communication in Context: Theoretical Debates and Applied Research

      Volume: ‐ Pages: 231-270

    • DOI

      10.21814/uminho.ed.46.11

    • ISBN
      9789898974426
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 米国IT多国籍企業による研究開発の国際化とネットワーク化 : Google社、IBM社とCanon社との比較を中心として2021

    • Author(s)
      林倬史,、中山厚穂、 菰田文男
    • Journal Title

      国際ビジネス研究

      Volume: 13(1) Pages: 1-13

    • NAID

      40022652151

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Detection of Topics and Time Series Variation in Consumer Web Communication Data2021

    • Author(s)
      Nakayama Atsuho
    • Journal Title

      Data Analysis and Rationality in a Complex World

      Volume: - Pages: 187-195

    • DOI

      10.1007/978-3-030-60104-1_21

    • ISBN
      9783030601034, 9783030601041
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Predicting brand confusion in imagery markets based on deep learning of visual advertisement content2020

    • Author(s)
      Nakayama Atsuho、Baier Daniel
    • Journal Title

      Advances in Data Analysis and Classification

      Volume: 14 Issue: 4 Pages: 927-945

    • DOI

      10.1007/s11634-020-00429-0

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Text mining and dimension reduction methods of exploring isomorphism in corporate communications.2020

    • Author(s)
      Nakayama Atsuho., Paliwoda-Matiolanska Adriana、Smolak-Lozano Emilia
    • Journal Title

      Archives of Data Science, Series A

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Non-hierarchical Clustering for Large Data Without Recalculating Cluster Center2020

    • Author(s)
      Nakayama Atsuho、Shinji Deguchi
    • Journal Title

      Advanced Studies in Classification and Data Science

      Volume: - Pages: 71-78

    • DOI

      10.1007/978-981-15-3311-2_6

    • ISBN
      9789811533105, 9789811533112
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米系IT8社のR&D人材とR&D国際化論の再検討 : 米国内外国籍人材とH1-Bビザ人材の位置づけの視点から2020

    • Author(s)
      林倬史・中山厚穂
    • Journal Title

      国際ビジネス研究

      Volume: 12(2) Pages: 81-94

    • NAID

      130008107364

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Corporate image or social engagement: Twitter discourse on corporate social responsibility (CSR) in public relations strategies in the energy sector2020

    • Author(s)
      Paliwoda-Matiolanska Adriana、Smolak-Lozano Emilia、Nakayama Atsuho
    • Journal Title

      El profesional de la información

      Volume: 29 (3)

    • DOI

      10.3145/epi.2020.may.33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Generalizability of Relationship Between Number of Tweets About and Sales of New Beverage Products2020

    • Author(s)
      Tsurumi Hiroyuki、Masuda Junya、Nakayama Atsuho
    • Journal Title

      Advanced Studies in Classification and Data Science

      Volume: - Pages: 377-383

    • DOI

      10.1007/978-981-15-3311-2_30

    • ISBN
      9789811533105, 9789811533112
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Clarification of Brand Positioning and Brand Confusion by Using Deep Learning2023

    • Author(s)
      Nakayama, A.
    • Organizer
      8th Japanese-German Symposium on Classification (JGSC2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Deep learningを用いたポジショニング戦略のための研究2023

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第51回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] マーケティングデータ解析における多様な非対称データ解析の有用性と適応可能性についての検討2023

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第51回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Deep learning アプローチによる広告の類似性と混同の把握2023

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      南山大学ワークショップ「消費者行動」
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] AI等のテクノロジーが職業に与える影響を如何にして推計するか? : 会計専門職の事例を中心としながら2023

    • Author(s)
      上野雄史, 加藤諒, 星野崇宏, 中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第51回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Deep Learningによる広告コンテンツのブランド混同の予測2022

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本分類学会41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] エンゲージメントとリーダータイプの関係性に基づく組織の検討2022

    • Author(s)
      中山厚穂 ・清田茂・堀博美・重野達也
    • Organizer
      日本行動計量学会第50回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 広告コンテンツのDeep Learningを用いた分析によるimagery marketsにおけるブランド混同の予測2021

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第49回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ユーザー生成コンテンツのトピックの解明と非対称性を考慮した分析2021

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第49回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 広マーケティングにおける非対称データ分析の適用可能性2021

    • Author(s)
      中山厚穂
    • Organizer
      日本行動計量学会第49回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 米国IT多国籍企業による研究開発の国際化とネットワーク化:Google社、IBM社とCanon社との比較を中心として2020

    • Author(s)
      林倬史・中山厚穂
    • Organizer
      第55回関西部会・第66回多国籍企業学会西部部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 心理学の測定と調査「分類する ― クラスター分析と対応分析」 (第6章)2023

    • Author(s)
      中山厚穂(吉村宰, 荘島宏二郎 (編))
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781915784
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 日本統計学会公式認定 統計検定 専門統計調査士対応 調査の実施とデータの分析2023

    • Author(s)
      日本統計学会編
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Advanced Studies in Behaviormetrics and Data Science Essays in Honor of Akinori Okada: Essays in Honor of Akinori Okada2020

    • Author(s)
      Imaizumi, T., Nakayama, A., Yokoyama, S
    • Total Pages
      472
    • Publisher
      Springer Singapore
    • ISBN
      9789811526992
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] マーケティング・リサーチに従事する人のためのデータ分析・解析法2020

    • Author(s)
      島崎哲彦 (編著)・中山厚穂・大竹延幸・鈴木芳雄(著)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029868
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi